Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dentisteen
Har just kommit hem efter 380 mil genom Tyskland Österrike och Italien. Har dock inte CC men en D5AWD Som snittat på 0,67 med full packning och 2 vuxna och en 14 och 11 åring. Tycker den varit fantastisk som långfärdsbil. Väckte oerhört mkt uppmärksamhet i Italien. Trodde den blivit påkörd ett antal gånger då Italenare snirklade trånande runt. :D

Synd att rullgardinen bak är så klent konstruerad.

Annars mkt nöjd med bilen. Den drog mer till Österrike i vintras - men då var den knappt inkörd och takboxen var på.
av Flajjan
Robbi skrev:
Flajjan skrev:Jag upplevde precis samma sak när vi för två år sedan körde med XC70 D5 till sjöarna i norra Italien, bilen kändes friskare och drog mindre på det europeiska bränslet. Tacka miljöpartiets anhängare för att dom fått bränslebolagen att blanda i RmE och skit i bränslet för att i teorin få det miljövänligare... Eller mindre effektivt och få bilarna att dra lite mer..
Jag har inget emot lite högre förbrukning om det är bättre för miljön.Bild
Jag är förespråkare för att ta hand om miljön, dock ser jag ingen vinst i att dryga ut bränsle så effekten blir sämre, förbrukningen högre och många får bakterie tillväxt i tanken. Jag kanske missat någon parameter.
Ursäkta för lite ot..
Användarvisningsbild
av Robbi
Flajjan skrev:
Robbi skrev:
Flajjan skrev:Jag upplevde precis samma sak när vi för två år sedan körde med XC70 D5 till sjöarna i norra Italien, bilen kändes friskare och drog mindre på det europeiska bränslet. Tacka miljöpartiets anhängare för att dom fått bränslebolagen att blanda i RmE och skit i bränslet för att i teorin få det miljövänligare... Eller mindre effektivt och få bilarna att dra lite mer..
Jag har inget emot lite högre förbrukning om det är bättre för miljön.Bild
Jag är förespråkare för att ta hand om miljön, dock ser jag ingen vinst i att dryga ut bränsle så effekten blir sämre, förbrukningen högre och många får bakterie tillväxt i tanken. Jag kanske missat någon parameter.
Ursäkta för lite ot..
Nu är det inte milsvid skillnad och jag tror inte att det svenska bränslet är så uppblandat att det orsakar alger. Men vi är på väg däråt om vi överhuvudtaget ska kunna köra med våra dieselbilar.
av Flajjan
Tyvärr är vi redan där, vet åkare som fått tillväxt flera gånger i lastbilar, jag har fått det i en båt, bekanta har fått det i sina båtar. Nu ska jag inte kapa denna tråd mer med ot.
Användarvisningsbild
av Robbi
Flajjan skrev:Tyvärr är vi redan där, vet åkare som fått tillväxt flera gånger i lastbilar, jag har fått det i en båt, bekanta har fått det i sina båtar. Nu ska jag inte kapa denna tråd mer med ot.
Låter kul tycker jag, tanka på med gödningsmedel och få en gratis blomsterrabatt på köpet. Bild

Ps. Ok, inget mer trådkapande, kunde inte låta bli.
av jwiss
I tyskland och CH är det upp till 7% Biodiesel iblandat:

"Aral Diesel
ist ein schwefelfreier Dieselkraftstoff, welcher der Anforderungsnorm für Dieselkraftstoff DIN EN 590 entspricht und bis zu max. 7 % Biodiesel enthalten kann. Aral Diesel ist für Fahrzeuge mit Dieselmotor geeignet. Aral Diesel enthält die innovative Aral Anti-Schmutz-Formel, welche dabei hilft, Ablagerungen von kritischen Motorenteilen zu entfernen. Die Kälteeigenschaften von Aral Diesel werden gemäß den Anforderungen der DIN EN 590 je nach Jahreszeit angepasst. Im Winterzeitraum von November bis Ende Februar zeigt der CFPP-Test (Cold Filter Plugging Point) eine Filtrierbarkeit bei minus 22 °C oder besser (gegenüber des Grenzwertes aus der DIN EN 590 von -20°C)."
Användarvisningsbild
av Robbi
jwiss skrev:
I tyskland och CH är det upp till 7% Biodiesel iblandat:

"Aral Diesel
ist ein schwefelfreier Dieselkraftstoff, welcher der Anforderungsnorm für Dieselkraftstoff DIN EN 590 entspricht und bis zu max. 7 % Biodiesel enthalten kann. Aral Diesel ist für Fahrzeuge mit Dieselmotor geeignet. Aral Diesel enthält die innovative Aral Anti-Schmutz-Formel, welche dabei hilft, Ablagerungen von kritischen Motorenteilen zu entfernen. Die Kälteeigenschaften von Aral Diesel werden gemäß den Anforderungen der DIN EN 590 je nach Jahreszeit angepasst. Im Winterzeitraum von November bis Ende Februar zeigt der CFPP-Test (Cold Filter Plugging Point) eine Filtrierbarkeit bei minus 22 °C oder besser (gegenüber des Grenzwertes aus der DIN EN 590 von -20°C)."
Så bilen går bättre på biodiesel? Gött, bring it on! Bild
av jwiss
Coop-prontos info var jag tvungen att köra genom translate, inte så bra på tyska ännu...
Det kan vara biodiesel i ch, jag kommer inte ihåg vad det står på pumparna...

"Die Coop Mineraloel AG legt grossen Wert darauf, dass bei der Zumischung von Biokomponenten beim Diesel-Treibstoff keine Fehler passieren um eine einwandfreie Qualität sicher zu stellen. Der Biodiesel wird daher erst beigemischt, sobald die Herkunft und Qualität sämtlichen Anforderungen entspricht. Ebenfalls müssen die Tanklager in der Lage sein, die CMA Kriterien wie z.B. technische Verfahren bei der Beladung, sicherzustellen. Werden nicht alle Vorgaben erfüllt bzw. kommt es zu Lieferengpässen von Biodiesel, beliefert die CMA ihre Tankstellen mit fossilem Diesel."
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tar mig friheten att låna tråden.
Någon härifrån som är i Frankrike med sin CC? Mötte en med svensk reg. vid kl 10:25 typ vid Besancon.
Screenshot_2017-08-02-10-25-55.png
Screenshot_2017-08-02-10-25-55.png (466.64 KiB) Visad 404 gånger

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]