Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC60 D5 AWD, polestar manuell här ligger på 0.70 i vid min normala körning typ generellt 10km över, har vid enstaka längre resor varit nere på på 0.65, är lite nyfiken vad V90 CC D5 AWD kommer leverera i form av bärnsleförbrukning, bara ett par veckor
kvar nu... 8)
av perhall
Samma här, Volvon drar ca 1 l/mil, vilket är bra jämfört med tidigare V70 2,5T MY08 som låg kring 1,35. Audin drar 0,9-1,15 (EU-mix 0,55), andra sägs köra den på 0,6, har aldrig kommit under 0,7 ens på färddatorn som visar några procent för lite. Utom en gång, då jag åkte omkring på Gotland och hade 0,50 när jag hade kört fem mil. Då körde jag 70-80 och väldigt lugnt. SÅ det har nog med körstilen att göra...tror inte det skiljer mycket mellan exemplar, även om mer utrustning (+ upp till 200 kilo) och bredare däck (kan dra 10% mer) påverkar...

Derank skrev:för mig är 0,82 helt normallt och som jag sa, jag har aldrig sett de förbrukningssiffror det talas om här och ingen i min närhet heller. Och jag har själv kört så många olika bilar genom åren på nya och gamla och de siffror som det talas om här har jag aldrig sett på någon bil.

Jag borde ju ha stött på någon Volvoägare genom åren som kunnat visa mig en deklarerad förbrukning som är i närheten av det man ser här.
Jag gjorde själv ett litet test med min XC60 D4 awd auto som snittat 1,1 på 2000mil. Jag återställde bilens ecu till orginal, alltså inget trim, har slagit av autovärme, rattvärmen, runmpvärmen och värmen på bakrutan

haft ACn avslagen, inte kört bränslevärmaren morgon middag och kväll som jag brukar, kört som en riktig segpropp, inga häftiga accelarationer, inte varvat över 2000rpm, kört 44mil nu och som det ser ut nu ligger jag på ca litern, får se vad det blir när jag tankar upp den, enligt färddatorn ligger jag på 0,82 men det stämmer inte för fem öre.

Mest bara ett test för att se om det överhuvuvudtaget går att komma i närheten av alla andras otroliga siffror.
av andersuw
Derank skrev:Som jag sa, det finns ingen häromkring som har en förbrukning i närheten av det som skrivs här.
Förbrukningen har knappast särskilt mycket att göra med var du bor, i alla fall sommartid. Så det finns säkert folk i din närhet som lyckas få sina bilar att gå väsentligt snålare än du. Det är kanske inga du känner dock.
Derank skrev:Och voc stämmercinte för någon när de sedan tankar upp bilen och här stämmer voc för alla.......märkligt
VoC rapporterar färddatorns siffror och jag har inte hört särskilt många säga att de siffrorna stämmer hundraprocentigt. Vanligen är den verkliga förbrukningen lite högre. Men enligt mina erfarenheter är det sällan några jättelika avvikelser. Färddatorn på min 855 -94 visade helt rätt. På min V70 -02 och V70 -15 ligger den verkliga förbrukningen ca 5 procent över den som färddatorn anger
Användarvisningsbild
av joel80
Min visar ca 5-10% fel i VOC och färddatorn. Om den visar 0.35l/mil brukar verkliga snittet ligga på ca 0.38l/mil. Det kan bli lite större skillnad om jag kört dieselvärmaren en massa. Och tenderar väl att ha mindre skillnad på sommaren när värmaren inte går.
Användarvisningsbild
av Derank
andersuw skrev:
Derank skrev:Som jag sa, det finns ingen häromkring som har en förbrukning i närheten av det som skrivs här.
Förbrukningen har knappast särskilt mycket att göra med var du bor, i alla fall sommartid. Så det finns säkert folk i din närhet som lyckas få sina bilar att gå väsentligt snålare än du. Det är kanske inga du känner dock.
Derank skrev:Och voc stämmercinte för någon när de sedan tankar upp bilen och här stämmer voc för alla.......märkligt
VoC rapporterar färddatorns siffror och jag har inte hört särskilt många säga att de siffrorna stämmer hundraprocentigt. Vanligen är den verkliga förbrukningen lite högre. Men enligt mina erfarenheter är det sällan några jättelika avvikelser. Färddatorn på min 855 -94 visade helt rätt. På min V70 -02 och V70 -15 ligger den verkliga förbrukningen ca 5 procent över den som färddatorn anger

men för i ...du fattar väl att jag menar folk i min bekansskapskrets, det är väl klart att förbrukningen inte har nån betydelse med vart fan jag bor. måste du märka ord hela tiden alltså..........
av andersuw
Derank skrev:men för i ...du fattar väl att jag menar folk i min bekansskapskrets,
Nä. Vill du bli rätt förstådd får du se till att uttrycka dig lite bättre.
Derank skrev:det är väl klart att förbrukningen inte har nån betydelse med vart fan jag bor. måste du märka ord hela tiden alltså..........
Enligt mina egna erfarenheter varierar normalt inte heller förbrukningen särskilt mycket beroende på vem man frågar. Du är ett undantag från den regeln dock.

Att märka ord är för övrigt inget jag sysslar med. Att fråga mig om jag måste göra det är alltså överflödigt.
Det har också väldigt mycket att göra med körstil.
Min fru kör med halva förbrukningen mot när jag kör. Ingen av oss anstränger sig då för att köra speciellt snålt eller hårt.
När jag anstränger mig för att köra snålt kommer jag i närheten men det räcker med att tappa koncentrationen i en liten del av distansen för att man ska dra ifrån.
Dessa bilan KAN köras riktigt snålt, det ser jag, men jag kan det inte.
av andersuw
Jacobsson skrev:Det har också väldigt mycket att göra med körstil.
Min fru kör med halva förbrukningen mot när jag kör. Ingen av oss anstränger sig då för att köra speciellt snålt eller hårt.
När jag anstränger mig för att köra snålt kommer jag i närheten men det räcker med att tappa koncentrationen i en liten del av distansen för att man ska dra ifrån.
Dessa bilan KAN köras riktigt snålt, det ser jag, men jag kan det inte.
Visst har det mycket att göra med körstilen. Men det är inte särskilt svårt (tyckte jag själv i alla fall) att övergå till en mer "ecobetonad" körstil och inom rimliga gränser innebär den inte heller att det tar längre tid, eller i vart fall bara marginellt längre tid, att komma dit man skall. Det hela kan summeras i två enkla regler:

1. Kör så att du minimerar användningen av bromspedalen. Varje gång du bromsar tappar du rörelseenergi som sedan måste återvinnas. Rörelseenergin ökar kvadratiskt mot hastigheten vilket gör att man tappar fyra gånger så mycket energi när man bromsar från 100 till 0 jämfört med när man bromsar från 50 till 0. Av samma skäl tappar man tre gånger så mycket energi när man bromsar från 100 till 50 som när man bromsar från 50 till 0.

2. Kör inte överdrivet fort. Luftmotståndet ökar kvadratiskt mot hastigheten och i högre farter är luftmotståndet helt avgörande för bränsleförbrukningen.

Regel 2 kräver ju ingen större tankemöda och regel 1 sitter rätt fort i ryggmärgen sedan man medvetet praktiserat den en stund. ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Men man behöver inte köra till en bens[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]