Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Läste om bla, en av wolkwagens elektrifierade fordon att utvecklingskostnaden var så gigantisk att man aldrig trodde man skulle få igen pengarna på modellen innan den fasats ut. Mina inte hur många miljarder det handlade om.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Dert är väl ofta så, om man tänker långsiktigt:
Utveckla nytt, kostar fett, tjänar noll.
Men! Sedan kommer ju en fortsättning på det nya (batteribilar i detta fall) och då är halva jobbet redan gjort så att säga.
Det är betydligt dyrare att ta fram en elbil och wv hade redan börjat utveckla nu teknik innan bilarna ens nått marknaden.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Tesla som ju började från noll kring 2012 har ju först nu i slutet av 2018 börjat hämta ut vinst. Dom har byggt allt från scratch.. Tidigare stora biltillverkare bör kunna ta tillvara på diverse processer som redan finns och ställa om för en mindre kostnad. Det borde väl inte vara omöjligt att börja göra bra vinst snabbare än Tesla?

Många delar av en elbil är ju ändå väldigt lik en avgasbil.

Däremot kan de kanske få svårt att få igen kostnaderna för nyligen utvecklade avgasbilar.. Finns risk att försäljningen där inte alls uppfyller förväntningarna om några år...
@joel80, Till skillnad mot dig tror jag att avgasbilar kommer ha en marknad även efter 2030. Om marknaden är liten, så det inte lönar sig att utveckla nya motorer, kan ju tillverkarna gå samman och utveckla. Det har ju gjorts tidigare.
Vi kommer ju ihåg hur det gick för nokia. Man var först ut på en ny marknad, blev snabbt världsledande. Slutet på 90-talet och början på 00-talet var senaste nokian det alla ville ha. Man red på ett massivt självförtroende.
Plötsligt började en datortillverkare tillverka telefoner i vilka man använde sina gamla kunskaper från persondatorer. Nokia hängde inte på utan lutade sig mot sin starka marknadsställning.
En annan datortillverkare med lång erfarenhet slog sig in på marknaden med sin stora kunskap på bildskärmar.
Nokia blev uppköpt och idag sysslar företaget med mobiltelefonsystem. Ericsson har en liknade historia.
Jag ser likheter mellan nokia och tesla och min spaning är att någon stor biltillverkare kommer köpa deras biltillverkning och tesla fortsätter med batteritillverkning och laddinfrastruktur.

Fjonsson skrev: Jag ser likheter mellan nokia och tesla och min spaning är att någon stor biltillverkare kommer köpa deras biltillverkning och tesla fortsätter med batteritillverkning och laddinfrastruktur.
Oj.. Det var en liten annorlunda syn än den de flesta har kring det här. Det är snarare Apple som man brukar likna Tesla vid.. Och diverse stora jättar till biltillverkare med Nokia och Kodak.
Xanthopteryx skrev: lör 16 feb 2019, 19:32 Men än har de ju inte brutit det de lovade. 60-bilen kom ju förra året, och de sade att alla Nya modeller från i år.
Du får läsa mellan raderna vad VDn säger och det står inte att de har brutit något löfte utan "har svårt att leva upp till" ;-)
" men erkänner samtidigt att det är fortsatt lönsamt att sälja bensin- och diselbilar.
– Nummer ett är vad kunderna efterfrågar. Nu är många intresserade av elbilar. Men vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar, säger han till SvD."
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]

Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Ok, spännande. Jag har inte hunnit kika s&ari[…]