Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

frasse4 skrev:
Lövet skrev:Transportstyrelsen är tydlig i alla fall. Skönt.
"anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera."
Bild
Nu framgår det ju inte av Transportstyrelsens definition att bilarna ska vara registrerade som elbilar. Nästan alla manuella bilar kan ju framdrivas elektriskt med startmotorn och laddas externt med en simpel batteriladdare ;)
Ja du, får du igenom din 940 som elbil utan modifiering har du en poäng.
"Elbil" finns ju ej med i formuleringen så det behöver ju aldig bevisas. Jag tror transportstyrelsen varit luddiga med flit, skulle de säga exempelvis fordon som väsentligen framförs på el skulle det ju bli problem med alla laddhybrider med elektrisk hjälpmotor.

Grundproblemet är ju att erbjuda laddning och parkering gemensamt. I takt med att elbilarna tar över kommer man ju börja beklaga sig över att det parkerar elbilar som inte laddar eller personer som inte behöver ladda på dessa platser.

Själv respekterar jag alltid elplatser, handikapp och numera barnvagnsplatser, men att tro att alla andra ska göra det, då slösar man nog mest sin egen energi...
Parkeringsförbudsskylt med tilläggstavla är det enda rätta! Då kan ICEande bilar bötfälla direkt!
är det många som blir av med sladden tro när man står på vanlig parkering? nästa bil som köps lutar mot en laddhybrid ,kanske nya xc40 om det erbjuds hyfsat snabbt behöver ingen större bil i dagsläget, vill ju inte åka på en ny sladd då och då , vet inte vad den kostar nu men chefens v60 d6 när han ville ha en extra sladd låg väl på 8000 för 2-3år sen
Den låses fast i bilen när man laddar. När man låser upp bilen släpper den sladden.

Vissa laddare låser fast sladden när man laddar också.. Men där är jag inte helt säker på hur det funkar.. Kanske är så att de släpper när det väl slutar ladda.
Bilen håller däremot fast kabeln tills man som sagt låser upp.
Felet som många köpcentrum, hotell och städer gör är att de sätter laddstolpar på de mest attraktiva platserna. Resultatet blir att de lata människorna ställer sig där då det är närmast.
Har flertalet gånger kommit till ett hotell och noterat att alla laddplatser är upptagna av bilar utan sladd. Anledningen är just att de ligger direkt vid entrén och dessutom inte har någon förbudsskylt.
De flesta som kör elektriskt är ju inte handikappade och behöver inte ha laddstolpen direkt vid entrén.
Har också varit på/kört förbi ställen där laddstolparna ligger en bra bit från de attraktivaste platserna. Då är de alltid lediga.
Var nyss till Ica och där stod en vit v90 ABB stripad på elbilsparkeringen det var allt. Tror inte det var en t8 iaf.

Har sällan sett nn st på laddning där. I stan har de börjat ta betalt så där parkerar elbilarna bara. Ser sällan nån Ladda bilen.
Jag håller helt med dig titanium! Elbil platser funkar bäst om dom sätts upp på mindre attraktiva platser. Problemet är väl ibland att för att installationen ska bli så billig som möjligt så vill man ha kortast möjliga dragning och grävning. Då blir det ibland nära ingången. Fast även i de lägena borde det ofta gå att sätta laddplatsera mer åt sidan även fast man är nära byggnaden...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

.. Jag tänker ändå att byggnader[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd di[…]

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte l&ari[…]

https://www.volvoforums.org.uk/forum/technical-top[…]