Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1164391
AndS skrev:Har funnits barnsjukdomar på alla nya bilmodeller. Det som nu händer är att det också finns massa programvara i bilarna som gör felen många fler, liknar de vanliga problemen inom IT-området, tyvärr.
Jo, men XC90 har funnits ute ett tag och delar ju många system med V90-serien. Jag tycker att de flesta borde vara borta vid det här taget.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1164421
filippb skrev:Jag fick mina gnisslande bromsar bytta i februari och har inte haft några oljud sedan dess
Bytte de bromsbelägg runt om?
av filippb
#1164424
Spid3r skrev:
filippb skrev:Jag fick mina gnisslande bromsar bytta i februari och har inte haft några oljud sedan dess
Bytte de bromsbelägg runt om?
De bytte bromsklossar runt om, det hade tydligen kommit en uppdaterad variant som motverkar gnissel
av AndS
#1164427
Robbi skrev:
AndS skrev:Har funnits barnsjukdomar på alla nya bilmodeller. Det som nu händer är att det också finns massa programvara i bilarna som gör felen många fler, liknar de vanliga problemen inom IT-området, tyvärr.
Jo, men XC90 har funnits ute ett tag och delar ju många system med V90-serien. Jag tycker att de flesta borde vara borta vid det här taget.
Visst är det så, för jag har inga problem med gnisslande bromsar, värmare som inte startar, varning för låg batterinivå, :wink:
Ännu ingen barnsjukdom men några lär säkert dyka upp och även återkallelse för kontroll/åtgärd, har ju envisats med att plocka ut bilar när det kommit helt nya modeller bl.a. SAAB900, SAAB9000, V70N, V70II och nu V90CC, och man lär sig aldrig när en helt ny modell visas.
Sedan kan det även vara olika tillverkningsserier av komponenter som strular, fel som yttrar sig efter viss tid, etc,
Användarvisningsbild
av Robbi
#1164436
AndS skrev:
Robbi skrev:
AndS skrev:Har funnits barnsjukdomar på alla nya bilmodeller. Det som nu händer är att det också finns massa programvara i bilarna som gör felen många fler, liknar de vanliga problemen inom IT-området, tyvärr.
Jo, men XC90 har funnits ute ett tag och delar ju många system med V90-serien. Jag tycker att de flesta borde vara borta vid det här taget.
Visst är det så, för jag har inga problem med gnisslande bromsar, värmare som inte startar, varning för låg batterinivå, :wink:
Ännu ingen barnsjukdom men några lär säkert dyka upp och även återkallelse för kontroll/åtgärd, har ju envisats med att plocka ut bilar när det kommit helt nya modeller bl.a. SAAB900, SAAB9000, V70N, V70II och nu V90CC, och man lär sig aldrig när en helt ny modell visas.
Sedan kan det även vara olika tillverkningsserier av komponenter som strular, fel som yttrar sig efter viss tid, etc,
Ja, när jag tänker efter så har jag liknande historik av att ständigt ha den senaste modellen, kanske därför jag är irriterad. Minns den första V70N, det var en mardrömsresa! Medan den bästa var V70 classic innan, från 2000, den var en dröm, bara tanka och köra.
av S90D5AWDRdesign
#1164519
Har precis hämtat min S90 från verkstad, hade samma problem som andra med gnisslande bromsar. Det visade sig att de vid tillverkning inte smort in det som ska smörjas, nu märker jag ingenting längre. Hade problem i låga farter, vid parkering mm.
av perhall
#1164545
Kan skriva under på V70N, de var riktigt dåliga i början. TIllverkade år 2000, massor av fel.

Det finns två bra mått för detta, Pre-delivery Check, hur lång tid det tar att iordningsställa bilen innan leverans, och hur mycket garantireparationer kostar per bil.

Båda hemliga, såklart, men stiger raskt med ny modell.
Senast redigerad av 1 perhall, redigerad totalt 0 gånger.
av macattac
#1164552
Min gnisslar när det är kallt och man bromsar vid back i låg fart. Och den är byggd 5 januari i år.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1164600
Enligt min tekniker så finns det ingen permanent lösning ännu, de får inte byta bromsklossar på garanti numera, de säger att gnisslet återkommer efter ett tag, ingen idé att byta. Det är alltså bara att vänta på ny modell av klossar.
Va' irriterande, alltså!
av zweistein
#1164604
Har en V90 som hämtades ut i november. Varje morgon som bilen backades ut från garaget lät bromsarna som om man slaktade julgrisen. Efter byte i januari av samtliga bromsbelägg och skivorna bak hörs numera ingenting.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Strul vid installation av vida

Har säkert installerat vida 20 gånger. […]

Skrammel från D4

Sådär, nu har jag klippt ac remmen utan[…]

Har en yttertempmätare från en Volvo 94[…]

Trycksensor DPF V70 2011

Testade på min bil. Tomgång: 7 hPa 30[…]