Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Fisch skrev: mån 24 jan 2022, 21:23 Bytte nyligen in en V90CC D5 med rätt utrustning och i välvårdat skick. Det var en 2020 så malusskatten var nästan betald så att säga. ÅF sålde bilen i ett nafs.
Och priset då? 😂
Användarvisningsbild
av Fisch
Mycket bra. Annars hade jag inte bytt bilen nu. +25 % över beräknat restvärde efter 24 av 36 månader, vilket mer eller mindre finansierade nya bilens kontantinsats. Tack till alla er som köper begagnat :party:
Användarvisningsbild
av sewen
Jag som kollar beg bilar (främst Volvo V90 CC) flera gånger per dag tycker det är ganska tydligt nu att priserna börjat gå nedåt en aning. Dessutom så säljs bilarna inte lika snabbt (förut fick man verkligen hålla sig framme om priset var bra)och jag har noterat att många sänker priset på sina annonser när bilen inte sålts efter en tid.
Min spaning är att det till stor del beror på priset / uppmärksamheten som fossilbränslena fått vilket får till följd att folk inte vill lägga så mycket pengar på en diesel/bensinbil utan istället söker en el eller möjligtvis laddhybrid. Tror Volvo V90 CC och XC90 utan laddmöjlighet kommer gå ned ännu mer i pris.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag tror snarare tvärtom, både nytt och beggat kommer stiga i pris det kommande året, och det kraftigt.

Men det går ju på ett ut iaf, du får mer för din beggade men den nya är dyrare, så pluss minus noll.
av valln
Nu finns det riktigt intressanta elbilar. Det bör påverka begagnatpriserna.

När jag i veckan provkörde Volkswagen ID4 GTX insåg jag att min V60CC blir min sista fossilbil!
Förmodligen är också Q4 el också intressant.

Dock vill jag helst inta ha en suv, helst en S60CC elbil!
av Lövet
De som köper dieselbilar just nu tror jag kommer ha gjort riktigt dåliga affärer när de säljer om 3-4 år. Den här kostade exakt lika mycket för 24 månader sedan: https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/volvo/zed929/ Det finns noll rimlighet i detta.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja, bortsett från att nypriserna rusat även de så är det helt orimligt att priserna hållt sig så bra. Samtidigt har vi även växlingskurser, inflation och tillgångsproblem, i många fall hysteriska års-skatter och en osäkerhet som brukar drabba nybilsförsäljningen.
Användarvisningsbild
av Derank
Lövet skrev:De som köper dieselbilar just nu tror jag kommer ha gjort riktigt dåliga affärer när de säljer om 3-4 år. Den här kostade exakt lika mycket för 24 månader sedan: https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/volvo/zed929/ Det finns noll rimlighet i detta.
Ingen som vet såklart, och det har man väl trott i snart 10år att dieselbilen skulle bli ett dårligt köp, det finns alltid köpare, så är det bara, det har vi ju sett med tiden. Själv har jag suttit och bevakat Merca SUV och nyare Ford Mustang i flera år och väntat på det stora raset, men det kommer aldrig,
Användarvisningsbild
av Derank
En bekant till mig sålde hans V60 2020 D3a till bilbolaget för 378k!! häromdan.
Användarvisningsbild
av sewen
Lövet skrev:De som köper dieselbilar just nu tror jag kommer ha gjort riktigt dåliga affärer när de säljer om 3-4 år. Den här kostade exakt lika mycket för 24 månader sedan: https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/volvo/zed929/ Det finns noll rimlighet i detta.
Ja sjukt. Så har det ju varit ett tag. Bara väntat och väntat på att bilarna jag titta på ska bli billigare. Istället har det gått åt andra hållet. Men nu kanske det ras du spår så sakteliga börjat. Får se om det fortsätter åt det hållet.
Men är det verkligen så stor skillnad mot bensin? Vad är anledningen till att du inte tror att även bensinbilarna tappar i värde nästan lika mycket?

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]