Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

buzztr skrev:Jag kan inte låta bli att tycka att det är märkligt om man ska förlita sig på inbromsningar för att få batteriet laddat till en nivå där värmaren ska fungera. Jag har kört 65 mil idag på norrländska inlandsvägar. Antalet inbromsningar var i storleksordningen två i timmen.
Tycker fortfarande det låter som en skröna från marknadsavdelningen för att bortförklara problemet........ Nä, jag tror det är en optimering för att få bra värden i EU-Körcyckel i labbet men som innebär problem i verkligheten.

Sista 10-15 procenten tar ju flera timmar att full-ladda eftersom man drar ned på strömmen för att inte sabba batteriet med gasning eller uppvärmning i slutet av laddcykeln. Då skulle man ju behöva åka omkring med foten på bromsen timmavis.

Varför generatorn inte klarar det fattar jag inte, det går ju bara åt någon ynka ampere vid toppladdningen.

Dessutom, bilen har ju ingen extra generator/elmotor som hybriderna, utan det är ju samma generator som ska toppladda vid inbromsningen, och varför skulle det hux-flux funka just då ?
VolvoB20 skrev:Tycker fortfarande det låter som en skröna från marknadsavdelningen för att bortförklara problemet........ Nä, jag tror det är en optimering för att få bra värden i EU-Körcyckel i labbet men som innebär problem i verkligheten.
Precis!

Jag tror att det är fler än en skröna man matas med där Volvo försöker mörka problemen/köpa tid för att hitta en lösning till:
  • * Batteri som laddas dåligt/töms
    * VOC funkar slumpmässigt
    * Värmare som aldrig/sällan funkar
Trots minst tre vändor på verkstan med min V90 där Volvo varje gång gjort uppgradering, mätning av batteri, laddning av batteri, diverse annat vagt så är det ingen större skillnad på bilen. Ser fram emot kommande uppgraderingar som förhoppningsvis löser problemen...
buzztr skrev:
VolvoB20 skrev:Tycker fortfarande det låter som en skröna från marknadsavdelningen för att bortförklara problemet........ Nä, jag tror det är en optimering för att få bra värden i EU-Körcyckel i labbet men som innebär problem i verkligheten.
Precis!

Jag tror att det är fler än en skröna man matas med där Volvo försöker mörka problemen/köpa tid för att hitta en lösning till:
  • * Batteri som laddas dåligt/töms
    * VOC funkar slumpmässigt
    * Värmare som aldrig/sällan funkar
Trots minst tre vändor på verkstan med min V90 där Volvo varje gång gjort uppgradering, mätning av batteri, laddning av batteri, diverse annat vagt så är det ingen större skillnad på bilen. Ser fram emot kommande uppgraderingar som förhoppningsvis löser problemen...
Efter tre misslyckade försök att laga bilen har du rätt att få en ny bil, om problemet är väsentligt, vilket det verkar som...
...vid samma fel. Bilen kan få gå sönder hur många gånger som helst så länge det är olika grejer varje gång.
Lövet skrev:...vid samma fel. Bilen kan få gå sönder hur många gånger som helst så länge det är olika grejer varje gång.
Ja, exakt, så här skrev buzztr:

Håller med om att det låter skumt och inget jag försvarar. Det jag ser är:
* manuell laddning till 100%: värmaren funkar
* landsvägskörning 500 km: värmaren funkar inte
Den har nu tre gånger varit inne på Volvo för detta och de har vid varje tillfälle justerat laddnivå, uppdaterat SW, kontrollmätt batteri mm.

Så då kan man begäran en återlösen eller ny bil...
perhall skrev:
Lövet skrev:...vid samma fel. Bilen kan få gå sönder hur många gånger som helst så länge det är olika grejer varje gång.
Ja, exakt, så här skrev buzztr:

Håller med om att det låter skumt och inget jag försvarar. Det jag ser är:
* manuell laddning till 100%: värmaren funkar
* landsvägskörning 500 km: värmaren funkar inte
Den har nu tre gånger varit inne på Volvo för detta och de har vid varje tillfälle justerat laddnivå, uppdaterat SW, kontrollmätt batteri mm.

Så då kan man begäran en återlösen eller ny bil...
Det här är ett typfel för 90-serien så ny bil av samma modell lär inte hjälpa.
Verkar som det var tur att min första Volvo blev en xc70 classic. Det kommer nog en V90cc classic också så håll ut. Volvo klarar sig nog då finns så många andra mindre kritiska köpare där ute. Det är bara vi som kört premiumbilar som blir lite besvikna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]