Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Förbrukningen har lite betydelse ändå.. Speciellt när man jämför med en elbil. För mig gör en förbrukning på 0.6l/mil en årskostnad på ca 30 000kr per år, och alltså 90 000kr på tre år. Lägg till 60000kr för elbilspremie samt om man har leasingbil ett par tusenlappar i månaden i lägre förmånsvärde. (kanske ca 60k till under 36 månader)

Om båda bilarna har restvärde på 50% betyder det att elbilen skulle behöva kosta runt 400k mer för att bli dyrare i slutändan.

(90+60+60=210). Och med värdeminskning på 50% blir det alltså ett pris på 400k mer.
Nu är det andra saker som ska räknas in också såklart... Försäkringar, däck etc.. Men det finns i allafall möjligheter att det i vissa fall kan bli billigare med en Tesla än en skapligt dyr diesel/bensin/hybrid.

Och förbrukningen måste såklart räknas in i den kalkylen också.
av JKV
Jag kör min V90 T8 momentum som förmånsbil. Den kostar mig 5k i månaden (ingen förlorad tjänstepension på det) Innan jag tog ut denna hade jag en XC60 D4 den drog ca 0,65 jag kör runt 2000 mil om året. Har 3,5 till jobbet med möjlighet att ladda där. Skulle jag tagit en ny XC60 eller V90 d4 hade dom varit runt 500kr billigare i månaden. Men jag räknar på att jag sparar 1000kr i månaden på det jag kan köra på el. Så bilen blir 500kr billigare på månads basis för mig. Sen att man har en T8 med 407hl när det behövs är ju inte fel. Och känslan av att glida in och handla hämta på förskola mm på ren el är ju helt ok. Mina första 400mil ligger jag på 0,31 blandat. Jag kör den 20mil 80% motorväg på 0,6 sista 8 milen som var 90% motorväg med farthållare på 115låg blandad på 0,75 helt ok tycker jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Men du betalar inte hela kostnaden på bilen själv då utan bara förmånsvärde? Företaget betalar själva bilen samt sociala avgifter för förmånsvärdet?
Isåfall är det ju inte så konstigt att det kan bli billigare... Om nån annan betalar menar jag. :)
Själv äger jag företaget jag har min bil i och det den kostar företaget påverkar direkt den lön jag kan plocka ut.
av Lockis
joel80 skrev:Men du betalar inte hela kostnaden på bilen själv då utan bara förmånsvärde? Företaget betalar själva bilen samt sociala avgifter för förmånsvärdet?
Isåfall är det ju inte så konstigt att det kan bli billigare... Om nån annan betalar menar jag. :)
Själv äger jag företaget jag har min bil i och det den kostar företaget påverkar direkt den lön jag kan plocka ut.
Nja skulle tro att JKV faktiskt har ett Nettolöneavdrag för sin bil. Vi har det hos oss också.
av stevvee
joel80 skrev:Men du betalar inte hela kostnaden på bilen själv då utan bara förmånsvärde? Företaget betalar själva bilen samt sociala avgifter för förmånsvärdet?
Förmånsvärdet på en T8 Momentum är 3775. Så i rena pengar är det inte omöjligt. Min V60 T8 R-design med skapligt med extraprylar kommer ligga på ca 6 tusen netto. Jag kan tyvärr inte räkna hem en tesla ännu.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av JKV
nja bruttolöneavdrag. Strax över 6k för en V60 T8 R-design var vad jag fick med. Skulle gärna valt XC60 R-design med T8 men skillnaden på den och min V90 momentum blev 2k i månaden för mig och det kändes det inte värt tyvärr.
av Lockis
JKV skrev:nja bruttolöneavdrag.
JKV skrev:Den kostar mig 5k i månaden (ingen förlorad tjänstepension på det)
Detta går inte ihop då?
Alla pensionsbelopp baseras på Bruttolönen så om du gör ett bruttolöneavdrag så har du förlorat sjukgrundande inkomst. Vilket i slutändan påverkar Tjänstepension (Din arbetsgivare kanske är snäll och ändå ger dig mer men det har jag aldrig hört talas om) och vanlig pension om du nu ligger under en viss summa i inkomst efter avdraget (1pbb afaik).
av beachman
Gränsen för pensionsgrundande inkomst är ca 44k/mån. Så man bör i princip aldrig göra bruttolöneavdrag om man hamnar under den gränsen.

Ligger man över den gränsen efter avdraget och har kollektivavtal så förlorar man i alla fall pengar eftersom avsättning tjänstepensonen brukar ligga på ca 30% av den bruttolön som överstiger 44k/mån. Så för varje tusenlapp av bruttolöneavdraget förlorar du 300kr i tjänstepenson. Är pensonen bra placerad kan det bli väldigt mycket pengar över tid. Du får mao betala av bilen med ränta som pensionär, inte så kul kanske :-(

https://www.privataaffarer.se/articles/ ... pensionen/
Senast redigerad av 2 beachman, redigerad totalt 0 gång.
av Lockis
joel80 skrev: sön 04 nov 2018, 18:53 Vad tror ni om att göra såhär? Finns det nackdelar med det? Tänkte ev göra så framöver på nästa tjänstebilen:
https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... mansvarde/
Enligt artikeln finns det ju ingen större nackdel.
Jag själv har min nästa bil som Netto avdrag. Men eftersom att mitt förmånsvärde överstiger mitt avdrag (Företaget subventionerar bilkostnaden) så får jag fortfarande betala skatt på det som är mellanskillnaden. I mitt fall skiljer det sig 500kr.

Tror att om man tjänar tillräckligt bra så lönar det sig nog i slutändan som anställd att ha brutto avdrag på bilar med lågt förmånsvärde (el/hybrid). Du som har eget företag vill ju att ditt företags ekonomi ska vara så bra som möjligt och då påverkar ett bruttolöne avdrag dig mindre eftersom att du själv reglerar din lön/ersättning.

Så helt ärligt, jag har ingen aning om vad som är bäst för företaget eller anställd, men enligt artikeln så är det sättet dem förespråkar bra för båda parter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]