Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Tre eller Comviq vad tycker Ni?
Comviq funkar bra men jag har testat nu enbart i Malmö och vet inte alls hur det funkar i EU länderna? Haft det i 5 dagar. Kör prova på erbjudande 100GB/mån och därefter blir det 10GB/mån eller så får jag säga upp Comviq och ta Tre. Då binder jag mig i minst 12 månader på extra SIM.
Tre skulle kosta mig 49kr/mån, de lovar gratis musiksurf.
Lite dilemma där?
av Lockis
Hoppade precis in på mitt Halebop abonnemang för att kolla min förbrukning. CA 5GB är förbrukat under september månad.
Då har jag kört 225 mil och spenderat 44h i bilen och all tid spenderas med musik ifrån antingen Spotify eller Intune. En del uppdateringar av appar också.
Det går ju även en del data på GPS.

Tycker inte detta är så farligt stor mängd data.
Ska tillägga att jag kör både InTune och Spotify på extrem.
av Lockis
PstreckG skrev: ons 02 okt 2019, 20:14
Lockis skrev: mån 30 sep 2019, 15:41 Det går ju även en del data på GPS.
GPS kräver inte någon internetuppkoppling och drar därmed inte någon datatrafik.
Kör du rtti så krävs internet och då förbrukas datatrafik. Med det sagt är detta inget krav men i min bil brukas rtti och därmed en del data av GPS.
av Hypoxia
GPS generellt drar marginellt med datatrafik oavsett om det är RTTI eller att man kör t.ex. Waze/Google Maps. För en användare som inte använder data alls i övrigt så är det givetvis relevant att det drar data, men en tur på nästan 600 mil genom Europa med Waze i telefonen resulterade bara i storleksordningen 150MB förbrukning.
Jag ser knappt att dataförbrukningen i bilen ens rör sig om jag låter bli att strömma musik och ungarna inte kollar på film dvs även RTTI är försumbart.
Användarvisningsbild
av PstreckG
Lockis skrev:Kör du rtti så krävs internet och då förbrukas datatrafik. Med det sagt är detta inget krav men i min bil brukas rtti och därmed en del data av GPS.
RTTI kräver internetuppkoppling - det är via internet bilen får information om trafikflöden.
GPS kräver ingen internetuppkoppling och kan omöjligt dra någon datatrafik.
av Gorban
Lockis skrev: ons 02 okt 2019, 21:42
Lockis skrev: mån 30 sep 2019, 15:41 Det går ju även en del data på GPS.
GPS kräver inte någon internetuppkoppling och drar därmed inte någon datatrafik.
Kör du rtti så krävs internet och då förbrukas datatrafik. Med det sagt är detta inget krav men i min bil brukas rtti och därmed en del data av GPS.
RTTI förbrukar inte data från ditt abonnemang. Det går på bilens SIM och Volvo Oncall.
av Lockis
Gorban skrev: ons 09 okt 2019, 18:48
RTTI förbrukar inte data från ditt abonnemang. Det går på bilens SIM och Volvo Oncall.
Använda RTTI
För att använda RTTI måste bilen ha internetanslutning

Källa: https://www.volvocars.com/se/support/to ... tid-rtti-2
av Gorban
Lockis skrev: tor 10 okt 2019, 00:29
Gorban skrev: ons 09 okt 2019, 18:48

Använda RTTI
För att använda RTTI måste bilen ha internetanslutning

Källa: https://www.volvocars.com/se/support/to ... tid-rtti-2
Vilket den verkar få via Volvo On Call. Jag har tidvis kört runt i Europa utan internetkoppling och får RTTI ändå.
Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]