Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Komfort kan ju vara så mycket, det kan vara att sitta i en stum racerbil så man känner varje sandkorn man kör över och man känner varje micro-släpp i hjulen så man kan ligga på full att attack.

Eller så kan det vara när man sitter och kör på 3:e våningen i en lastbil där hytten är gashydrauliskt upphängd och man kan köra över en hel flock kameler utan att ens märka det.

Sen kan det ju vara alla mellanting mellan dessa två extremer.

Det är klart, idealet är ju luftfjädring o ställbara stötdämpare så kan man hoppa mellan.lägena nä man känner för det.
av Knatch
VolvoB20 skrev:Komfort kan ju vara så mycket, det kan vara att sitta i en stum racerbil så man känner varje sandkorn man kör över och man känner varje micro-släpp i hjulen så man kan ligga på full att attack.

Eller så kan det vara när man sitter och kör på 3:e våningen i en lastbil där hytten är gashydrauliskt upphängd och man kan köra över en hel flock kameler utan att ens märka det.

Sen kan det ju vara alla mellanting mellan dessa två extremer.

Det är klart, idealet är ju luftfjädring o ställbara stötdämpare så kan man hoppa mellan.lägena nä man känner för det.
Efter några år med p2 plattformen så vill jag bara spy. När kom p2 ut? Snart 20 år senare så känns fortfarande varenda brunslock och broskarv som en smäll. Ok inte riktigt en smäll, men jag kan ana att om några år när bussningarna inte är lika fräscha längre så kommer det att smälla ordentligt.
Häromdagen körde jag en bmw 7serie 2013. Det var helt otroligt. Jag kan fortfarande inte förstå att det är en sån stor skillnad i komfort. Och säg inte till mig att bmw är en klass för sig, eller jo visst är det sant. Men nu har volvo valt att lägga sig i den kategorin och ta betalt av mig, dig, och alla andra lika mycket som bmw tar för sina bilar. Då ska dom tamejfan leverera. Bmw är ljusår före, och du kan sätta dig i den billigaste 5serien eller i mellandyr (tänker på motsvarande volvos utrustningspaket). Då får du känna på komfort. Jag gillar inte bmw, mercedes, audi. Det är bra bilar när man ska vara ärlig till skillnad från mupp fanboys som man kan finna lite varstans på olika forum. Men sanningen är att volvo är åt helvette efter i just den delen.

Är det någon mer än jag som störde sig på pekskärmen i bya volvo? Va i helvette tänkte dom med när dom först och främst pratar om säkerhet och att en sekunds uppmärksamhet från vägen riskerar liv. För att sedan pumpa ut olika menyer och undermenyer med massa text och sålig kontrast? Jag höll på att köra in i bilen framför när jag skulle sänka värmen och sätta på radion. Värdelöst...
Den enligt mig bästa komforten och menyupplägget hittar man på v70/s80 II med lilla stereo skärmen och en vanlig navigator med lite skit i samt resten av funktionerna som knappar och reglage och i färddatorn (skrollen på blinkers spaken)
Detta med activt chassi , sport , comfort, advanced är tiptop. Det räcker så, vidareutveckla därifrån och hitta premium segmentet genom att erbjuda stora motorer, bra komfort, ljudisolering. Ett sånt ingengörsverk är jag berädd att betala mycket pengar för.
För inte fan betalar jag 500pix för att kunna peka igång klimatsystemet.
Lite tankar bara
av Linqid
Knatch skrev:Och säg inte till mig att bmw är en klass för sig, eller jo visst är det sant. Men nu har volvo valt att lägga sig i den kategorin och ta betalt av mig, dig, och alla andra lika mycket som bmw tar för sina bilar. Då ska dom tamejfan leverera. Bmw är ljusår före, och du kan sätta dig i den billigaste 5serien eller i mellandyr (tänker på motsvarande volvos utrustningspaket). Då får du känna på komfort.
Fast nu börjar det bli lite löjligt, om jag får säga det själv. Jag tycker din kritik mot S/V90 är onyanserad och din jämförelse mot BMW direkt felaktig - så stor är inte skillnaden på långa vägar. Tvärtom tycker jag BMW de senaste tio åren varit sådär vad gäller komfort, mycket tack vare fruktansvärda RFT-däck (något bättre nu dock) och ett evinnerligt passande av ratten i motorvägshastighet.

