Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Naturligtvis tittade jag även på andrahandsvärdet XC70 kontra X5. Det är tyvärr den delen som är svårast att förutsäga -- men en snabb blocketsökning tyder på att priset på XC70 samt den äldre X5:an fortfarande är relativt lika.

Halvering av värdet på tre år verkar stämma på många både nya och begagnade bilar. :wink:
av aka06iah
Jag tror jag har en lite avvikande syn på det där med värdeminskning, trots allt fullt och fast medveten om att den i allra högsta grad är en betydande faktor. Jag köpte min nuvarande V70 "kontant", dvs. betalade på plats och utan lån. Då tänker jag att dessa pengar är borta och kommer aldrig igen, bilen är köpt och kommer tappa i värde, slitas ut och gå i kvav. Vilket iofs inte är helt sant, då jag skulle få tillbaka en del av summan vid en försäljning. Men jag tycker att det underlättar lite i tänket kring bilen, när du har köpt den så ryker dom pengarna och du behöver inte bekymra dig om dom mer, då blir det den månatliga kostnaden som tuggar på som blir mer intressant.

Nu har jag inte några 600 loppor att bara langa upp på disken vid köp av en XC90 / GL men jag tycker att tankesättet är applicerbart även här. En bil tappar ju oundvikligen i värde, och även om mitt tankesätt inte stämmer helt så kommer ju en hel del av kapitalet i bilen att gå upp i rök, så jag tänker att även om jag lånar till köpet så är det pengar jag inte kommer se mer. Det blir en månadskostnad för lånet helt enkelt.

Och som jag kan se det utifrån svaren ovan verkar det finnas viss konsensus att mercan nog blir en tusenlapp eller två dyrare per månad i drift med allt tänkbart medräknat. Sen var frågan om det var värt det!?
av Lövet
aka06iah skrev:Och som jag kan se det utifrån svaren ovan verkar det finnas viss konsensus att mercan nog blir en tusenlapp eller två dyrare per månad i drift med allt tänkbart medräknat. Sen var frågan om det var värt det!?
Att Mercan är dyrare i drift per månad innebär inte att TOTALKOSTNADEN för ägandet blir högre. Volvon kommer tappa mer per månad. Det är kostnaden per månad som är det viktiga, alltså hur mkt pengar som "förbrukas" varje månad, inte utgiften dvs om du betalade bilen kontant eller med lån.
av 408cuin
Mercedesen vinner i alla avseenden, värdeminskningen på 6000mil och exakt två år blev 190000:-
köpte den ny januari 2014 och sålde privat Dec 2015. Januari 2016 gjorde mitt livs sämsta nybilsaffär,, hämtade ut min nya xc90 D5 AWD Den kostade efter rabatter 770000:- så här i efterhand ett vansinnigt pris på en Volvo med 4 cylindrig surrig diesel och med en växellåda som aldrig tycks vilja välja rätt växel, bilen har varit inne på diverse uppdateringar utan märkbara skillnader och nu fått domen
-dom går inte bättre än så här, vi kallar det produktegenskap. Jag har nu efter 2000 mil och 8 månader ledsnat och fått nästa chock Volvo betalar för min bil 485000:- alltså en värdeminskning på 285000:- på 8 månader, jag kommer att försöka att sälja privat och kanske kan jag få tillbaka lite till.
Mercedesen är dyrare i skatt men det är värt varje krona, bränsle förbrukningen med min körstil på mercedesen låg på 0,9 p mil och XC90 hör och häpna 1l p mil blandad körning och jag kör mest motorväg.
Ingen av bilarna inbjuder till sportig körning, men Mercedesen är oslagbar i komfort, Jag trodde verkligen att Volvo hade kommit längre med tanke på allt beröm den får.
Var rädd om era pengar och tänk efter före, det räcker inte att ta bra betalt för en bil och sen stoppa i en fyra och kalla den premium! möjligen är jag lite färgad då jag dom senaste 16 åren bara kört mercedes och bmw med sexor, två år i varje, jag måste ge en eloge till Volvos förmåga att marknadsföra sina nya modeller.
Detta är kanske inte rätt forum att kritisera en Volvo men det skulle vara kul och få igång en diskussion är XC90 verkligen så fantastisk som man läser överallt eller är det bara jag som har haft otur
av Linqid
Givetvis tråkigt om inte växellådan beter sig som den ska och skäl nog för att bli missnöjd, men i övrigt kan jag inte hitta något i din text som antyder att det är fel på bilen? Att den har en fyrcylindrig motor antar jag att du visste när du beställde den, och nog provkörde du väl först? På din text låter det lite som att du köpte grisen i säcken...

I övrigt håller jag med dig i sak, jag tycker D5 är för klen för att vara toppalternativ för diesel i XC90.
Användarvisningsbild
av TommyP86
En väns far köpte en gl 350 cdi ny 2010, det tog mb 3 år att fixa så den inte sluta driva i regn.
En bil för ca 1 miljon. Det finns "lemons" i alla läger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Mercedesen är ju brutal i sin framtoning... :-)-)
http://www.bytbil.com/vasternorrlands-l ... 05-9621263

Vill man åka bensin så finns det också, GLS 63 AMG som når 100 på 4,6 sekunder :-O)
Föregångaren, GL 63 AMG: http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 80-9956465
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Både Volvos lilla nya diesel 4:a och gamla diesel 5:a anser jag vara suveräna motorer och i många avseenden klassledare om man inte stryper den elektroniskt utan kör dem som D5or. Båda klarar sig ju också utan slaskande med adblue/grispiss i tanken som Mercedes o Audi behöver. 5:an fick ju ofta ryktet att dra mycket bränsle men det hade ju inget med motorn att göra utan var automatlådan fel eftersom den går supersnålt med manuell.

Med klassledare menar jag bilar i klassen 350-400 tusen,

Tittar man på bilar 800 tusen kronors klassen, då dyker ju Mercedes, BMWs och Audis stora 6:or upp som konkurrenter och då blir det ett annat läge.

Om man har turen att ha bortåt en mille att handla bil för och gillar mulliga motorer då måste man nog köpa en Volvo hybrid med elmotorassistsns för att 4:an ska ha en chans mot konkurrenternas stora 6:or.
av Gorban
VolvoB20 skrev:Både Volvos lilla nya diesel 4:a och gamla diesel 5:a anser jag vara suveräna motorer och i många avseenden klassledare om man inte stryper den elektroniskt utan kör dem som D5or. Båda klarar sig ju också utan slaskande med adblue/grispiss i tanken som Mercedes o Audi behöver. 5:an fick ju ofta ryktet att dra mycket bränsle men det hade ju inget med motorn att göra utan var automatlådan fel eftersom den går supersnålt med manuell.

Med klassledare menar jag bilar i klassen 350-400 tusen,

Tittar man på bilar 800 tusen kronors klassen, då dyker ju Mercedes, BMWs och Audis stora 6:or upp som konkurrenter och då blir det ett annat läge.

Om man har turen att ha bortåt en mille att handla bil för och gillar mulliga motorer då måste man nog köpa en Volvo hybrid med elmotorassistsns för att 4:an ska ha en chans mot konkurrenternas stora 6:or.
Kan intyga att AdBlue är ett himla meck. Har ömsom stått vid Statoils AdBlue-pump för lastbilar där munstycket inte passar perfekt och duttat i 15 liter piss, ömsom låtit fylla på hos BMW. Där använder mekanikern 15 stycken enlitersflaskor för att fylla tanken och tar betalt därefter. .!?!?

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]