Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
BiTu skrev:OK, men om du kör på hybrid, och du kör långt, är det slut när du kommer fram, eller sparar batteriet alltid några %? Verkar ju lite osäkert om du ska gissa om du har AWD eller inte om du förlitar dig på det!
I offroad-läget driver bensinmotorn elmotorn genom att skicka el dit även om batteriet är slut.
Nu har jag testat! :D Kan börja med att säga att min är Polestartrimmad, så den ger 421hk/680Nm.

Det går att se på mittskärmen hur drivlinan används, dvs om bensinmotorn går, om batteriet laddar eller går osv.

Hybrid+Hold körde jag på. Vid normal körning går bara bensinmotorn, men så fort jag trycker på så börjar den driva med el också. Från stillastående och sen full gas så går den även på el. Testade på grusväg med. Gasade iväg lite måttligt och det blev drivspår efter alla 4 hjulen.

MEN, jag testade även 0-100 som gick på ca 6,6 sekunder i Hybrid+Hold så den borde vara jämnsnabb med en otrimmad T6 awd om den håller 6,5s som Volvo påstår. Sist så testade jag samma sak i Powerläget och då gick 0-100 på ca 5,4s. :D

Alla accelerationstider är givetvis från helt stillastående och sen plattan i mattan. Gissningsvis hade det gått att kapa någon/några tiondelar genom att bromsa och gasa samtidigt i början, men jag vill inte plåga bilen! :wink:

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]