Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snabel skrev: lör 07 okt 2023, 09:23 Jobbigt ändå att en 330 med 19 " fälgar känns tystare än en v90. Men positivt att du upplever good year däcken (som jag har) som lite sämre än michelin. Verkar som sagt vara känslig för underlaget, på grov asfalt dånar det. Sen jag har tänkt på en annan grej. När man kör på löst grus så hörs grussprut jättetydligt i kupen, alltså genom hjulhusen antar jag. Dålig ljudisolering? I XC70 har jag aldrig hört nåt sånt smatter.. Snart är det dags för vinterdäck och det är väl då jag får fälla domen. kör dubbat o det brukar man kunna höra och jag misstänker att det kan vara outhärdligt på denna bil.. men vi får väl se :-)
Ja i mina öron tycker jag inte våran GT är lika känslig för grövre asfalt. Kör Michelin Pilot sport 4 på den.
Men det e enl mina örön :)
Ja grussprut hörs klart tydligare i v90n än bmw, det kan jag hålla med om.
Även lätt å få grus som fastnar bakom bromskölden å låter som fasiken på volvon….
Men är trots allt nöjd och trivs bra med v90n
Keiser skrev: lör 07 okt 2023, 17:19
mikkiz skrev:V90 e inte den tystaste bilen tyvärr, spec med 18” el större fälgar.

Våran bmw 330 Gt -18 med 19” upplevs tystare.

Köpte Goodyear f1 ass 6 (245/45/18) till våran v90 och upplever dem rätt bullriga på grövre asfalt faktiskt, trots de ska vara tysta enl tester å likn.
Michelin Primacy va bättre tyckte jag. Tystare och lite bekvämare.
Andra och sista gången jag äger Good year :)
Ah, det var min plan att köra på just Goodyear F1 då flera rapporterat dem som tysta (mest på andra märken än Volvo). Kanske får gå på Primacy när det är dags ...om jag inte hinner sälja den innan. :)
Dom går ju riktigt tyst på fin asfalt men blir nåt litet dånande ljud på grövre.
Har även en kollega som upplever samma sak med hans f1 assym 5, detta på en saab dock.
Men jag vet inte, det kanske e att vi alla e olika känsliga för olika ljud/frekvenser.
Sen hade jag problem å få balans på däcken, ett av däck va lite orunt enligt däckgubben. Vi satte det bak å nu känns det inte längre..
Jag kan ha fel såklart, men känner till 4-5 fall där GY haft svårt med balans.... kanske är vanligare för GY? Vore konstigt, de har tillverkat rätt många däck o bra däck så borde funka... mina Pirelli har varit perfekt runda oavsett nya eller slitna
Jag har en MY17, V90 D4. Har alltid upplevt att ljudet varit anmärkningsvärt högt vägbuller. Som ni andra skriver, vid slät svart asfalt är den underbart tyst. Har grottat lite i detta och läst att Volvo generellt lägger lite krut på isolering jämfört med andra premium märken. Tex har dom ingen ljudisolering i taket alls.

Har sett en firma i Estland eller Lettland som river ut allt i en ny V90 ända ner till karossen. Sen limmar dom på nya ljuddämpande mattor i princip på hela botten/golvet på karossen. Dom ger sig även in i hjulhusen. Kostnad? 1500-2000 euro.
Det tar upp till två dagar. Nu är ju alla mina garantier slut, men jag är undrande över hur Volvo ställer sig till ett sånt ingrepp på en nya bil. Kan dock inte återfinna klippet på YT men vet att jag sett det i detta forum Någon kanske vet?
Hallå! Har nu satt på vinterdäcken, dubbade.. Till min förvåning är dessa faktiskt tystare än sommardäcken. Inte supertyst kanske, men rätt rejäl skillnad ändå. Inte lika tyst på slät asfalt men inte lika bullrig på grov.. Eftersom asfalten till 95% kan sägas vara grov så är det en förbättring.
Har samma "problem" på våran nya Subaru XV. Sommardäcken är lågprofil 18" (50) och vinterdäcken (utan dubb) är 16" normal profil (70). Mätte med en decibel mätare i mobilen vid däckskftet i våras samma dag, samma väg och samma hastighet (80 km) så var vinterdäcken c:a 10 dB tystare..... :-o :P och, den drar mindre bensin....
Körde på grusväg flera mil i helgen med min V90 MY22, med vinterdäcken. Tänkte då på bullernivån i bilen medan jag åkte på grusvägen. Jädrans vad alla småsten som sprutar in i hjulhus och liknande hörs. Mycket mer än min förra bil, V70 MY14. Har kört samma grusväg med den rätt många gånger. En annan dag nyligen körde jag till jobbet och körde då över en bit asfalt av annan sort än den som huvuddelen är belagd med. Ljudnivån steg markant i min V90 då (vinterdäck). Jag har aldrig haft en modern bil som i vissa lägen släpper in så mycket buller som min V90, vad jag kan dra mig till minnes. Har laminerade rutor i min V90 (har haft det på en hel del bilar jag haft dessförinnan) men det hjälper nog inte så mycket mot vägbuller. Tycker Volvo borde prioritera bullerminskning mer. Buller tröttar och ger därmed sämre trafiksäkerhet. Det borde Volvo tänka på mer eftersom de värnar lite extra om säkerhet. Vägarna ser ut att bli sämre och sämre också så det bör biltillverkare som vill sälja bilar i Sverige ha i åtanke också.
Går säkert att göra olika åtgärder för att sänka bullret. Men det låter mer eller mindre besvärligt och är tyvärr ingen garant för att det ska bli bra. För den "normale" bilåkaren är nog bullret inget problem, folk verkar ju ofta nöjda med bullerbilar av olika märken.. men för mig. Jag vet inte. Helt okej med vinterdäcken ändå, upplevde faktiskt att det var riktigt härligt att åka runt i bilen i söndags.. varför, jo acceptebelt buller i en i övrigt mycket härlig bil. Men det blir svårt att köra med vinterdäck året om.

Jag funderar på att byta bil faktiskt, men tyvärr är det förenat med en stor kostnad då jag nyligen köpt denna bil.. och vilka alternativ finns? Jo XC70/V70 från 2016 kan ju fungera. men då diesel.. dessa är ju i alla fall bullerfria. Tyvärr så skulle det kännas bedrövligt för bilen är ju trots allt rejält omodern i jämförelse med V90. Alternativt en nyare Subaru outback, fr 2021, den kanske är bullerfri? Tidigare har Subaru bullrat mycket men den nyare beskrivs ju i tester som "tyst".. men vet inte om det går att lita på. Annars finns ju mercedes e-klass från 2017 och framåt. Men det blir en äldre som gått ganska mycket om jag ska lyckats klämma in det i min budget. Sen så har jag ju inte provkört den heller, och den kanske också bullrar? Generellt måste jag frångå konceptet laddhybrid om jag byter bil vilket är trist.
Nyare XC60 då, hur är den? Eller V60 / CC?

Svåra grejer att fundera på-
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är man bekväm av sig och inte har n&arin[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]

Nu är jag inte alls inläst på tekn[…]