Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Schmoyoho skrev:
MartinS skrev:Twin-turbo har ibland betytt en twin-scroll turbo i verkligheten.. Så man vet aldrig.
Är det inte bara 6-cyl T6 som har/hade twin-scroll? I sådana fall vill jag påstå att dubbelturbo-grejen var en kvarleva från att de första T6:orna hade just dubbla aggregat. Eller har volvo också blandat begreppen?
Volvo har bladat begreppen historiskt, det är dörför jag inte känner mig helt 100%:ig på det som volvo skriver i dessa avseenden, även om det kanske stämmer i detta fallet.

Det är för övrigt fler Volvos som haft twinscroll turbos än T6 MY07-16. Kanske det bara finns twinscroll turbos idag, vad vet jag.
dissonans skrev:D3 är LP, D3 awd är MP och D4 är HP. Det får mig att tro att det skiljer i hårdvara mellan D3 awd och D4.
Internt så kallas VEA-motorerna VED (diesel) eller VEP (bensin).
Sedan läggs EP, LP, MP och HP till (entry, low, medium och high).

VED EP = D2, VED LP = D3, VED MP = D4 och VED HP = D5.
VEP EP = T2/T3 (olika mjukvara där även automatväxlade har 1,5l motor jämfört med manuella som har 2,0l), VEP LP = T4, VEP MP = T5, VEP HP = T6 (och en variant på denna är även motorn som sitter i Polestar-bilarna) och VEP HP PHEV = T8

D3 AWD är dock ett undantag, vilket mycket riktigt är en nerchippad VED MP.
Precis på samma sätt som att en V40 CC T4 AWD inte är en VEP LP (som en FWD T4 är) utan en nerchippad VEP MP-motor.
av Bruce71
flanders88 skrev:
dissonans skrev:D3 är LP, D3 awd är MP och D4 är HP. Det får mig att tro att det skiljer i hårdvara mellan D3 awd och D4.
Internt så kallas VEA-motorerna VED (diesel) eller VEP (bensin).
Sedan läggs EP, LP, MP och HP till (entry, low, medium och high).

VED EP = D2, VED LP = D3, VED MP = D4 och VED HP = D5.
VEP EP = T2/T3 (olika mjukvara där även automatväxlade har 1,5l motor jämfört med manuella som har 2,0l), VEP LP = T4, VEP MP = T5, VEP HP = T6 (och en variant på denna är även motorn som sitter i Polestar-bilarna) och VEP HP PHEV = T8

D3 AWD är dock ett undantag, vilket mycket riktigt är en nerchippad VED MP.
Precis på samma sätt som att en V40 CC T4 AWD inte är en VEP LP (som en FWD T4 är) utan en nerchippad VEP MP-motor.
Snygg genomgång. Hur ligger det till med automatlådorna? D4 har den nya 8-stegade men D3 har en 6-stegad, är det den gamla 6-stegade lådan? Är det samma växellåda på D3 och D3 AWD?
Spoiler »
Riktigt kul och se det instrumentet. Min ÅF hade inte sett det när jag beställde bilen heller.
Jag personligen är inte så fäst vid 12"-skärmen (ser för "gubbig" ut i mina ögon ;-) ) så detta blir nog bra, påminner ju lite om de som satt i XC/V70 Classic-bilarna och de instrumenten gillar jag skarpt i vår XC70.
av oykkh
skyrazer skrev:
Spoiler »
Riktigt kul och se det instrumentet. Min ÅF hade inte sett det när jag beställde bilen heller.
Jag personligen är inte så fäst vid 12"-skärmen (ser för "gubbig" ut i mina ögon ;-) ) så detta blir nog bra, påminner ju lite om de som satt i XC/V70 Classic-bilarna och de instrumenten gillar jag skarpt i vår XC70.
Har du valt navigation? Frågan är hur det syns då i den 8 tums skärmen. Är det som i gamla v70 att man får bara pilar i displayen då? För det.är väl bara i den stora 12.3 tums skärmen man får navi kartan?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel

Okej här kommer en uppdatering. Fick tummen u[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!