Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Många saker samverkar nog gällande sprickor:
Mer slitage på vägarna
Konstigare vintrar med plus och minus omvartannat
Högre hastigheter
Tätare trafik
Färre bilar med Riktiga stänklappar
Bredare däck
Kortare avstånd mellan bilarna
Limmade rutor
Annat glas
Kanske som skrivs även tunnare rutor
Användarvisningsbild
av epostaren
Värt att veta att det finns en större risk att få stenskott vid en avfart eller påfart till motorvägar där det är kraftiga kurvor. En del kurvor är ju 360 grader och då slungas stenarna lättare iväg. Ett sätt att minska risken där är att hålla ett bra avstånd till framförvarande bil.
av Primus
Det här var en intressant artikel:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... d-om-aret/
av Volvoold
[quote="bem]
Försäkringsbolagen borde ge incitament att få ner glasskador, det är nog många miljoner om inte miljarder per år försäkringsbolagen måste punga ut med för glasskador. De kunde t.ex. ge lite rabatt på försäkringen om man har stänkskydd fram+bak för det bidrar till i det stora hela att hålla nere glasskador på andra bilar.[/quote]

Det tyckte mannen på Carglass när jag bytte ruta på 940:n, att jag skulle få rabatt eftersom jag har rejäla stänkskydd fram i bak.
av least
Varför skulle försäkringsbolagen ge rabatt egentlige för att en enskild kund är aktsam?
Ett försäkringsbolag kommer aldrig att förlora egna pengar på att antalet rapporterade skador öka, det som händer är att premien för försäkringstagarna stiger.
av AndS
Alla återförsäljare eller t.om. Volvo sätter på stänkskydd som om de tas bort kräver omlackering av skärmarna.
Och att vi som ägare ser bilen som ett transportredskap och inte utställningsobjekt. ;-)
Kanske lite mera omtanke om andra trafikanter, än det egna "jaget". Allt går bara man är lite flexibel och tänker till.
Användarvisningsbild
av bem
least skrev: tor 17 mar 2022, 09:37 Varför skulle försäkringsbolagen ge rabatt egentlige för att en enskild kund är aktsam?
Ett försäkringsbolag kommer aldrig att förlora egna pengar på att antalet rapporterade skador öka, det som händer är att premien för försäkringstagarna stiger.
Den som kan hålla premien nere kanske får fler kunder?
Färre skador totalt sett = mindre kostnader för försäkringsbolagen? Kan dämpa premieökningar?
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]