Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1432920
Hemingway skrev: mån 01 mar 2021, 08:30 ...
Hela tanken med laddhybrid är ju att inte ladda på resa, så det är ju inte konstigt utan högst normalt.
...
Precis. Var sak har sin plats osv. För Er som kört laddhybrid ett tag är ju såna här Rookie eller oerfarna frågor som längre resor med laddhybrid nog rätt självklara misstänker jag.
Det är ju inte så komplicerat när allt kommer omkring: kör slut på elen om du vill och kör sen på bensin tills du har möjlighet och vill ladda batteriet i igen igen, oftast nog hemma (eller för vissa på jobbet) misstänker jag.
Men det fina i kråksången med laddhybrid som kan ta sig ca. 50 km med lite sol och medvind i ryggen (många av Volvos laddhybrider) är ju att huvuddelen av, åtminstone mina resor, kan göras med ren eldrift och sen ladda hemma.
Så väldigt sällan jag åker mer än 50 km numera. Långresor är ganska få numer för mig också och tycks bli färre, speciellt i dessa tider. Sen får man ju ändå ha lite perspektiv att laddhybrider är en övergångsfas till ren eldrift av bilar. Men jag misstänker att laddhybrider kommer finnas på våra vägar rätt länge trots det.
Bo
#1432929
Hemingway skrev:

Gällande gästfriheten så är det ju olika mellan olika saker. Jag kan bjuda på 10kr ström när någon besöker mig med en laddhybrid. Maten och vinet för kvällen kanske ändå är 500kr för det besökande paret så den där 10-kronan gör ingen skillnad för mig som värd.
Så är det ju självklart. Men som gäst finner jag ingen anledning att utnyttja gästfriheten till denna grad. Jag har ju trots allt bensin i tanken oxå.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]