Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker också att PA fungerar dåligt på 2+1 väg. Den brukar studsa mellan linjerna när det går från en- till två-filigt eller från två- till en-filigt. PA funkar bra på motorväg och i kö-körning men det verkar som att den reagerar tidigare för när man kommer i kapp en personbil jämfört med en lastbil. Jag gillar att hålla jämn hastighet och lite längre lucka till framförvarande för att sedan krympa luckan och gå ut i omkörning men det körsättet är svårt att få till med PA eftersom den är programmerad att bromsa för framförvarande (vilket jag kan förstå) men jag upplever körningen som ryckig med PA alt så sätter jag foten på gaspedalen, då styr den fortfarande men ACC är förbikopplad.
Jag tycker också att PA har en förmåga att ligga långt åt höger när man kör om så man sitter och håller emot i ratten
En sammanfattning blir att jag tycker inte att det är så avslappnande som reklamen vill göra gällande. Det krävs en del utveckling ännu innan det funkar riktigt bra.
Perfekt beskrivning av hur jag också upplever dagens PA-system. Men förhoppningsvis får vi ta del av kommande mjukvaruförbättringar och inte drabbas av hårdvarubegränsningar.
Overalt en godt funktion på motorvejen dog har jeg fornemmelsen at bilen prøver altid at holde sig mere til den højere begrænsning end i midten af kørebanen og det giver problemer på overhalingsbanen af motorvejen fordi man hurtig kommer for tæt til fx lastbiler på den anden kørebane.

PA er heller ikke så glad for kun få finger på ratten. Har man ikke begge hænder sammen på ratten, stopper PA efter få minutter.

Lidt synd at PA kraver minimum hastighed af 5 km/h. Dermed kan den ikke bruges til stop-and-go slags af trafikpropper hvor bilen stopper helt af og til.
Provat på Autobahn nu. Funkar bra men synd att den slutar styra vid 140. Hade stått ut med styrhjälp även i 170...
Tyskarna ligger kvar i omkörningsfilen om man inte lägger sig precis hack-i-häl, då flyttar dom sig snällt. Tyvärr ger den adaptiva farthållaren så stort avstånd att dom inte flyttar på sig. Men man lär sig snabbt att vara mer offensiv. Detta gäller mindre 2-filig motorväg med fri fart.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tyckte funktionen var ball i början, men har inte riktigt vant mig efter en månad nu. Dessutom är den så pass okonsekvent att det känns som ytterligare ett moment att hålla koll på, särskilt vid motorvägskörning. Jag har även märkt att den inte klarar vissa kurvor på t.ex. 70väg utan driftar över linjerna utan varning eller vibrationer trots att rattsymbolen är grön. Som om att den är för svag typ. Så mest bortkopplad nuförtiden.

I kökörning däremot är den guld, tillsammans med ACC blir det riktigt behagligt och om man rullar under 15km/h så tycks den inte propsa på att man ska styra hela tiden.
Jag tror att med uppdateringar och förfining så kan det nog bli en riktigt bra funktion, inte riktigt där än.
ACC däremot använder jag hela tiden, den är kanon, lane keep assist är också alltid påkopplad.
Måste säga att när jag testat polot assist några gånger var jag väldigt positiv till funktionen, även om bilen vandrar ganska mycket på vägbanan.
Idag satte jag i den igen, solen sken så jag hade solglasögon på mig (såg inte HUD) när bilen var 5 cm från ett broräcke märkte jag att den slutat att styra..

Skall man om man kör med pilotassist och solglasögon stirra på mätarhuset så man se om rattsymbolen är grön eller slocknar?

Min tanke nu om funktionen är att den är nära nog livsfarlig, eftersom den kopplar ur sig utan att säga något. Med tanke på hur mycket det piper och blippar om bilen helatiden så hade ett ljud att den kopplar ur varit självklart.

Undra om VOLVO hade tagit på sig skadan om jag hade dragit hela sidan i broräcket med pilot assist på?? Min tanke är att dom nog hade gjort det, kanske inte till en början, men med en intervju med AMS/TV - dom hade säkert varit intresserade av att skriva om det så hade Volvo säkert stått för skadan bara för att tysta ner det hela..
Dåligt Volvo..
Att HUD funkar dåligt med solglasögon är ingen hemlighet + Nedan är taget från instruktionsboken,

Begränsningar för Pilot Assist*

Pilot Assist kan ha begränsad funktionalitet i vissa situationer.
Funktionen Pilot Assist är ett hjälpmedel vilket kan underlätta och hjälpa föraren i många situa- tioner. Men föraren är i alla lägen alltid ansvarig för att ett säkert avstånd hålls till omgivningen samt att korrekt position i körfältet är säkerställd.
Dom friskriver sig i manualen.. Läser man den och använder bilen enligt instruktionerna anser dom nog att dom gjort sin del.
Däremot tycker jag du har helt rätt i att det bör vara en tydlig ljudsignal när den kopplar ur sig! Reagerade också på att den kopplade ur sig ljudlöst när jag provkörde en V90.
Efter ett tag har jag bestämt mig och kör konsekvent med både Pilot Assist och aktiv Lane Keping Aid frånkopplade. Tycker helt enkelt inte att de gör ett ba jobb utan gör att bilen vinglar fram mellan kantlinjerna.

Dessutom är det (precis som många redan påpekat) nervöst att unte bli ordentligt varnad om de kopplar ur.
sorsj skrev:Efter ett tag har jag bestämt mig och kör konsekvent med både Pilot Assist och aktiv Lane Keping Aid frånkopplade. Tycker helt enkelt inte att de gör ett ba jobb utan gör att bilen vinglar fram mellan kantlinjerna.

Dessutom är det (precis som många redan påpekat) nervöst att unte bli ordentligt varnad om de kopplar ur.
LKA håller jag med om men PA är ju riktigt bra om man använder den rätt. När du kör med Adaptiv farthållare och behöver göra något, dricka lite, ändra kanal på radion, pilla in en snus etc, är det lätt att med ett knappryck gå över till PA. Det är ju en säkerhetshöjare då man de sekunder tappar uppmärksamheten från vägen. När man fått in snusen, är det bara att gå tillbaks till adaptiv.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]