Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
macattac skrev:
AndS skrev:Det där blev jag imponerad av att klara av att snitta 0,45 på så lång sträcka.
ja det var bra; de första 10 milen låg jag i 80 (80-90 sträckor) då var den nere på 4.2....så har man tålamod att köra långt i 70-80 kommer den säkert ner till 4.0 eller lägre....men så bra tålamod har jag inte.

Detta var med 2 vuxna, två barn och fullt bagage skall tilläggas.
Sista stapeln är när du närmar dig Stockholm och Täby?
av macattac
det är sista milen, vilket var från typ sollentuna. med en avstickare då jag sedan var tvungen att korsa motorvägen för att komma ut igen vilket resulterade i "dynamic mode" och full spetta upp till 100.
av AndS
macattac skrev:
AndS skrev:Det där blev jag imponerad av att klara av att snitta 0,45 på så lång sträcka.
ja det var bra; de första 10 milen låg jag i 80 (80-90 sträckor) då var den nere på 4.2....så har man tålamod att köra långt i 70-80 kommer den säkert ner till 4.0 eller lägre....men så bra tålamod har jag inte.

Körde du med ACC inkopplad?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Riktigt imponerande! Jag är själv, trots min "avsky" till diesel, sugen på en V90 R-design med dieselspis. Nej, första april var igår! :wink: Undra om samma resa med en D5 awd hade sett annorlunda ut förbrukningsmässigt.
av macattac
AndS skrev:
macattac skrev:

Körde du med ACC inkopplad?
ja...hela vägen både ToR. Skulle troligen bli lägre utan ACC då den bromsar in och gasar på igen...kör man själv kan man bara släppa gasen utan broms i ganska många lägen.
av macattac
XC90_Executive skrev:Riktigt imponerande! Jag är själv, trots min "avsky" till diesel, sugen på en V90 R-design med dieselspis. Nej, första april var igår! :wink: Undra om samma resa med en D5 awd hade sett annorlunda ut förbrukningsmässigt.
Jag tror inte att det i så fall blir åt det negativa hållet. I uppförsbackarna torde D5-spisen behöva jobba mindre för att hålla kvar samma hastighet. Borde gälla rent generellt att lägre procent av motorns kapacitet används för D5an....å andra sidan vet jag inte hur utväxlingen skiljer dessa två.
Jag är mer förvånad över de siffror folk får till på D3an med sexväxlade lådan.
av Flajjan
argasnickaren skrev:Kan inte låta bli
V90t5 finns bara framhjulsdrift och 8 stegad automat
0.75 sen hämtning, mycket motorväg och alltid plus på hastigheten (kör mycket nätter och är själv på vägen)
Hur i hela friden kör du?

Jag kör ganska lugnt, har en V90CC T5 automat, kommer aldrig under 1,03 blandad körning, kört 260 mil nu. Känns rätt dåligt med tanke på vad Volvo själva skriver - ca 0,75. Om jag kör mer inspirerat och gasar lite så drar förbrukningen snabbt upp ännu högre. Med den lilla tanken är man numera löjligt frekvent mackbesökare..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag snittade ca 0,8 över alla tankar med min förra V40 T5 Polestar (med 19") så jag är tämligen säker att jag hade landat på över litern i snitt på en V90 T5.

1 liter per mil med en V90 CC T5 awd vid blandad körning låter inte så dåligt enligt mig. Testa Eco-läget på landsväg (ca 80km/h) så lär förbrukningen droppa ordentligt.
av FXC
Flajjan skrev:
argasnickaren skrev:Kan inte låta bli
V90t5 finns bara framhjulsdrift och 8 stegad automat
0.75 sen hämtning, mycket motorväg och alltid plus på hastigheten (kör mycket nätter och är själv på vägen)
Hur i hela friden kör du?

Jag kör ganska lugnt, har en V90CC T5 automat, kommer aldrig under 1,03 blandad körning, kört 260 mil nu. Känns rätt dåligt med tanke på vad Volvo själva skriver - ca 0,75. Om jag kör mer inspirerat och gasar lite så drar förbrukningen snabbt upp ännu högre. Med den lilla tanken är man numera löjligt frekvent mackbesökare..

Fler med V90 T5 som kan ange förbrukning?
av Flajjan
Jag har kört mycket i Eco läget. Enligt Volvo själva ska bilen dra 0,92 stad, 0,76 blandad, jag är på 1,02 blandad.
Delar man 1,03 med 0,76 och tar ut procenten så är min förbrukning 76% (!!!) högre än vad Volvo själva angivit. Känns som en vrålblåsning om ni frågar mig..
Enligt säljaren så behöver bilen 1500 mil för att bli inkörd, det tror jag vad jag vill på. Med tanke på hur slappa och slöa bilnasarna är kan det vara ett sätt att få mig att glömma bort detta..
Deklarerad förbrukning som är skrivet på allt marknadsföringsmaterial är det som ska gälla, eller är Volvo så kassa på att bygga motorer så man måste ljuga för att få sälja??

Mercedes betalade en snubbe som hade en C400 med betydligt högre förbrukning en helt ny bil efter 2 år har jag för mig, var reportage i AMS eller liknande.

Nu är jag ju generellt inte speciellt imponerad över denna bil som folk säkert lagt märke till, men det är ju en bra motpol till alla som är så övernöjda med sina bilar - oaktat om det strular..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]