Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BiTu
Flajjan skrev:Märkligt uttalande, att Volvo V90 skulle ha vida överlägsen kvalitets och materialkänsla mot en Tesla.

V90 må vara "snygg och nytänkande" för Volvo, men materialkvaliten är ju urusel, ska bli spännade att se en V90 efter 10,000 mil, tror inte dom kommer att vara hälften lika trevliga som en V70 eller för all del, Mercedes, Audi, BMW ser ut efter 10,000 mil.

Min V90CC har gått 1300 mil och jag är en ganska pedantisk och petig person, men fasen vad mycket repor och skit det är på inredningen. Mina tidigare XC70 var inte i närheten av detta efter bra många fler mil.

Hade Tesla S varit mindre dyr hade jag köpt en framför en Volvo alla dagar i veckan. Helt rätt tänk!

Eftersom T5 är mer eller mindre samma motor som T8 (T6 med batteri) så är jag MYCKET tveksam till deras förbrukningssiffror på T8, med tanke på att min T5 drar 45% MER än vad som är deklarerat, när jag kör väldigt mjukt. Såfort jag gasar på lite (händer inte så mycket med farten) men satan vad förbrukningen ökar.

Skall man ha en bil med miljötänk så skall man ur mina ögon inte köpa en Volvo.

BMW 530e är en mycket mer intressant bil som hybrid, mjukare stolar och bättre materialkänsla, större bagaeutrymme, Laddhybrid.
Synd att du inte är nöjd med din V90, men sånt händer. Har inte en enda repa i min efter 1200 mil, och då har jag den ljusa inredning, samt det lite finare/ känsligare skinnet. Sen att den drar mer än deklarerat ( jag snittar 0,85 - 0,90 ) är väl ingen förvånad över, litar någon verkligen på de siffrorna? Naivt om man gör det.
Att materialkvaliteten skulle vara urusel låter ju bara dumt, men visst vi får se efter några tusen mil till. Däremot den upplevda kvaliten är hästlängder före Tesla, det kan inte ens den mest inbitna Tesla-fanatiker argumentera mot.
Är absolut ingen Volvo-fanboy, har aldrig ägt en Volvo förrän nu, men vill dela mina erfarenheter som tydligen inte är så "katastrofala" som många vill hoppas.
av BiTu
BiTu skrev:
Flajjan skrev:Märkligt uttalande, att Volvo V90 skulle ha vida överlägsen kvalitets och materialkänsla mot en Tesla.

V90 må vara "snygg och nytänkande" för Volvo, men materialkvaliten är ju urusel, ska bli spännade att se en V90 efter 10,000 mil, tror inte dom kommer att vara hälften lika trevliga som en V70 eller för all del, Mercedes, Audi, BMW ser ut efter 10,000 mil.

Min V90CC har gått 1300 mil och jag är en ganska pedantisk och petig person, men fasen vad mycket repor och skit det är på inredningen. Mina tidigare XC70 var inte i närheten av detta efter bra många fler mil.

Hade Tesla S varit mindre dyr hade jag köpt en framför en Volvo alla dagar i veckan. Helt rätt tänk!

Eftersom T5 är mer eller mindre samma motor som T8 (T6 med batteri) så är jag MYCKET tveksam till deras förbrukningssiffror på T8, med tanke på att min T5 drar 45% MER än vad som är deklarerat, när jag kör väldigt mjukt. Såfort jag gasar på lite (händer inte så mycket med farten) men satan vad förbrukningen ökar.

BMW 530e är en mycket mer intressant bil som hybrid, mjukare stolar och bättre materialkänsla, större bagaeutrymme, Laddhybrid.
Synd att du inte är nöjd med din V90, men sånt händer. Har inte en enda repa i min efter 1200 mil, och då har jag den ljusa inredning, samt det lite finare/ känsligare skinnet. Sen att den drar mer än deklarerat ( jag snittar 0,85 - 0,90 ) är väl ingen förvånad över, litar någon verkligen på de siffrorna? Naivt om man gör det.
Att materialkvaliteten skulle vara urusel låter ju bara dumt, men visst vi får se efter några tusen mil till. Däremot den upplevda kvaliten är hästlängder före Tesla, det kan inte ens den mest inbitna Tesla-fanatiker argumentera mot.
Är absolut ingen Volvo-fanboy, har aldrig ägt en Volvo förrän nu, men vill dela mina erfarenheter som tydligen inte är så "katastrofala" som många vill hoppas.
Och du, 0-100 under 7 sekunder, då "händer" det faktiskt något när man gasar enligt mig. :D
Användarvisningsbild
av fmcarv

Varför har du kvar din V90?
Sälj skiten och köp en Tesla istället
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har kört flera olika Tesla och det som alltid slår mig när jag sedan hoppar in i XC90 T8 (fullmatad Inscription) är hur mycket högre kvalitetskänsla det är i XC90. Samma gäller givetvis S90/V90.

