Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det kan vara ganska bra att största motorn är en 4a. Det ger ett lägre pris som är bra för 2a handsvärdet. Jag tänker så här:
Ex när jag kollat på Mercedes så har jag upplevt att deras 4a på typ 211hk snudd på är lika bra som 6an på runt 250hk i många avseenden förutom ljudet. Det ger att man egentligen mycket väl skulle kunna klara sig på 4an men eftersom man gärna lägger på lite utrustning så blir det fel att köpa för mycket utrustning med den lilla motorn och där med får köpa en dyrare motor för att bilen som helhet skall vara rätt. Har åkt BMW 530XD 2014 tills nu och där sitter det ju en supertrevlig 6a men det är ju egentligen i väldigt få situationer som man inte skulle klara sig med 4an. Har en 600hks V8 i min lekbil så behovet av en stor motor till vardags minskar.
Perra83 skrev: En bekant hämtade nyss sin nya BMW 430 med M paket mm. Det är en 4-cyl bensinare :shock:
Det finns väl inte 430i? Det lär nog varit en 428i i så fall som din bekant köpt och i den sitter det en 4-cyl bensinmotor. Nästa steg är 435i och där har vi 6:an.
Jodå http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/4 ... ical_data/ i princip bör det väl vara en uppdaterad 428
435 kommer heta 440 framöver
När man kommer 25-30 mil vintertid och prisskillnaden mellan en ICE-bil inte är så stor (vilket vi börjar närma oss) kommer de flesta köpa el. Inte många kör mer än 25-30 mil mer än fåtalet gånger, och redan nu finns det bra med snabbladdare i både Sverige och Europa.. Det är typ norra Norrlands inland som än så länge inte har så bra infrastruktur, men det är på g där också.

Med liknande teknik som Tesla använder (och har öppen patent på) går det att ladda ca 20mil på 20 minuter. Efter 25-30 mils körande accepterar de flesta en paus på 20 minuter för att köra vidare. Han man barn kommer man ha stannat en bra bit innan det, och aldrig lyckas klara en paus under 20 minuter. ;)

25-30 mil är 1-2 år bort för bilar i okej prisklass.
joel80 skrev:När man kommer 25-30 mil vintertid och prisskillnaden mellan en ICE-bil inte är så stor (vilket vi börjar närma oss) kommer de flesta köpa el. Inte många kör mer än 25-30 mil mer än fåtalet gånger, och redan nu finns det bra med snabbladdare i både Sverige och Europa.. Det är typ norra Norrlands inland som än så länge inte har så bra infrastruktur, men det är på g där också.

Med liknande teknik som Tesla använder (och har öppen patent på) går det att ladda ca 20mil på 20 minuter. Efter 25-30 mils körande accepterar de flesta en paus på 20 minuter för att köra vidare. Han man barn kommer man ha stannat en bra bit innan det, och aldrig lyckas klara en paus under 20 minuter. ;)

25-30 mil är 1-2 år bort för bilar i okej prisklass.
Elbilar i all ära.Finns väl inget som slår mullret från en amerikansk V8.
Det foligaste med elbilar är ju vridet ( vissa modeller ) i övrigt ska det nog väldigt mycket till innan jag går över till ren elbil.3 tror inte det blir under min livstid iaf. Bensinlukt och 8 muller är det som gäller för mig.

Är frälst i de moderna muskelbilarna och har lovat mig själv en ZL1A så snart tillfälle ges.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Det kommer hända väldigt mycket på bilmarknaden kommande 5 åren..
Senast 2025 kommer majoriteten fattat och över hälften av nybilsförsäljningen är elbilar.

Ni som inte tror mig, vi får helt enkelt se vem som har rätt.. Det är inte så långt kvar. ;)
jo fast elbilar släpper inte ut (särskilt mkt) mindre co2 än bensin. - Och då har vi inte räknat på tillverkning och utrangering av batterierna.

(en förbrukat KW/H el i Sverige innebär att ngt typ kolkraftverk i Tyskland elikn surrar igång)

Miljöpolitik, liksom det mesta politik, går ut på att låtsas.

Men kanske om elproduktionen och batterierna kan utvecklas markant.

Men mer troligt är att ngn helt annan typ av drift kommer utvecklas, om inte mänskligheten hinner förgöra sig innan dess.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska