Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Japp, men då måste de vara så långa att hjulsprutet inte kommer upp mellan stötfångare och hjulhus. Omndu har en n
Linjal från platsen där däck och mark möts och håller upp andra änden mot nedersta delen på stänkskärm eller stänkskydd så får du sprutvinkeln. Den bör hamna så flackt som möjligt, det gör att ju längre stänkskydd, ju flackar sprutvinkel, Ju mindre hjulsprut på bilen. Det du föreslog kommer bara skydda ytterst begränsad del av karossen på utsidan. Originalet har förutsättningar att minska mängden som sprutar in bakom stötfångare och chassi. Utan att se på riktigt så gissar jag att det hade varit bra för bilen om stänkskydden hade varit ännu längre. Men det är ju en kompromiss mellan effekt och design samt slippa att de tar i marken när man lastar och svänger. Så vill du minska hjulsprutet så använd dem som de är. Vill du kapa som på din bild så spar tiden och pengarna.
pergrein skrev:Jag hade då velat ha större stänkskydd till V60cc. Bredden är nog ganska bra men dom hade fått vara några cm längre.

Mvh
Per
De universella Xukey stänkskydd för 220:- för alla fyra kan vara värt att testa. De verkar mer klippt och skuren för V60 som mer kantig, mindre radie, de är också ganska formbara.

IMG_2884.jpg
IMG_2884.jpg (998.61 KiB) Visad 891 gånger
Gjorde bakre stänkskydd, klippte ned den. Ganska jobbigt att få till passformen - på det stora hela bra men inte hundra procentigt passning. Dock tillräckligt bra för första försöket. Fundera på hur man gjuter av radien för att replikera formen bättre. Dock tycker min är smäcker och få nu se hur den fungerar i praktiken.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]