Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kingboborules
perhall skrev:http://www.autobild.de/artikel/mercedes ... 58027.html
Intressant test, Mercan är tystare, den är också klart snålare och piggare fast den är tyngre och ungefär lika stark.
Ett par reflektioner:
1. Volvon är riktigt snygg! Och ganska vräkig, Mercan är diskretare...
2. Varför envisas Volvo med jättefälgar på testbilar? Det innebär sämre komfort, sämre acc och högre förbrukning...
3. Trots att varje ny generation ska väga mindre väger båda ca 1900 kg, utan fyrhjulsdrift!! Inte imponerande! En Volvo 240 -83 vägde 1360, en sexcylindring BMW 320 -84 1160. Konstiga jämförelser men har haft båda och minns vikterna:) Min Allroad väger något över två ton... vikterna tycks öka...
PH
Att Volvo väljer stora fälgar på testbilar borde väl bero på att bilen ursprungligen är designad för stora fälgar. Hjulhusen äter ju fälgar till frukost och bilen ser (i mitt tycke) märklig ut i proportionerna om de mindre versionerna väljs. Om jag hade varit ansvarig för ett bilmärke så gäller det att krama så mycket det går ur tillbehörssortimentet. Ett sätt att göra detta är naturligtvis att presentera en lagom snygg standardutrustad bil men designa den så att tillbehören gör den komplett. Volvos marknadsförare har rimligen räknat ut att de säljer fler bilar med stora fälgar på testbilarna trots att vägljud och komfort minskar medan kostnaden ökar. Man får väl två snikutrustade D3:or för samma pengar som en fullutrustad D5:a.

Skickat från min iPad med Tapatalk
av perhall
Jag uttryckte mig otydligt. Menade följande:
Varje gång det kommer en ny modell av E-klass, 5-serie, A6, Volvo etc. så väger den 50 kilo mindre än föregångaren tack vare ny lättviktsteknik etc. Har då aldrig läst om en ny modell som väger mer än den förra. Ändå går vikten ständigt upp...

Och förklaringarna är ju kända med ljudisolering, säkerhet etc. men konstigt då att biltillverkarna påstår att de blir lättare och lättare...
Användarvisningsbild
av TommyP86
I grundutförande säkert. Sen, om man vill ha ac, bakrutevärme och klädda stolar tillkommer 900kg.
av petegbg
TommyP86 skrev:I grundutförande säkert. Sen, om man vill ha ac, bakrutevärme och klädda stolar tillkommer 900kg.
:shock: Baksäte i formgjuten betong?
Användarvisningsbild
av TommyP86
petegbg skrev:
TommyP86 skrev:I grundutförande säkert. Sen, om man vill ha ac, bakrutevärme och klädda stolar tillkommer 900kg.
Jag tog i en del. Poängen är att de flesta väger mer än vad de har angivet i vikt, då de typas in med en baden-baden och totalt rensade på allt från ac till domkraft.
av petegbg
TommyP86 skrev:
petegbg skrev:
Jag tog i en del. Poängen är att de flesta väger mer än vad de har angivet i vikt, då de typas in med en baden-baden och totalt rensade på allt från ac till domkraft.
Men nu pratar vi väl om tjänstevikten?
av andersuw
perhall skrev:Jag uttryckte mig otydligt. Menade följande:
Varje gång det kommer en ny modell av E-klass, 5-serie, A6, Volvo etc. så väger den 50 kilo mindre än föregångaren tack vare ny lättviktsteknik etc. Har då aldrig läst om en ny modell som väger mer än den förra. Ändå går vikten ständigt upp...

Och förklaringarna är ju kända med ljudisolering, säkerhet etc. men konstigt då att biltillverkarna påstår att de blir lättare och lättare...
Jag tror aldrig jag tagit del av några påståenden om att en nyare modell är lättare än den gamla fast den inte är det. Däremot har jag ofta sett påståenden om att man sparat vikt genom användande av lättviktsteknik vilket förstås kan vara sant. Hade man inte gjort det hade viktskillnaden mellan gammalt och nytt blivit ännu större.
av SundanceKid
Jag upplever v90 imponerande tyst. Den jag körde hade glastak och Inga laminerade rutor.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]