Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomarina
Jag tycker att V90 CC har väldigt bra driftekonomi ("förbrukning") på långfärd, men mindre bra i (små-)stadskörning. Jag hämtade ut min V90 CC D4 AUT i somras, ett par veckor före vi åkte på bilsemester. Under den semestern drog den som lägst 0.60 l/mil (uppmätt). Nu på vintern när jag kör mest kortkörning, ca: 1,3 mil enkel väg till jobbet med ett stopp för att släppa av barnen vid skolan, så ligger jag på 1,1-1,2 l/mil. Jag kör iofs parkeringsvärmare på morgonen som också drar lite diesel.

Min V90 CC:n är snålare på landsväg än min förra bil som var en mindre och lättare Audi A4 Allroad, men törstigare i stadstrafik. Någon som upplevt samma sak?
av Lövet
Låter märkligt. Myxket måste sitta i automatlådan i så fall. Allroad slirar ju inte när den är kall som Volvos låda gör.
av AndS
Korta körsträckor och med bränslevärmare ökar ju förbrukningen markant.
Och den är ju även igång under körning i normalfallet för tillskottsvärme om du inte har avaktiverat funktionen.
Kör värmaren och så 5-10km så blir det stor skillnad, men du får ju en varm bil för pengarna istället.
av S80_140HK
Ja, V90 är en stor och tung bil. Detta är väl konstaterat för länge sedan. Jag personligen tycker att Volvo hade en bra period där runt 2009-2010 när man fokuserade fullt ut på minimal bränsleförbrukning och experimenterade med bland annat C30 Electric. Jag ser inte poängen med dagens "Hybrider" som väger 2 ton och kommer några mil på eldrift. Det är ett skämt tyvärr.
av barcusmrandt
S80_140HK skrev:Ja, V90 är en stor och tung bil. Detta är väl konstaterat för länge sedan. Jag personligen tycker att Volvo hade en bra period där runt 2009-2010 när man fokuserade fullt ut på minimal bränsleförbrukning och experimenterade med bland annat C30 Electric. Jag ser inte poängen med dagens "Hybrider" som väger 2 ton och kommer några mil på eldrift. Det är ett skämt tyvärr.
Du ser inte poängen eller det är inget som passar dig? Dagens plug in hybrid passar mig som handen i handsken, och jag ser därför absolut poängen med det [WHITE SMILING FACE]
av Tomarina
S80_140HK skrev:Ja, V90 är en stor och tung bil. Detta är väl konstaterat för länge sedan. Jag personligen tycker att Volvo hade en bra period där runt 2009-2010 när man fokuserade fullt ut på minimal bränsleförbrukning och experimenterade med bland annat C30 Electric. Jag ser inte poängen med dagens "Hybrider" som väger 2 ton och kommer några mil på eldrift. Det är ett skämt tyvärr.

Jag kan på sätt och vis förstå att man tycker så om man är efter en långfärdsbil.

V90 är dock väldigt ekonomisk på långfärd med tanke på storlek och vikt. Men 75% av min körsträcka på vintern är kortkörning (<30 km/dag) vilket innebär att en hybrid skulle spara minst 75% av det bränsle jag förbrukar för transport och dessutom skulle en hybrid sänka mitt förmånsvärde. Såvida inga större ändringar sker i lagstiftning/världskonjunktur/skattesystem så kommer nästa bil att vara en hybrid. Jag hoppas att Volvo har en prisvärd V90 CC hybrid 2020.
av oldtimersmc
Lövet skrev:Ja. Du kan inte rena bort CO2.
Man kan fuska bort det genom att manipulera bilen så att den känner igen om den utsätts för ett test, men det är djävligt dyrt...
av Rasken
oldtimersmc skrev:Man kan fuska bort det genom att manipulera bilen så att den känner igen om den utsätts för ett test, men det är djävligt dyrt...
Men det blir väl bara dyrt om man blir upptäckt? :roll: :lol:
av sorsj
Vill också påminna om att bilens vikt faktiskt inte självklart är den dominerande faktorn när det gäller bränsleförbrukning. Det beror på i vilket fartområde och i vilka körsituationer man rör sig. T.ex. vid landsvägs- och motorvägskörning är vikten nästan betydelselös. Där dominerar luftmotståndet, och det är praktiskt taget inte mätbar skillnad i bränsleförbrukning om man kör med tom eller fullastad bil (vilket motsvarar en viktskillnad på ca 400 kg). Glömmer man däremot kvar t.ex. ett par lastbågar i fartvinden på taket så märks det direkt. Den som huvudsakligen rör sig i stadstrafik, och framför allt den som kör så att mycket rörelseenergi bromsas bort vid stopp har däremot mycket att vinna på mindre vikt.

Vår XC90 D5AWD har en genomsnittsförbrukning, mätt över ett år på 0.78 l/mil, vilket jag naturligtvis tycker är i mesta laget. Å andra sidan levde vi med 0,9 l/mil för manuellväxlade, trötta 240-or på 1970-talet, så ...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]