Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HitTheRoadJack skrev:Det krävs CarPlay för att skicka meddelanden via Sensus. Nån sa att det fungerar utan CarPlay med iPhone 10. kvar att bekräftas, låter dock tveksamt.
Har idag installerat CarPlay. Uppsida är jag kan nu skicka meddelanden via Sensus men konstigt nog är mycket annan röststyrning avstängd när man kör? Siri säger den kan inte söka medan man är i bilen, bör var nån inställning nånstans hoppas jag.
av calgot
HitTheRoadJack skrev:Det krävs CarPlay för att skicka meddelanden via Sensus. Nån sa att det fungerar utan CarPlay med iPhone 10. kvar att bekräftas, låter dock tveksamt.
Igår dök det upp ett "Svara"-alternativ i Sensus när jag fick ett SMS. När jag ivrigt valde Svara fick jag upp en fråga om jag godkände integritetsvillkoren för diktering (eller något liknande). Jag tackade ja och då gick det att diktera ett svar.

Och efter det kan jag säga "Diktera meddelande till Pelle" för att skicka SMS via Sensus. Grymt! (Och ingen telefon är alltså inblandad då)

Inte lika bra röststyrning som i Apple/Android, men ändå sjukt trevligt! Jag vet inte var/hur man godkänner dikteringsvillkoren i förväg dock.
av calgot
Xanthopteryx skrev:Under inställningar i bilen finns en hel drös godkännande på nyare mjukvara. Minns inte var dock. Sedan skall det ibland godkännas massa saker i telefonerna.
Ja, jag tror jag godkänt alla dom, men jag tror inte att just den här finns med bland dessa alternativ.

Intressant nog fick jag godkänna en gång till igår kväll när jag skulle diktera. Rörigt värre.
Har du låst din profil? Då kanske den inte kommer ihåg godkännanden... Efter uppdateringen till mjukvaran med alla nya godkännanden så fick jag gå igenom varenda profil i bilen (fem stycken!) för att ställa in det på samtliga.
Frugans profil var mest intressant "Nej nej, stopp, jag blir krossad, aaarggghhh!" *sitter ihopvikt framför ratten* Hon är rätt mycket kortare än vad jag är och stolen började ställa om sig både framåt och uppåt vilket jag inte tänkte på först. Kan man förresten avbryta stolsmanövreringen eller är det bara att vika ihop sig och hålla andan tills man kan ställa om igen?
Xanthopteryx skrev:Har du låst din profil? Då kanske den inte kommer ihåg godkännanden... Efter uppdateringen till mjukvaran med alla nya godkännanden så fick jag gå igenom varenda profil i bilen (fem stycken!) för att ställa in det på samtliga.
Frugans profil var mest intressant "Nej nej, stopp, jag blir krossad, aaarggghhh!" *sitter ihopvikt framför ratten* Hon är rätt mycket kortare än vad jag är och stolen började ställa om sig både framåt och uppåt vilket jag inte tänkte på först. Kan man förresten avbryta stolsmanövreringen eller är det bara att vika ihop sig och hålla andan tills man kan ställa om igen?
Jag har programerat dom tre knapparna för stolen i dörren så 1 är på mig och 2 på min fru, 3:an är något "vanligt". Råkar jag få igång min frus profil pga att jag t.ex. pillar på displayen trycker jag på "1" knappen i dörren som avbryter inställningen till hennes profil.
calgot skrev:
Igår dök det upp ett "Svara"-alternativ i Sensus när jag fick ett SMS. När jag ivrigt valde Svara fick jag upp en fråga om jag godkände integritetsvillkoren för diktering (eller något liknande). Jag tackade ja och då gick det att diktera ett svar.

Och efter det kan jag säga "Diktera meddelande till Pelle" för att skicka SMS via Sensus. Grymt! (Och ingen telefon är alltså inblandad då)

Inte lika bra röststyrning som i Apple/Android, men ändå sjukt trevligt! Jag vet inte var/hur man godkänner dikteringsvillkoren i förväg dock.
Vad har du för mobil?
av calgot
HitTheRoadJack skrev:
calgot skrev:

Vad har du för mobil?
Android, men jag har SIM-kort i bilen så mobiltelefonen är inte inblandad (i dikteringen åtminstone).

Och jag har låst profil, så det är nog det som spökar.. tack för tipset Xanthopteryx!
Android o Windows har stöd för att skicka meddelanden. Är ganska säker på att bilen internet modem kan ej användas för att skicka meddelanden. Meddelanden appen använder BT, samma koppling för Telefon.

Det finns en Spela in & Skicka. Den skickade min inspelade röst mha e-post , vet inte hur e-post adressen väljs då den skickade till min VOC adress .
Senast redigerad av 2 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
Dagens tips: När ni citerar, se till att det inte är fler än 3 citat som åker med i era inlägg. Fler än 3 = citeringen går sönder. Det blir mindre att städa om vi alla hjälps åt. :wink:
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]