Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:
falkn skrev:Förmodligen bättre kvalitetsmässigt? Har du ens provkört V90? Eller valfri KIA för den delen.. Det låter definitivt som att du ska ha en KIA dock, antar att det är mest priset som styr. Att V90 skulle vara klaustrofobisk är en grov överdrift. Den är tveklöst större invändigt än sina konkurrenter. Tänker då främst på nya E-klass.
Där är jag ganska säker på att du har fel. E-klass är rymlig, bagaget är tveklöst större än V90:s och det med marginal. INnerutrymmen i övrigt kan inte skilja mycket...
När jag var och kikade på V90 så var jag beredd på att den lutande bakluckan skulle stjäla utrymme, men vad jag inte var beredd på var att hjulhus och att sidorna också lutade så mycket inåt ända upp till taket. Det stjäl ju även det.
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:
falkn skrev:Förmodligen bättre kvalitetsmässigt? Har du ens provkört V90? Eller valfri KIA för den delen.. Det låter definitivt som att du ska ha en KIA dock, antar att det är mest priset som styr. Att V90 skulle vara klaustrofobisk är en grov överdrift. Den är tveklöst större invändigt än sina konkurrenter. Tänker då främst på nya E-klass.
Där är jag ganska säker på att du har fel. E-klass är rymlig, bagaget är tveklöst större än V90:s och det med marginal. INnerutrymmen i övrigt kan inte skilja mycket...
När jag var och kikade på V90 så var jag beredd på att den lutande bakluckan skulle stjäla utrymme, men vad jag inte var beredd på var att hjulhus och att sidorna också lutade så mycket inåt ända upp till taket. Det stjäl ju även det.
Men bilen upplevs som rymlig innuti. Både i fram- och -baksätet. Kanske inte i bagaget för er som kommer från V70. Jag tycker det är för mycket luft mellan höger knä och mittkonsolen. Jag är van vid att högerbenet vilar mot konsolen så att man kan ta spjärn i kurvorna.
perhall skrev:
Bagaget är större på E-klass, ja. Men övriga utrymmen är större på V90, framför allt i framsätet. Vi provkörde både E-klass och V90 samma dag för att få så rättvis bild som möjligt. Hade inte på förhand bestämt mig för något.

När man sedan börjar jämföra priser och andra värden blir det, för mig, ganska tydligt vilken bil som är att föredra. Nummer 1 är att man får T5 för samma pengar som D4 hos Volvo. På Mercan kostar E300 betydligt mer än E220d. Även om man då specar en E220d med samma utrustning som T5 R-design (i detta fallet). Så kostar Mercedesen över 100' mer p.g.a. att mycket är standard på V90 med de högre utrustningsnivåerna som inte är det på Mercedes. T.ex. gäller det digital förardisplay och pilot assist/adaptiv farthållare som kostar ca 40' extra.

Smaken är ju som sagt dock olika. E-klass är en jättebra bil, men jag blev besviken trots att jag körde denna först. Upplevde inte heller interiören hålla så hög nivå som jag trott. Framför allt gäller det knappar och reglage där många kändes plastiga jämfört med min nuvarande BMW.
Vilken tråkig gnällig tråd.
Tror det är ganska många som förväxlar "jag har inte råd" med "jag vill inte ha bilen" ;-)
Hej!
Jag tycker nog som några andra här att det gnälls lite mycket på här tråden :-(O)
Jag själv hade jättegärna slagit klorna i v90cc men tyvär så finns det inte så bra leasingavtal än på v90cc där service och försäkring ingår +att den blir mycket dyrare att leasa.Så då fick bli en xc60 summun d4 awd istället men nästa gång det blir dags att byta så blir det en v9cc eller xc90 :D
av Amli
Ja, det är onekligen mycket gnäll i just denna tråd. V90 är en lite annorlunda bil jämfört Volvos tidigare stora kombibilar både ur praktiskt samt ekonomisk perspektiv. Det är en fantastiskt fin bil men inte en bil för alla. Har man inte råd, behöver mer bagage, kraftigare motor eller vad det än må vara, köp en annan bil. Svårare än så är det inte. Men för de som den passar för, grattis till en fin bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Så lambdasonden kan inte skicka fel informat[…]

Om man behöver byta hjullager vid samma hjul […]

Vad är det för moment på muttrarna[…]

Hallå! Det där ju motorlampan som lys[…]