Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Precis. Vindrutan är ju laminerad (tack och lov) men inte härdad. Men visst är laminerade sidorutor härdade också? Lättare att producera så antar jag.

Fast härdningen släpper kanske en del i autoklaveringen?
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Samtliga rutor i bilen som inte är laminerade är väl härdade. I annat fall skulle de ju inte granulera vid en skada, vilket skulle skapa mycket farliga situationer vid en olycka.

Lamineringen innebär ju att två "glasskivor" sammanfogas med en sammanhållande "film" emellan.

Henry
Användarvisningsbild
av TommyP86
De rutor i bilen som är av enkelglas är härdade. De laminerade är av två stycken ohärdade vilka är sammanbundna med en pvb-folie, vet ej vilken tjocklek men långt under millimetern.
Det är rent generellt det som förekommer, med undantag för skottsäkra rutor och är lite annorlunda, och exempelvis gamla w140 s-klass som har två stycken härdade glas med luft mellan.
av KrilleW
Bygger man en V90 och kollar info för akustiska rutor så står det numera följande: "Laminerat glas sidodörrar, bakre sidorutor och bakre fönster."

Jag tolkar det som att även bakrutan är laminerad nu.
Användarvisningsbild
av Någonting
KrilleW skrev:Bygger man en V90 och kollar info för akustiska rutor så står det numera följande: "Laminerat glas sidodörrar, bakre sidorutor och bakre fönster."

"Bakre fönster" låter väl snarare som rutorna mellan C och D-stolpen?
av KrilleW
Någonting skrev:
KrilleW skrev:Bygger man en V90 och kollar info för akustiska rutor så står det numera följande: "Laminerat glas sidodörrar, bakre sidorutor och bakre fönster."

"Bakre fönster" låter väl snarare som rutorna mellan C och D-stolpen?
Då tolkar vi det väldigt annorlunda isåfall.

Laminerat glas sidodörrar = dörrar både fram och bak
Bakre sidorutor = Resterande rutor på bilens sida
Bakre fönster = bakluckan

Jag kan faktiskt inte tolka det annorlunda. Eftersom det står "sidodörrar" så är min tolkning att det är samtliga dörrar, annars bör det stå framdörrar.
Bakre sidorutor bör med andra ord vara resterande fönster som finns på bilens sida eftersom alla andra fönster sitter i dörrar.
Bakre fönster, alltså en ruta som sitter i bak på bilen. Notera att fönster i dörrar och bakre sidorutor anges i pluralform och bakre fönster i singular.

Möjligt att jag feltolkar men isåfall bör Volvo ser över sin tydlighet ;)
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Varför inte skriva tydligt att bilens samtliga rutor är laminerade om så är fallet. Men troligen är det bakrutan de menar.

Går ju att se om symbolen för laminering finns på rutan eller inte.

När det gäller rutorna i dörrarna är det enkelt att kolla eftersom man där kan se de dubbla glasen med mellanliggande film. Detta går av förklarliga skäl inte att göra på bakrutan.

Henry
av troubleshooter
Så här står det på min beställning angående laminerade rutor , jag tolkar det som samtliga rutor även baklucka, får väl hoppas att det är så!

"Sidodörrar o.bakre lastutr.med lam.glas o WRG"
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
På XC90 står det fortfarande "Ej bakruta".
Beträffande V90 står det numera klart och tydligt i texten att även bakrutan är laminerad.

Verkar alltså inte klart för XC90 ännu, eller?

Henry
Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du kl[…]

Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]