Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Numera är rusningstrafik det som är absolut mest skonsamt för min förbrukning! :D
Det går sakta och massa inbromsningar som ger tillbaka energin inför nästa acceleration!

Även om jag startar med tomt batteri kan jag klara mig genom stan med runt 0.35l/mil. :)
Det är där hybrid verkligen kommer till sin rätt!
Därför det är så viktigt att välja bränsle och biltyp efter hur man använder bilen.
joel80 skrev:Numera är rusningstrafik det som är absolut mest skonsamt för min förbrukning! :D
Det går sakta och massa inbromsningar som ger tillbaka energin inför nästa acceleration!

Även om jag startar med tomt batteri kan jag klara mig genom stan med runt 0.35l/mil. :)
Låt Derank sköta spakarna så landar din bil på 1.35 i stället
Ni som ser bra förbrukning kör nog lugnt även innan. Jag har slltid kört aktivt och då blir skillnaden stor då turbon i princip jobbar konstant på en downsizad motor. Värst var min 2,0 Bifuel med turbofemman. Runt 1,15 har jag för mig jag snittade. Mot ca en liter med ”gamla” AFV med samma motor men 2,5 liter.
Racetwin2 skrev:Ni som ser bra förbrukning kör nog lugnt även innan. Jag har slltid kört aktivt och då blir skillnaden stor då turbon i princip jobbar konstant på en downsizad motor. Värst var min 2,0 Bifuel med turbofemman. Runt 1,15 har jag för mig jag snittade. Mot ca en liter med ”gamla” AFV med samma motor men 2,5 liter.
Självklart kör jag lugnt. Jag vill åka bekvämt. Det vill mina medpassagerare också.
Mjuka fina accelerationer, likaså inbromsningar. Förutseende för att planera körningen så man helst slipper bromsa. Och så vidare.
Ser ingen som helst vits med att hetsköra. Du kommer inte fortare fram, det är mer obekvämt och ökar förbrukningen (och minskar säkerheten).
Hastighetsmässigt brukar jag försöka hålla ungefärlig hastighet. Har dock märkt att det gärna glider iväg lite nu då bilen är så himla tyst. "Hoppsan - är jag uppe i 80 på 60-vägen?" har ju hänt mer än en gång. På motorväg är det alltid farthållare så där är lättare men har vid någon 'manuell' körning kommit på mig att jag plötsligt låg i 130.
Racetwin2 skrev:Ni som ser bra förbrukning kör nog lugnt även innan. Jag har slltid kört aktivt och då blir skillnaden stor då turbon i princip jobbar konstant på en downsizad motor. Värst var min 2,0 Bifuel med turbofemman. Runt 1,15 har jag för mig jag snittade. Mot ca en liter med ”gamla” AFV med samma motor men 2,5 liter.
Jamen visst är det så, det är ju precis vad många skriver, har du en hårdare körstil så drar de flesta bilar mycket mera.
Det som vi reagerar mot är att om bilen drar betydligt mera än angiven förbrukning inte koppla det det till sin körstil och körmiljö.
Så du har helt rätt i ditt resonemang., men ska köpa motor utifrån körstil och var du ska köra.
Ytterst få förbrukningsmätningar är gjorda med "aktiv körstil" :wink:
Det snackas mkt om CO2 utsläpp och NoX. Varför godkänner Volvo inte HVO diesel?
En liter bensin 95 okt och en liter Diesel skäpper ut 2,94 kg. En liter HVO släpper ut 0,41 kg. E85 = 1,22 kg men E85 känns ju som att det är på väg ut. Jag har kört HVO i min tjänstebil en VW transporter under lång tid utan några som helst bekymmer. Scanias anställda i Södertälje får nu köra alla sina VAG bilar på HVO vilket måste innebära att VAG är på väg mot ett godkännande. HVO + AdBlue??
Energiinnehållet i HVO är 9440 kWh jmf med Blankdieselns 9880.

Jag tänkte att de fordon som godkänna med HVO borde får berkäna skatten efter de faktiska värdena!!
Nästa år blir HVO 1,22 kr per lite billigare då det helt skattebefrias. Jag är nära på gå helt över med min V90 miljömässigt och ekonomiskt rätt!

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]