Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fkullberg skrev: tor 28 mar 2019, 21:03 Borde inte bilen reagera efter ett tag att den tappar signal till nyckeln? Borde inte går att köra så långt tycker man :bored:
Åtminstone i min bil kan man köra hur långt som helst, men om man stänger av motorn går det inte att starta igen.
"Nyckeln har lämnat bilen" står det i instrumentet.
Du kan köra den hur länge som helst och det säger sig självt, om du är ute och åker i öknen och så pajar sändaren i nyckeln då vill du inte att bilen ska stanna efter 2min.

och det går inte att skicka någon stoppsignal via VOC , att fjärrstoppa ett fordon får man helt enkelt inte, det har med lagstiftningen att göra, tekniken finns på många tunga fordon, tex Scania, och via VOC är det inet heller svårt att implementera funktionen, men man får helt enkelt inte
Men med knapp av och på kan du slopa Keyless helt, det blir den vanliga funktionen med "trådlös nyckel".
Det gäller alla bilar med Keyless för övrigt, så inget Volvo-unikt.
https://www.nyteknik.se/fordon/nastan-a ... et-6946254
Och före det så var problemet trådlösa nycklarna där man med störsändare förhindrade att bilen låstes (vad som det åtminstone har skrivits om)
Är något som gäller tills https://www.nyteknik.se/fordon/bosch-la ... ka-6943848
Kan inte tillverkarna också montera fingeravtryckssensorer i handtagen och en kamera som läser av ansiktet.
Borde bli lite svårare att stjäla bilarna då.
Rillee skrev: fre 29 mar 2019, 06:43 Kan inte tillverkarna också montera fingeravtryckssensorer i handtagen och en kamera som läser av ansiktet.
Borde bli lite svårare att stjäla bilarna då.
Och svårare att låna ut bilen, ;-) men rent tekniskt är det inget problem om utrustningen klarar vårt vinterklimat. Det är ju den tekniken jag använder dagligen i min mobil med ansiktsidentifiering och fingeravtryck (vanlig biometri).
Personligen har jag inte behovet av det på bilen då det inte är så krångligt att bara trycka på fjärrnyckelknappen, lite av ett gammalt varumärkesslogan "simplicity makes it possible", teknik ska underlätta inte skapa problem ;-)
Tyvärr är både ansiktsavläsning och fingeravtryck lättare att manipulera än keyless-lösningarna.
Många tester visar att ett foto eller silikonfinger (eller avklippt finger!) funkar lika bra...

De flesta keyless-hackare använder sig av ganska enkla "man-in-the-middle" lösningar utan någon som helst egen logik.
Egentligen förlänger de bara nyckelns räckvidd.
Att duplicera (klona) nyckelns funktion är dock lite mer avancerat.
Så det är nog där man ska angripa problemen.
En kombination vore bra, likt Tesla med pin-kod.

Annars så är en nyckel med keyless och sedan tillsammans med biometri för att starta en bättre lösning.

Visst går det kopiera även det, men oftast är det mycket svårare att komma över rätt fingeravtryck än att på distans läsa av en nyckel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.