jcartel skrev:Hur ser det ut i våra grannländer och övriga Europa, vilka bilar kör poliserna där?
Jag reser mycket i Europa och har även bott söderöver, och rent generellt kan väl sägas att man i övriga Europa har bilar som i högre utsträckning är anpassade efter tjänst och situation än vad vi har i Sverige. Här åker ju alla poliser stora bilar av fina märken, typ XC70/Passat/E-klass/Multivan etc.
Ungefär likadant ser det ut i våra nordiska grannländer, även om bilarna ofta är lite mer "snik". Kanske inte i Norge som ofta kör VW och Volvo, men väl i Danmark och Finland. I Danmark är typ Mondeo med manuell låda och navkapslar en vanlig patrullbil och i Finland verkar alla åka snikutrustade VW Transporter.
I övriga Europa (förutom Tyskland) är det billiga småbilar som gäller för patrullerande poliser. Seat i Spanien, Peugeot i Frankrike och Fiat i Italien. När jag bodde i Österrike förvånades jag över att nästan alla patrullbilar var Skoda. England är annars ett bra exempel där alla bobbies åker Astra eller liknande, men där trafikpolisen rullar i Mitsu Evo eller V70 T6.
Ang. V90 som polisbil känns den aningen opraktisk jämfört med V/XC70. Sämre in- och ursteg, sämre bagage för "polispackning" och hundburar, och därtill att allt styrs på en pekskärm. Fan vet om inte en XC70 D5/T6 AWD av sista årsmodellen är världens mest optimala "allt-i-allo"-polisbil!