Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eperste
joel80 skrev:
eperste skrev:
Värmare är standard i volvo dieslar sedan många år tillbaka, VOC är ett tillbehör till värmaren så att den kan styras via en APP i telefonen, har man inte VOC så måste man programmera värmaren med spakarna vid ratten, En annan fördel som följer med är att man bla kan kolla via telefonen vad bilen finns, låsa/låsa upp, samt kalla på hjälp via en knapp i bilen. Har haft VOC på dom senaste 3 bilarna, och vill inte vara utan det
VOC är inte bara ett tillbehör till värmare. Det är även en säkerhetsfunktion där bilen kan ringa upp räddningstjänsten om det behövs, automatisk körjournalen och remotefunktion av lås. Jag har flera gånger fått meddelande i telefon om att jag glömt att låsa, och kan då göra det via mobilen. Har också haft användning av att kunna låsa upp via mobilen när någon ska hämta nått ur min parkerade bil och jag inte är på plats.

Men det är såklart inviduellt vad man vill betala för och man har ju oftast inte obegränsad budget när man köper bil. :)
Men att bara kalla det tillbehör till värmaren är inte riktigt rätt..
Vad skall det heta enligt dig då
av AndS
Så här det. VoC är Volvo on Call en funktion att från en app i mobilen kunna styra funktioner i bilen och ta emot information från bilen.
Sedan kan bilen beställas med olika värmarfunktioner i Klimatpaket där man bl.a. ställer in parkeringsvärme från bilens system. Och så kan Klimatpaketet också kombineras med VoC, då kan värmarfunktioner styras från mobilappen, men VoC innehåller också funktioner som inte har med värmaren att göra.
Användarvisningsbild
av joel80
eperste skrev:
joel80 skrev:
eperste skrev:
Värmare är standard i volvo dieslar sedan många år tillbaka, VOC är ett tillbehör till värmaren så att den kan styras via en APP i telefonen, har man inte VOC så måste man programmera värmaren med spakarna vid ratten, En annan fördel som följer med är att man bla kan kolla via telefonen vad bilen finns, låsa/låsa upp, samt kalla på hjälp via en knapp i bilen. Har haft VOC på dom senaste 3 bilarna, och vill inte vara utan det
VOC är inte bara ett tillbehör till värmare. Det är även en säkerhetsfunktion där bilen kan ringa upp räddningstjänsten om det behövs, automatisk körjournalen och remotefunktion av lås. Jag har flera gånger fått meddelande i telefon om att jag glömt att låsa, och kan då göra det via mobilen. Har också haft användning av att kunna låsa upp via mobilen när någon ska hämta nått ur min parkerade bil och jag inte är på plats.

Men det är såklart inviduellt vad man vill betala för och man har ju oftast inte obegränsad budget när man köper bil. :)
Men att bara kalla det tillbehör till värmaren är inte riktigt rätt..
Vad skall det heta enligt dig då
Vadå vad det ska heta? VOC är VOC.. Det bör inte enbart klassas som ett tillbehör till värmaren eftersom det innehåller massor av funktioner som är oberoende av värmaren, och fungerar utan värmare.
Beroende på bil har man också andra funktioner. Jag kan se och styra laddningen via VOC till min bil t.ex.
av andersuw
eperste skrev:Värmare är standard i volvo dieslar sedan många år tillbaka, VOC är ett tillbehör till värmaren så att den kan styras via en APP i telefonen, har man inte VOC så måste man programmera värmaren med spakarna vid ratten, En annan fördel som följer med är att man bla kan kolla via telefonen vad bilen finns, låsa/låsa upp, samt kalla på hjälp via en knapp i bilen. Har haft VOC på dom senaste 3 bilarna, och vill inte vara utan det
VoC är först och främst ett säkerhetssystem som i bästa fall kan rädda liv vid en olycka. Om bilen krockar tillräckligt allvarligt för att en krockkudde skall lösa ut larmar systemet VoC-centralen och meddelar bilens position samt en del övriga data om bilen. VoC-centralen försöker då ringa upp bilen. Om man inte får kontakt med föraren, t.ex. därför att denne är medvetslös, skickar man ändå räddningspersonal till platsen. Ett VoC-system av detta slag har funnits att tillgå i Volvobilar sedan omkring år 2000.

VoC-appen och möjligheten att starta värmaren via den är saker som tillkommit i ett relativt sent skede (fr.o.m. MY -12). De har haft betydelse i så måtto att de gjort VoC mera lättsålt. Före dess var det väldigt få bilar som hade VoC. Jag har VoC i min V70 -02 men i den generationen är det bara ca 3 promille av de svensksålda bilarna som har det.
av erolmam
Ett klargörande: Volvo V90 D-modellerna har ingen bränslevärmare som standard. Det kommer när man valt Klimatpaketet.

Många i denna tråden säger att bränslevärmaren ingår, men det gör det inte längre.
Användarvisningsbild
av joel80
Är det inte så att själva värmaren finns med i alla dieselbilar men att det är tidur och styrning av den som kommer med i klimatpaketet?
av bankb
joel80 skrev:Är det inte så att själva värmaren finns med i alla dieselbilar men att det är tidur och styrning av den som kommer med i klimatpaketet?
Det är nog den rätta definitionen. Dieslarna behöver ju ha värmaren för att motorn ska komma upp i rätt temp i svenskt klimat :)
av pumpnasare
Varför är det då samma pris på klimatpaket i T5?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
För att dom gärna tjänar pengar? Blir bra marginaler då vettu..hm..
Prutläge? ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]