VolvoB20 skrev:Komfort kan ju vara så mycket, det kan vara att sitta i en stum racerbil så man känner varje sandkorn man kör över och man känner varje micro-släpp i hjulen så man kan ligga på full att attack.
Eller så kan det vara när man sitter och kör på 3:e våningen i en lastbil där hytten är gashydrauliskt upphängd och man kan köra över en hel flock kameler utan att ens märka det.
Sen kan det ju vara alla mellanting mellan dessa två extremer.
Det är klart, idealet är ju luftfjädring o ställbara stötdämpare så kan man hoppa mellan.lägena nä man känner för det.
Efter några år med p2 plattformen så vill jag bara spy. När kom p2 ut? Snart 20 år senare så känns fortfarande varenda brunslock och broskarv som en smäll. Ok inte riktigt en smäll, men jag kan ana att om några år när bussningarna inte är lika fräscha längre så kommer det att smälla ordentligt.
Häromdagen körde jag en bmw 7serie 2013. Det var helt otroligt. Jag kan fortfarande inte förstå att det är en sån stor skillnad i komfort. Och säg inte till mig att bmw är en klass för sig, eller jo visst är det sant. Men nu har volvo valt att lägga sig i den kategorin och ta betalt av mig, dig, och alla andra lika mycket som bmw tar för sina bilar. Då ska dom tamejfan leverera. Bmw är ljusår före, och du kan sätta dig i den billigaste 5serien eller i mellandyr (tänker på motsvarande volvos utrustningspaket). Då får du känna på komfort. Jag gillar inte bmw, mercedes, audi. Det är bra bilar när man ska vara ärlig till skillnad från mupp fanboys som man kan finna lite varstans på olika forum. Men sanningen är att volvo är åt helvette efter i just den delen.
Är det någon mer än jag som störde sig på pekskärmen i bya volvo? Va i helvette tänkte dom med när dom först och främst pratar om säkerhet och att en sekunds uppmärksamhet från vägen riskerar liv. För att sedan pumpa ut olika menyer och undermenyer med massa text och sålig kontrast? Jag höll på att köra in i bilen framför när jag skulle sänka värmen och sätta på radion. Värdelöst...
Den enligt mig bästa komforten och menyupplägget hittar man på v70/s80 II med lilla stereo skärmen och en vanlig navigator med lite skit i samt resten av funktionerna som knappar och reglage och i färddatorn (skrollen på blinkers spaken)
Detta med activt chassi , sport , comfort, advanced är tiptop. Det räcker så, vidareutveckla därifrån och hitta premium segmentet genom att erbjuda stora motorer, bra komfort, ljudisolering. Ett sånt ingengörsverk är jag berädd att betala mycket pengar för.
För inte fan betalar jag 500pix för att kunna peka igång klimatsystemet.
Lite tankar bara