W.A.P.E. skrev:Detta med tjänstebil o prisbasbelopp måste ju svetta många köpare och säljare.
Jättesvårt att få ihop det. Särskilt då jag tycker man behöver inscription + lull lull för att det ska vara nåt o ha med 90-serien.
Då kan man lika gärna ta en Business o sätta på stylingpaketet + krom fram, vilket lyfter bilen enormt. (om man nu klarar sig utan momentum inuti)
Utan att dra alla över en kam, men 9 av 10 bilar i den här klassen oavsett märke är ju tjänstebilar idag. Man väljer "premiummärkena" utifrån tre huvudsakliga punkter.
1. Säkerhet
2. Komfort
3. Andrahandsvärde
Då finns det sällan eller aldrig utrymme för R-design, style-kit, 21" hjul m.m.
Sådant är ju i alla fall stendött på beg.marknaden
Men en premiumbil från de stora märkena är ju alltid premium utifrån ovanstående pu kter oavsett utrustningsnivå.
Därav fler Volvo, VW, MB, BMW och Audi bland "snikutrustade" solidvita tjänstebilar och taxi.
Som tjänsteförare är ju säkerhet, komfort och ev. förarrelaterad utrustning mycket mer värt än exteriör utrustning.
Köper man en sådan här bil privat visar man
1. Att man har ett intresse för ett märke eller premiumbilar i synnerhet
2. Att man har råd
3. Att man gillar modern teknik och design
4. Eller...och nu får jag väl skit....att man vill visa att man passar in bland de andra bilarna i villakvarteret. Där är ju utseende allt!!
Då väljer man kanske bort funktioner som ingen ser till förmån för yttre attribut. (Hade själv en kollega som bytte ut D3 emblemet mot ett D5 för att grannen körde D4. Helt sant).
Själv hade jag alla dagar i veckan valt en Inscription om jag hade köpt privat. Nu räckte inte pengarna till det när jag utrustade insidan med det jag ville/behöver på min kommande V90.
Sedan får man ju tycka vad man vill om utseendet på den nya 90- serien. Ingen design gillas ju till 100% av alla.
Och vill man sticka ut mer från taxikön eller svenska vägar bör man ju inte välja en Volvo kombi.