Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BiTu
macattac skrev:
jcartel skrev:Asså helt ärligt. Det är inte Mad Max-filmerna vi lever i, det finns tankstationer lite överallt och det tar 5 minuter!
what he said
Håller med. Undrar också om all kalabalik ang baksätets delning? Rätta mig om jag har fel, men var i ligger katastrofen?
av troubleshooter
Kan hålla med om bränsletanken men har tänkt att vänta med att klaga tills jag ser vad jag får förbrukning och hur mycket det skiljer i antal mil mellan tankningarna mot nuvarande bil, när det gäller baksätets delning så har det varit praktiskt att det varit 3 delat i nuvarande, men ingen dealbreaker för mig
av sorsj
'Katastrofen' ligger i att
- bortsparandet av 40/20/40-ryggstödet,
- smalare mellan hjulhusen,
- inte längre helt plant lastrumsgolv med hopfällt baksäte och
- allmänt design före funktionalitet
visar att Volvo valt bort delar av sin svenska kundbas.
av Djungelbrand
Min T5:a ligger på exakt 1 l/mil efter 535 körda mil... Kör mest korta sträckor så det kanske inte är så konstigt. Det konstiga är dock att det snålare dieselarna har större tank än de törstigare bensinarna, helt bananas!
av Lövet
sorsj skrev:'Katastrofen' ligger i att
Helt klart. Men de har också FÅTT nya kunder som förut tyckte att V70 inte var attraktiv nog. Sannolikt är de fler för V90 säljer som aldrig förr.
av bankb
Lövet skrev:
Helt klart. Men de har också FÅTT nya kunder som förut tyckte att V70 inte var attraktiv nog. Sannolikt är de fler för V90 säljer som aldrig förr.
Ja, i världen råder det ingen tvekan om att V90 funkar bättre än V70. Men i Sverige är det tuffare. Där är ju V70/V90 på 3:e plats för 2016.

Tycker att V90 som helhet är en mycket bättre bil, det råder det ingen tvekan om. Men en grej som 40/20/40 delningen hade ju kunnat vara kvar utan att något annat ändrats.

Nu är V90 den enda bilen i sin klass som inte har tredelat baksäte. Dom har ju behållt det på XC90. Så ser egentligen ingen vettig förklaring till att dom tagit bort det på V90. Mittplatsen är ju ändå så pass dålig så ingen vuxen kan sitta där i mer än resor i stan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Djungelbrand
Fattar inte vem som väljer bil efter hur baksätet delas... Iofs om man kör runt med långa pinnar i bilen som är för breda för skidluckan och är 4 pers i bilen hela dagarna så förstår jag. Säker väldigt vanligt just i Sverige.

Btw har A6 tvådelat baksäte så V90 är inte ensam om detta i klassen.
av BiTu
Jag kan bara säga att det fungerar hur bra som helst, trots att Volvo tydligen gjort en mycket sämre bil än 740 m.m. Större och mer användbart bagageutrymme än 5-serie och A6.

Finns inte en grej där jag kan säga att form gått före funktion i verkligheten.
Användarvisningsbild
av JanneP77
Djungelbrand skrev:Fattar inte vem som väljer bil efter hur baksätet delas... Iofs om man kör runt med långa pinnar i bilen som är för breda för skidluckan och är 4 pers i bilen hela dagarna så förstår jag. Säker väldigt vanligt just i Sverige.

Nej, det är väl ingen normal människa som väljer bil utifrån hur baksätet fälls, poängen är att de tidigare hade en väldigt smart lösning som man nu övergett. Det är synd enligt mig och flera andra. Att det inte heller verka finnas någon vettig förklaring är konstigt...

Vad gäller A6 så är den på utgående och det kommer en ny modell snart. Vi får väl se hur de har valt att göra med fällningen...
av Lövet
JanneP77 skrev:
Djungelbrand skrev:Fattar inte vem som väljer bil efter hur baksätet delas... Iofs om man kör runt med långa pinnar i bilen som är för breda för skidluckan och är 4 pers i bilen hela dagarna så förstår jag. Säker väldigt vanligt just i Sverige.

Nej, det är väl ingen normal människa som väljer bil utifrån hur baksätet fälls, poängen är att de tidigare hade en väldigt smart lösning som man nu övergett. Det är synd enligt mig och flera andra. Att det inte heller verka finnas någon vettig förklaring är konstigt...

Vad gäller A6 så är den på utgående och det kommer en ny modell snart. Vi får väl se hur de har valt att göra med fällningen...
Sannolikt sparar man några kronor på en enklare fällning och lägre inköpspris lockar fler kunder än 3-delat baksäte.

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]