- tis 17 jan 2017, 10:58
Sista 10-15 procenten tar ju flera timmar att full-ladda eftersom man drar ned på strömmen för att inte sabba batteriet med gasning eller uppvärmning i slutet av laddcykeln. Då skulle man ju behöva åka omkring med foten på bromsen timmavis.
Varför generatorn inte klarar det fattar jag inte, det går ju bara åt någon ynka ampere vid toppladdningen.
Dessutom, bilen har ju ingen extra generator/elmotor som hybriderna, utan det är ju samma generator som ska toppladda vid inbromsningen, och varför skulle det hux-flux funka just då ?
buzztr skrev:Jag kan inte låta bli att tycka att det är märkligt om man ska förlita sig på inbromsningar för att få batteriet laddat till en nivå där värmaren ska fungera. Jag har kört 65 mil idag på norrländska inlandsvägar. Antalet inbromsningar var i storleksordningen två i timmen.Tycker fortfarande det låter som en skröna från marknadsavdelningen för att bortförklara problemet........ Nä, jag tror det är en optimering för att få bra värden i EU-Körcyckel i labbet men som innebär problem i verkligheten.
Sista 10-15 procenten tar ju flera timmar att full-ladda eftersom man drar ned på strömmen för att inte sabba batteriet med gasning eller uppvärmning i slutet av laddcykeln. Då skulle man ju behöva åka omkring med foten på bromsen timmavis.
Varför generatorn inte klarar det fattar jag inte, det går ju bara åt någon ynka ampere vid toppladdningen.
Dessutom, bilen har ju ingen extra generator/elmotor som hybriderna, utan det är ju samma generator som ska toppladda vid inbromsningen, och varför skulle det hux-flux funka just då ?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.