Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
liketlever skrev:Då kommer bilen visa fel hastighet varje vinter nu då?
Bilars hastighetsmätare visar regelmässigt lite fel, närmare bestämt lite högre hastighet än den faktiska. Anledningen är att mätaren enligt lag aldrig får visa fel åt andra hållet. Den nya mjukvara som laddas för 21-tummarna innebär att felvisningen blir ungefär densamma som tidigare när de sitter på och lite större än tidigare när vinterhjulen sitter på (om du då använder lite mindre fälgar med därtill avpassade däck). Det är ju bara att mäta upp felvisningen med hjälp av GPS. Sedan vet du hur pass mycket mätarrabatt du har med si eller så hjul monterade.
av wetterstrom
så när man får roadrage på vintern när man tror farmor kör bilen så är det bara att kunden inte valt att ändra mjukvaran igen.hur fan kan dom änns sälja skiten om man måste ha en uppdatering varje säsong.aldrig hört talas om det innan
av troubleshooter
Förstår inte problematiken, när jag köpte min XC60 och ville ha på 20" Avior fälgar så monterade de även mekaniska styrutslagsbegränsare på grund av de större däcken, men nu när det är mjukvara verkar det plötsligt vara ett jätteproblem, jag lämnade inte in bilen inför varje vinter för att montera bort styrutslagsbegränsare men jag klarade mig i flera år i alla fall med den lösningen..... Hasstighetsmätaren ligger inom toleranserna både med och utan stora däck
Användarvisningsbild
av VolvoB20
troubleshooter skrev:Förstår inte problematiken, när jag köpte min XC60 och ville ha på 20" Avior fälgar så monterade de även mekaniska styrutslagsbegränsare på grund av de större däcken, men nu när det är mjukvara verkar det plötsligt vara ett jätteproblem, jag lämnade inte in bilen inför varje vinter för att montera bort styrutslagsbegränsare men jag klarade mig i flera år i alla fall med den lösningen..... Hasstighetsmätaren ligger inom toleranserna både med och utan stora däck
Problematiken är att Volvo valt däck med olika rullomrets så du måste byta mjukvara vår och höst om du vill hastighetsmätaren ska visa rätt (vem vill ha en mätare som visar rejält för mycket ), dina styrutslagsbegränsare behöver du ju inte byta vår och höst.

Fattar inte varför Volvo ska jucca så här. Jag har åkt 16-17-18-19 tum på min XC70 och nu åker jag 20-tum, Men jag har valt gummi så så mätaren visar rätt med samtliga däck utan omkalibrering.
Användarvisningsbild
av Rillee
Hade det varit bättre om de bara hade en inställning där man kunde mata in vilka mått man har på hjulen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Folk är dock generellt jävligt obrydda.
Jag har en v60 med mjukvara för 235/40-18 (samma rullomkrets som mina vinterdäck har), då visar den lite över vad man faktiskt kör. På sommaren har jag 235/40-19, dom är större. Men då visar mätaren exakt samma som gps-hastighet vilket jag är jättenöjd med.
Blir kanske samma på 90-serien?
av troubleshooter
Om jag har räknat rätt på volvos orginalfälgar och däck skiljer det 1,8% i omkrets mellan att köra 18" och 21" väl inom de 5% som reglerna föreskriver, så jag förstår fortfarande inte vad problemet är, sen så hittar jag ingenstans att den programvaran som läggs på innebär något annat än en styrbegränsning.

Jag hade ungefär samma procentsats på min XC60 mellan 18" vinterhjul och 20" sommarhjul, utan elektronisk styrbegränsare
av AndS
troubleshooter skrev:Om jag har räknat rätt på volvos orginalfälgar och däck skiljer det 1,8% i omkrets mellan att köra 18" och 21" väl inom de 5% som reglerna föreskriver, så jag förstår fortfarande inte vad problemet är, sen så hittar jag ingenstans att den programvaran som läggs på innebär något annat än en styrbegränsning.

Jag hade ungefär samma procentsats på min XC60 mellan 18" vinterhjul och 20" sommarhjul, utan elektronisk styrbegränsare
Två programvaror en för begränsning och den andra hastighetsmätare.
Styrutslagsbegränsning har att göra med att du också ökar fälgbredden.
av troubleshooter
Låter som Volvo är extremt överambitiösa om de bryr sig om att korrigera hastighetsmätaren för en skillnad på 1,8% (18"-->21")
av AndS
Är väl 17" som minst på V90 som ts har? Har ingen koll sedan på däckprofilerna.
Handbroms

Härligt att det löser sig!

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]