Att det skulle skilja "ljusår" mot nya 90-serien håller jag inte alls med om. Ja, vi har två BMW och en Volvo.
av Knatch
Linqid skrev:
Knatch skrev:Och säg inte till mig att bmw är en klass för sig, eller jo visst är det sant. Men nu har volvo valt att lägga sig i den kategorin och ta betalt av mig, dig, och alla andra lika mycket som bmw tar för sina bilar. Då ska dom tamejfan leverera. Bmw är ljusår före, och du kan sätta dig i den billigaste 5serien eller i mellandyr (tänker på motsvarande volvos utrustningspaket). Då får du känna på komfort.
Fast nu börjar det bli lite löjligt, om jag får säga det själv. Jag tycker din kritik mot S/V90 är onyanserad och din jämförelse mot BMW direkt felaktig - så stor är inte skillnaden på långa vägar. Tvärtom tycker jag BMW de senaste tio åren varit sådär vad gäller komfort, mycket tack vare fruktansvärda RFT-däck (något bättre nu dock) och ett evinnerligt passande av ratten i motorvägshastighet.

Att det skulle skilja "ljusår" mot nya 90-serien håller jag inte alls med om. Ja, vi har två BMW och en Volvo.
Löjligt blir det alltid när någon har sin bestämda åsikt som du inte kan rubba och du har din.
Då blir det löjligt att diskutera.
Min upplevelse av s/v90 är den jag skrev.
Tur nog är det ingen som bryr sig om den, och ingengörerna på torslanda kommer inte ligga sömnlösa och svettiga bara för att jag inte kommer köpa den. Jag kommer kog byta ut min gamla pulka till en v70 t6 som är fullspecad. Då är iallafall jag nöjd. Och det är ju huvudsaken :)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Djungelbrand skrev:
W.A.P.E. skrev:Som KrilleW skriver, jag håller med om skillnaden i steget från momentum till inscription. Någon mer som noterat detta?
Momentumstolen är ju inte kul alltså, samt täcklock/jalusie i taskig svart plast och dörrsidor i tyg.
Summum på de gamla är ju trevligt men förändrade ju inte biltypen riktigt på detta sätt som med S/V90.
Kommer detta leda till en massa manuella D3 inscription utan lull-lull på gatorna?
Blir lite orolig nu då jag beställt en momentum i stället för inscription endast pga att slippa allt krom. Vad skiljer på stolarna? Körde vanligt amberskinn då jag inte tycket det var värt 30k till för nappa och allt vad det innebär. Jag tror mig ha valt till det mesta från Inscription, vad missar jag?

Har valt till:
- 12,3" displayen
- Skinn, som jag förstått det är även dörrsidorna i skinn
- Interiört belysningspaket
- Drive mode settings
- Iron ore inlägg (hade ändå inte valt trä i bilen)

Sen med stylekit och 21" tror jag den står ut lite ändå :)

Det enda jag ser att jag missar är dekor på jalusierna till facken och läderklädd nyckel...
Ville nog mest få fram om det var fler som har upptäckt hur bilen ändras till inscription. Har ju inte varit detta hopp till en summum innan.
Stolarna var väl främst klädselmönstret som inte såg så spännande/välarbetat ut, faktiskt trevligare i vår momentum V40 CC.
Momentum har ju fördelar som svart grill o kommer bli schyrre med stylekit!
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Hur upplever ni T6 då? Endel är ju lite missnöjda med den här? Är det i 60-serien den ska stanna?
Jag har bara kört T8 (XC90) så det är bara därifrån jag har egen erfarenhet av motorn.
av Linqid
Knatch skrev:
Linqid skrev:

