Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
least skrev: tis 22 mar 2022, 10:12
KolleoAda skrev: tis 22 mar 2022, 00:38 Det är bara en pajastråd när någon frågar HUR? Men alla svarar VARFÖR?
Uppenbarligen vet ingen här faktasvaret på frågan. Men det finns väldigt många som har åsikter.
Ni kan väl krypa tillbaka till stackoverflow igen.. :nerd: :-D
Det finns inget hur, detta då det är olagligt.
Du kan mecka hur mycket du vill, men du får inte sedan köra bilen på allmän väg.
De situationer som jag skrev handlade inte om att framföra bilen på allmän väg, läs igen om du missade det.
av KolleoAda
staffanlind skrev: tis 15 mar 2022, 14:38 Hej, jag har en v90 cc 2018, finns det någon programvara som gör så att allt är mörkt när ljusreglaget står på 0?
Svar till TS. Du får koda om bilen till en annan region.
av least
Denna tråden är ju ett rejält slukhål vad gäller dumheter.

Att koda om bilen till att komma från en annan region bryter mot bilens helbilsgodkännande.
Ifall vore tillåtet att köra med släckt belysning, skulle då inte den svensksålda bilden ha en godkänd möjlighet för att uppnå detta?
av V70_2005
Jag hade också velat ha ett alternativ att släcka bilen när man tex står på tomgång. Alla behöver inte se att ens bil är igång i mörkret.

Men fjärrstart och bränslevärmare är väl ett workaround. Vet dock inte om bilen släcks när man sitter i den och lyssnar på radio.

Testade i min ungdom på min Renault 5 på typ en 70-väg om det var mörkt ute när jag körde och släckte belysningen. Det var KOLSVART och jag fick en chock och tappade konceptet och blev irrationell dvs ”glömde” hur man tände och höll på att köra av vägen. Man såg inte ett jota av vägen, skogen etc.

Så om något lyser t.ex. drl hjälper det säkerhetsmässigt för såna idiotiska infall.
av Lockis
V70_2005 skrev:Jag hade också velat ha ett alternativ att släcka bilen när man tex står på tomgång. Alla behöver inte se att ens bil är igång i mörkret.

Men fjärrstart och bränslevärmare är väl ett workaround. Vet dock inte om bilen släcks när man sitter i den och lyssnar på radio.

Testade i min ungdom på min Renault 5 på typ en 70-väg om det var mörkt ute när jag körde och släckte belysningen. Det var KOLSVART och jag fick en chock och tappade konceptet och blev irrationell dvs ”glömde” hur man tände och höll på att köra av vägen. Man såg inte ett jota av vägen, skogen etc.

Så om något lyser t.ex. drl hjälper det säkerhetsmässigt för såna idiotiska infall.
Det finns som sagt bra anledningar till varför systemet är byggt som det är...

Tänk bara på alla dessa idioter i trafiken som inte kan slå på halvljus vid dåligt väder eller liknande. Dessa bilar hade varit helt mörklagda om man kunnat stänga av allt ljus helt...
av staffanlind
Xanthopteryx skrev: ons 16 mar 2022, 12:16 Ni som vill släcka er yttre belysning - kan ni berätta vad för skumraskaffärer ni håller på med?
Man vill ju om något helst ha MER belysning så man ser saker längs vägen och så andra ser mig.
Om jag står på en parkering och behöver vila några timmar tycker jag att det är vansinnigt att ha parkeringsljus på.
av AndS
Men du kör väl inte din motor i några timmar om du behöver vila? Du stänger väl av och släcker!!
av Lockis
staffanlind skrev:
Xanthopteryx skrev: ons 16 mar 2022, 12:16 Ni som vill släcka er yttre belysning - kan ni berätta vad för skumraskaffärer ni håller på med?
Man vill ju om något helst ha MER belysning så man ser saker längs vägen och så andra ser mig.
Om jag står på en parkering och behöver vila några timmar tycker jag att det är vansinnigt att ha parkeringsljus på.
... Inte fasiken står du väl på tomgång i flera timmar?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag äger två båtar, båda s[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]