- lör 03 nov 2018, 18:41
#1278519
Förbrukningen har lite betydelse ändå.. Speciellt när man jämför med en elbil. För mig gör en förbrukning på 0.6l/mil en årskostnad på ca 30 000kr per år, och alltså 90 000kr på tre år. Lägg till 60000kr för elbilspremie samt om man har leasingbil ett par tusenlappar i månaden i lägre förmånsvärde. (kanske ca 60k till under 36 månader)
Om båda bilarna har restvärde på 50% betyder det att elbilen skulle behöva kosta runt 400k mer för att bli dyrare i slutändan.
(90+60+60=210). Och med värdeminskning på 50% blir det alltså ett pris på 400k mer.
Nu är det andra saker som ska räknas in också såklart... Försäkringar, däck etc.. Men det finns i allafall möjligheter att det i vissa fall kan bli billigare med en Tesla än en skapligt dyr diesel/bensin/hybrid.
Och förbrukningen måste såklart räknas in i den kalkylen också.
Om båda bilarna har restvärde på 50% betyder det att elbilen skulle behöva kosta runt 400k mer för att bli dyrare i slutändan.
(90+60+60=210). Och med värdeminskning på 50% blir det alltså ett pris på 400k mer.
Nu är det andra saker som ska räknas in också såklart... Försäkringar, däck etc.. Men det finns i allafall möjligheter att det i vissa fall kan bli billigare med en Tesla än en skapligt dyr diesel/bensin/hybrid.
Och förbrukningen måste såklart räknas in i den kalkylen också.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13