Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jcartel
Robbi skrev:En liten undran, hur är standardanläggningen? Inte sämre än i V70? Är det typ samma?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag har bara testat den vid 2 provkörningar med radio o inte min egen musik men min uppfattning från de tillfällena är att ljudet är klart och bra men jag tycker basen är betydligt bättre i min V70.
av SundanceKid
Basen är väl nån ny lösning som ska vara effektiv?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
av Gorban
SundanceKid skrev:Den är helt ok. Det är B&W som gör den.

Gör B&W högtalarna till standardstereon också? Resten av utrustningen kommer från Harman Kardon om man väljer B&W.
av Gorban
SundanceKid skrev:Basen är väl nån ny lösning som ska vara effektiv?

Subwoofern som man kan välja till är exakt samma som följer med B&W och den är integrerad i karossen i bakskärmen och kallas för en fresh air woofer då den sitter mellan in och utsidan på kupén.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gorban skrev:
SundanceKid skrev:Basen är väl nån ny lösning som ska vara effektiv?

Subwoofern som man kan välja till är exakt samma som följer med B&W och den är integrerad i karossen i bakskärmen och kallas för en fresh air woofer då den sitter mellan in och utsidan på kupén.
Aha, så den ventilerar utåt.

Den riktiga termen är ju "infinte baffle" montering. Populärt in hemmabio sammanhang där man monterar elementen i väggen och sitter "inuti själva baslådan". Baksidan av högtalare spelar rakt ut i det fria.

Dock kan man få klagomål eftersom det låter lika mycket utanför bilen/rummet som innomhus. Också populärt bland ungdommarna vid kiosken med kepsen bakofram, att det blir massor av basdunk utanför bilen.

Bild
av SundanceKid
Gorban skrev:

Gör B&W högtalarna till standardstereon också? Resten av utrustningen kommer från Harman Kardon om man väljer B&W.
Nej tänkte inte på att det fanns en stereo som följer med bilen som standard, jag ser den för 31000kr som standardstereo. Den är det B&W som gjort.

av Gorban
SundanceKid skrev:
Gorban skrev:

Nej tänkte inte på att det fanns en stereo som följer med bilen som standard, jag ser den för 31000kr som standardstereo. Den är det B&W som gjort.

B&W har levererat högtalarna till stereon för 31000 kr men slutsteget är från Harman Kardon.
av Drops112
@VolvoB20 och @Derank är helt rätt ute med sina förslag. Steget är inkopplat på "högnivå", vilket påminner mig om när man kopplade in en "Biltema-booster" på farsans gamla 240 med tveksamt resultat. Dock så låter det här systemet fantastiskt bra nu, fylligt ljud med behagligt djup bas även på låga volymer, vilket var vad jag ville ha. Baslådan är en passiv JL Audio med ett 8" element, rapp och distinkt. Vill någon provlyssna så finns bilen i Norrköping. http://intl.jlaudio.com/cp108lg-w3v3-ca ... tems-93133
Användarvisningsbild
av Derank
(RO)
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]