Löjligt blir det alltid när någon har sin bestämda åsikt som du inte kan rubba och du har din.
Då blir det löjligt att diskutera.
Min upplevelse av s/v90 är den jag skrev.
Tur nog är det ingen som bryr sig om den, och ingengörerna på torslanda kommer inte ligga sömnlösa och svettiga bara för att jag inte kommer köpa den. Jag kommer kog byta ut min gamla pulka till en v70 t6 som är fullspecad. Då är iallafall jag nöjd. Och det är ju huvudsaken :)
Min åsikt går att rubba, jag deltar gärna i nyanserade och konstruktiva diskussioner. Men det blir svårt när du totalsågar en bil som överlag fått väldigt fin kritik och samtidigt höjer BMW till skyarna.
av least
Knatch, intressant. Du höjer BMW till max och den är tydligen mycket vassare än nya 90-bilarna. Men, du är samtidigt mycket tydlig med att du inte vill ha en tysk bil. Det känns nog som att du nog allt vill ha en vass BMW ändå... :)
av megaoctane
Kan momentum leveres med stylepakke?

Folk får ha sine meninger. Jeg har kjørt Mercedes i 17 år. Og folk som klager over de nye bilene har ikke tenkt å kjøpe dem før de uansett er 8-10 år gamle. Folk elsker å si sin mening om alt mulig rart.
Jeg har kjørt BMW og veldig mye E klasse. Eier nå nyeste C klasse. Testet S90 og eneste negative var dårlig sving radius pga forhjulsdrift.
Før S90, kunne jeg aldri tenke meg noe fra Volvo.
av Knatch
least skrev:Knatch, intressant. Du höjer BMW till max och den är tydligen mycket vassare än nya 90-bilarna. Men, du är samtidigt mycket tydlig med att du inte vill ha en tysk bil. Det känns nog som att du nog allt vill ha en vass BMW ändå... :)
Haha nej jag kommer aldrig köpa en bmw eller audi! Jag kommer fortsätta köra volvo och inget annat!!
Jag var förberedd på att beställa en s90 eller v90 när den marknadsfördes på lokala volvosalongen. Men tyvärr är blev jag inte kär i den :)
Inscription utförandet och själva designen på bilen och dess former slår alla bilar som finns idag.
Stolarna är otroligt sköna, det skramlar inte om inredningen som exempelvis volkswagen passat. Växelföraren är otroligt skön tillsammans med startfunktionen. Jag höjer den till skyarna för att det är riktigt grymt jobbat av volvo. Men dom sprack på skärmen, ljudnivån, plastkråm på onödiga störande ställen, felkalibrerad radar till farthållaren, oigenomtänkt taklucka, kass blissfunktion (det lyser rött i glaset) som resulterar i att du inte ser ett skit när du har solen bakom dig. Gaspedalen känns som en billig racingpedal till nåt sketet pc rallyspel från början på 2000talet, plastigt och oprecist.
Styrningen gillade jag då den blir riktigt trögstyrd när du kör aktivt och speciellt i dynamic eller vad det hette. Detta på v90 d5. S90 t6 var helt värdelös då den lät som en renault megane som pressas hårt. Visst gick det fort upp till 100 men det lät fel, jävligt fel. Speciellt med motorns 4cylindriga karaktär som påminner mig om S40-II 2,4i automat, exakt samma vibrationer vid 4000varv.

Jag kastar inte påhittat skit. Åk och provkör själv så förstår du vad jag menar. Du kommer älska d5an. Det gjorde jag trots att jag avskyr dieselbilar
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Så lambdasonden kan inte skicka fel informat[…]

Om man behöver byta hjullager vid samma hjul […]

Vad är det för moment på muttrarna[…]

Hallå! Det där ju motorlampan som lys[…]