- fre 11 nov 2016, 20:19
Skickat från min iPad med Tapatalk
perhall skrev:http://www.autobild.de/artikel/mercedes ... 58027.htmlAtt Volvo väljer stora fälgar på testbilar borde väl bero på att bilen ursprungligen är designad för stora fälgar. Hjulhusen äter ju fälgar till frukost och bilen ser (i mitt tycke) märklig ut i proportionerna om de mindre versionerna väljs. Om jag hade varit ansvarig för ett bilmärke så gäller det att krama så mycket det går ur tillbehörssortimentet. Ett sätt att göra detta är naturligtvis att presentera en lagom snygg standardutrustad bil men designa den så att tillbehören gör den komplett. Volvos marknadsförare har rimligen räknat ut att de säljer fler bilar med stora fälgar på testbilarna trots att vägljud och komfort minskar medan kostnaden ökar. Man får väl två snikutrustade D3:or för samma pengar som en fullutrustad D5:a.
Intressant test, Mercan är tystare, den är också klart snålare och piggare fast den är tyngre och ungefär lika stark.
Ett par reflektioner:
1. Volvon är riktigt snygg! Och ganska vräkig, Mercan är diskretare...
2. Varför envisas Volvo med jättefälgar på testbilar? Det innebär sämre komfort, sämre acc och högre förbrukning...
3. Trots att varje ny generation ska väga mindre väger båda ca 1900 kg, utan fyrhjulsdrift!! Inte imponerande! En Volvo 240 -83 vägde 1360, en sexcylindring BMW 320 -84 1160. Konstiga jämförelser men har haft båda och minns vikterna:) Min Allroad väger något över två ton... vikterna tycks öka...
PH
Skickat från min iPad med Tapatalk