Men Tesla Model X (även S) är en helt otrolig bil. Går inte att låta bli att le varje gång bakom ratten. Känslan att köra runt helt ljudlöst och kombinera det med bra räckvidd och helt sinnessjuk acceleration är nästan oslagbar.

Däremot är ren elbil några år bort för mig. Jag måste ha hängslen och livrem.
Användarvisningsbild
av titanium
Har också jämfört och kom fram till att V90 T8 var den bättre bilen för mej.
Det som var klart avgörande var den dåliga tillgången på service för Tesla.
Med Volvo har du service "i varje buske"

Fördelar med Tesla:
Är så klart att du kör fossilfritt och med mycket skönt acc.
Kan ibland sakna att jag inte valde Tesla, just pga accet.

Nackdelen med Tesla:
Dåligt med serviceställen. Bara Göteborg o Stockholm. Visserligen har man uppsökande service men de fixar ju inte allt.
Man har en del "amerikanska" lösningar och inte så bra säkerhet som Volvo.
Klart sämre detaljfinish.
Lite dåligt ljus. Viktigt för oss i glesbygd. Och extraljus ser bara för taskigt ut på en Tesla.
Du måste planera din resa efter laddställen. Långresor över 40 mil kan bli lite besvärliga och i glesbygden finns det inte så många snabbladdare.

Sammanfattningen blev att då jag bara har 1 mil till jobbet och Volvon går 4-5 mil på el så blev den det bästa valet för min dagliga transport.
På långfärd med 4 personer och full last drar den ca: 0,8 Vilket man får anse hyfsat. Vet inte hur mycket den drar utan last.
av perhall
Min uppfattning om Tesla: Model S (som jag kört och åkt rätt mycket) börjar bli gammal och svårsåld. De upplåter den på diverse kontrakt, t ex via AVIS Minilease, vilket tyder på att den är svårsåld. En kompis till mig fick 500 000 rabatt på en Tesla model X som stått i ett av Teslas showroom.

Tesla har märkliga attityder. Om nån krockar får man skylla sig själv för man har ju klickat på en disclaimer.

Xenonljusen är mycket dåliga. LED vet jag inte, de är säkert bättre men sämre än på V90.

Högt vägljud är ett problem i Model S. Däremot är det ju ett väldigt bra koncept, den är jätterymlig och har låg tyngdpunkt.

Kvalitet... den har nog inte varit så dålig som befarats, många Tesla har gått långt. Men det är ett högt pris en bilägare betalar om man köper en bil som inte har ett riktigt servicenät. En VOlvo eller Merca eller BMW har ju service, piratdelar, massa olika försäkringsbolag och aktörer som konkurrerar. Vad som än händer går det att lösa. För Tesla kan en ny vindruta innebära 50 mil till en verkstad och/eller 2 månaders väntetid...

Finger weg från Tesla är mitt tips!
av Flajjan
[/quote]

Varför har du kvar din V90?
Sälj skiten och köp en Tesla istället[/quote]

Volvo ville inte betala speciellt mycket för att köpa tillbaka bilen - kändes tveksamt att betala närmare 100,000 för att bli av med kontraktet. Jag har haft möjlighet att byta mot befintlig bil som var helt felspecad, hade kostat mig 30,000 kr för att få den som jag behöver den (inte ville ha från start).
Ska lämna in bilen till en bilinredningsfirma som får göra om stolarnas stoppning och se om det blir uthärdligt.
Som det är nu så åker jag inte lika mycket i jobbet - är jag hemma har jag en Merca som fungerar finfint, så bilenm körs inte speciellt mycket.

Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag stripat bilen med säljarens namn och telefonnummer, filmat och kört bilen i en defragmenteringspress på skroten.. Nu har jag inte obegränsat med pengar så jag försöker lösa det på minst kostsamma sätt.

Jag kommer däremot att fira när kontraktet går ut.
Användarvisningsbild
av joel80
perhall skrev: Tesla har märkliga attityder. Om nån krockar får man skylla sig själv för man har ju klickat på en disclaimer.
Måste bara fråga hur du menar? Finns väl inga andra biltillverkare som ansvarar för om man krockar? Då får man använda försäkringen/vagnskadegarantin.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]