Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
jcartel skrev:Hur ser det ut i våra grannländer och övriga Europa, vilka bilar kör poliserna där?
Små trånga Seat i Spanien och Vauxhall i England.
av KrilleW
Perra83 skrev:
jcartel skrev:Hur ser det ut i våra grannländer och övriga Europa, vilka bilar kör poliserna där?
Små trånga Seat i Spanien och Vauxhall i England.

England varierar sig väldigt mycket. De kör även en hel del BMW och Ford. Tidigare även mycket Volvo om jag inte minns fel.

Finland kör mestadels VW-bussar

Norge och Danmark kör väldigt varierat. Mycket VW, BMW och Ford.
av Linqid
Jag reser mycket i Europa och har även bott söderöver, och rent generellt kan väl sägas att man i övriga Europa har bilar som i högre utsträckning är anpassade efter tjänst och situation än vad vi har i Sverige. Här åker ju alla poliser stora bilar av fina märken, typ XC70/Passat/E-klass/Multivan etc.

Ungefär likadant ser det ut i våra nordiska grannländer, även om bilarna ofta är lite mer "snik". Kanske inte i Norge som ofta kör VW och Volvo, men väl i Danmark och Finland. I Danmark är typ Mondeo med manuell låda och navkapslar en vanlig patrullbil och i Finland verkar alla åka snikutrustade VW Transporter.

I övriga Europa (förutom Tyskland) är det billiga småbilar som gäller för patrullerande poliser. Seat i Spanien, Peugeot i Frankrike och Fiat i Italien. När jag bodde i Österrike förvånades jag över att nästan alla patrullbilar var Skoda. England är annars ett bra exempel där alla bobbies åker Astra eller liknande, men där trafikpolisen rullar i Mitsu Evo eller V70 T6.

Ang. V90 som polisbil känns den aningen opraktisk jämfört med V/XC70. Sämre in- och ursteg, sämre bagage för "polispackning" och hundburar, och därtill att allt styrs på en pekskärm. Fan vet om inte en XC70 D5/T6 AWD av sista årsmodellen är världens mest optimala "allt-i-allo"-polisbil!
Användarvisningsbild
av jcartel
Linqid skrev:
Jag reser mycket i Europa och har även bott söderöver, och rent generellt kan väl sägas att man i övriga Europa har bilar som i högre utsträckning är anpassade efter tjänst och situation än vad vi har i Sverige. Här åker ju alla poliser stora bilar av fina märken, typ XC70/Passat/E-klass/Multivan etc.

Ungefär likadant ser det ut i våra nordiska grannländer, även om bilarna ofta är lite mer "snik". Kanske inte i Norge som ofta kör VW och Volvo, men väl i Danmark och Finland. I Danmark är typ Mondeo med manuell låda och navkapslar en vanlig patrullbil och i Finland verkar alla åka snikutrustade VW Transporter.

I övriga Europa (förutom Tyskland) är det billiga småbilar som gäller för patrullerande poliser. Seat i Spanien, Peugeot i Frankrike och Fiat i Italien. När jag bodde i Österrike förvånades jag över att nästan alla patrullbilar var Skoda. England är annars ett bra exempel där alla bobbies åker Astra eller liknande, men där trafikpolisen rullar i Mitsu Evo eller V70 T6.

Ang. V90 som polisbil känns den aningen opraktisk jämfört med V/XC70. Sämre in- och ursteg, sämre bagage för "polispackning" och hundburar, och därtill att allt styrs på en pekskärm. Fan vet om inte en XC70 D5/T6 AWD av sista årsmodellen är världens mest optimala "allt-i-allo"-polisbil!
Tack för detta mycket utförliga och intressanta svar!
Får nog hålla med om att XC70 verkar vara det mest optimala polisfordonet man kan tänka sig.
av KrilleW
Linqid skrev:
Ja, XC70 är utan tvekan den bästa allroundpolisbilen i Sverige. Stryktålig, fyrhjulsdriven, skön att åka i och väldigt stabil i högre hastigheter. Dessutom bra att kliva i/ur. Största minuset är baksätet.

Passat är hela värdelös. 2-literssnurra på 170hk blir riktigt trött i polisutförande. Dessutom så har många av dom skålade stolar så man får inte plats i dom med utrustning i bältet. Däremot finns det ett fåtal Passater med 3,6 liters bensin på 300hk. Utan konkurrens de snabbaste bilarna myndigheten har.

Bagaget är inga problem alls i V90 dock. Pekskärmen är inte heller några hinder på så sätt att det är ingenting man pillar på under utryckning. Däremot så är det ju omständigare att placera polisiär utrustning i bilen när det är en stor pekskärm.
av oykkh
Polisen kan ju inte äns köra bil längre. Synd att dom ska förstöra skattebetalarnas pengar. Får dom inte lära sig köra bilen på manöverbana längre. Satt och skratta igår när två poliser skulle fickparkera. Skraaap hördes lång väg.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av oykkh
VolvoB20 skrev:En polisbil har väl många krav som är rakt motsatta mot en lyxbil. Polisbilen ska väl vara rymlig, tålig, praktisk, oöm, om du ska prejja bilar, dänga med kängor, batong och tjänstevapen i inredningen, trasportera folk som slåss, sparkar, spyr och grisar ned. Stora höga dörrar och kupe så man kan tvinga in och ut folk som ska till arresten.

I en lyxlimo vill man ju sitta ombonat i sin lammullströja och italienska loafers, man ska sitta nästan inbyggd i bilen och vara ett med den. Samtidigt som man pillar på alla små designade reglage och känner på de exlusiva ömtåliga inredningsdetaljerna för att få den rätta premiumkänslan.
Låter precis som en skoda superb eller octavia scout. Dom skulle passa polisen bra. Med enormt baksäte.

av KrilleW
oykkh skrev:Polisen kan ju inte äns köra bil längre. Synd att dom ska förstöra skattebetalarnas pengar. Får dom inte lära sig köra bilen på manöverbana längre. Satt och skratta igår när två poliser skulle fickparkera. Skraaap hördes lång väg.

Baserar du din åsikt att poliser inte kan köra bil på att du sett en som är dålig på att fickparkera?

Det är ungefär som att jag hävdar att Alla i Sverige är dåliga på att stava bara för att du är det. Ologiskt.
av perhall
Poliser kör ovanligt bra. Är ju bara att kolla statistiken. Väldigt få polisbilar inblandade i olyckor givet omständigheterna.

I Helsingfors för ett tag sen såg jag en oväntad polisbil. Merca CLS Shooting Brake...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 22
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240