Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Inte blir man svettig om klimatanläggningen fungerar ;-)
Men visst dryper man av svett när man sätter sig i bilen :-) men lite slitet skinn suger lika bra.
av Malmstroem
Det är inte så att jag måste ha läderklädsel i min bil.

Däremot uppskattar jag det. Enkelt att sköta, och passar bra för den användning jag har av bilen.

Om jag inte kan få skinnklädsel i en Volvo, och uppfattar alternativet som sämre (galon...) så minskar sannolikheten signifikant att det blir en Volvo. Lyckligtvis finns det alternativ.

Om man väljer att prioritera "moderna" strömningar så får man också vara medveten att det finns de som kommer att rösta med fötterna och välja någon annan tillverkare. Tyvärr verkar det vara lite av grupp-dynamik här. Det går t.ex. inte att få skinn i en VW ID, vilket är en orsak att jag troligen aldrig kommer att äga en sådan.
av Primus
least skrev: tis 28 sep 2021, 09:10 Tygklädsel på sommaren kanske känns skönare, men svetten som tar sig in i väven lämnar avlagringar och snuskar ner.
Sådär tänker jag också med min tygklädsel... Sedan tänker jag att skinn också suger åt sig... Galon däremot suger inte åt sig.. ;-)
av Lövet
Qadmin skrev:Hur ska man göra rent de nya skinnklädskarna, finns det något speciellt medel för detta?
Vilken inredningsrengöring som helst. Det är ingen skillnad från när det var plastfärgade läderklädsar tidigare.

Detta funkar utmärkt https://bilvardsbutiken.se/sv/products/ ... eaner/1344
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Qadmin, Det lövet länkar till är bra, det är det mesta från BBV. Har gått över till att blanda batterivatten och några droppar såpa i en liten sprayflaska som jag sprayar "lädret" med och torkar av med en microfibertrasa, blir helt rent och är billigt :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Redan för tio år sedan påstod Volvo att garveriet körde med vegetariska medel när de fixade med kossorna. Dessutom var alternativet till läder då Sundby T-Tec, vilket var någon märklig tygvariant med katastrofalt dålig hållbarhet.
Den XC70 2012 jag köpte ny var min första med helläder. Det ingick i Summum, så det fick bli så. Jag hade en 854 Turbo tidigare med en blandning av läder och plysch. Nu blev det en XC90 med skinnklädsel, men den har ventilation i sätena, så det blir inte störande varmt på sommaren.

Dock är det så att när man är gammal som jag så är nog sannolikheten för att man tycker läder ser snyggare ut högre. Jag är liksom uppvuxen med att "bättre" bilar har skinnklädsel. Och då inte enbart från galonoxen.
Användarvisningsbild
av Sulten
Lite om material i bilstolar, läder, skinnklädsel, veganskinklädsel, konstskin, alcantara, nubuck mv.

Jag har använt Fenice på mina säter, blev mkt bra på bruna ventilerade säten, men allra bäst i min gamla v70 summun. Tyckde dom blev mjukare och mattare änn dom ventilerade stolarna. Får ge dom et par omgångar til.
Användarvisningsbild
av JonasElander
Om jag inte kan välja läder så blir det inte volvo.
Läder är en restprodukt från slakt av kor.
Är det bättre för miljön att vi slänger djurhudarna istället?

Huvudlöst av volvo!
Hoppas de ändrar sig när de förstår att elbilarna kommer fallera
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]