Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
VolvoB20 skrev:
volvojesus skrev: Först måste verkstaden ladda ner nya mjukvaror (MY2017) i hela bilen innan man laddar ner Spotify. Det finns ett 20-tal styrenheter i bilen och flera av dessa fungerar inte så bra om det är blandat gamla ÅM16 och nya ÅM17 mjukvaror.
Det där brukar väl aldrig gå eller vara tillåtet att vara ladda mjukvara från en annan årsmodell i en annan årsmodell av hårdvara (bil) .

Det kommer väl vara My16 mukvara i ny version med Spotify support man laddar. Eller ?
Det är ju åt det här hållet bilindustrin förväntas gå. Modellår försvinner och istället är det mjukvarans versionsnummer som förändras. Tesla är ju redan där.
av Hyted
Davajn skrev:Hämtat min nu efter uppdateringen och ingen Spotify. Fanns inte heller i app listan i det nya "Download Center" som kommit.
Försökte ladda hem någon en Volvo ID app & Väder app när jag var hemma och uppkopplad mot det trådlösa nätverket. Kraschar direkt och blir felmeddelande. Ska förbi Volvo imorgon och kolla om dom luskat ut varför inga appar går att ladda hem, samt vars spotify har tagit vägen.

Olika förarprofiler finns nu dock samt har dom gjort några små visuella ändringar. Blev lite fulare när dom kladda dit "cleanzone" ovanför fläkten längst ner i skärmen.

Hade också hoppats att dom fixat så man kunde ställa in startläge på bilen (Eco/Comfort/Dynamic) men inte det.
Samt har dom inte heller fixat automatiken för stolsinställningarna. Utan man måste fortsatt ha dörrarna öppen för att endast behöva klicka en gång på minnesknappen. Stänger man dörren måste man hålla inne knappen hela tiden.
Jag vet att det är småpetitesser, men det vore bekvämt och fint om dom hade ordnat upp det! Kanske kommer i framtiden :)
Pilotassist är fortfarande den gamla?
av Davajn
Gorban skrev:Det här med stolsinställningen är troligtvis en säkerhetsfråga. Om någon har ställt in en extrem position på stolen så är det ju inte så bra om stolen rör sig själv samtidigt som man kör.
Förmodligen ligger det något i det du säger. Men kanske skulle gå göra att funktionen var igång i 5-10 sekunder från att du stängt dörren. Så kan den låsa sig i färd. Eller helt enkelt att det är en funktion som bara fungerar vid stillastående. Allting är ju datorstyrt idag så tror inte det hade varit något större bekymmer att få det till.

Hyted jag kollade ej om det men antar det är den gamla versionen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas 80 skrev:Nej många av styrenheterna stödjer my17 mjukvara rakt av. Så det är helt riktigt samma som de nya bilarna byggs med.

Dock finns en hel del beroenden som gör att man måste ladda flera enheter samtidigt.
Ok, det var nytt för mig. Det där låter krångligt. Det innebär ju att vissa delar av hårdvaran klarar My17 mjukvara och andra inte.

Så man får köra med en mix av MY16 och MY17 mjukvara i en blandning. Då får man ju hoppas att den blandningen av MY16-MY17 mjukvara är testad och kompatibel med varandra.

Det var ju inget man riktigt ville prova tidigare.
av volvojesus
VolvoB20 skrev:
andreas 80 skrev:Nej många av styrenheterna stödjer my17 mjukvara rakt av. Så det är helt riktigt samma som de nya bilarna byggs med.

Dock finns en hel del beroenden som gör att man måste ladda flera enheter samtidigt.
Ok, det var nytt för mig. Det där låter krångligt. Det innebär ju att vissa delar av hårdvaran klarar My17 mjukvara och andra inte.

Så man får köra med en mix av MY16 och MY17 mjukvara i en blandning. Då får man ju hoppas att den blandningen av MY16-MY17 mjukvara är testad och kompatibel med varandra.

Ser det så här istället, du har en MY16, men efter uppdateringarna har du en MY17 utan extra kostnad
Användarvisningsbild
av VolvoB20
volvojesus skrev:
VolvoB20 skrev:

Ser det så här istället, du har en MY16, men efter uppdateringarna har du en MY17 utan extra kostnad
Nej, du har en mix av MY16 och MY17 mjukvaror i bilen och frågan är om någon har testat om de lirar bra tillsammans. Ska det funka bra får man ju skriva mjukvara som är både bakåt och frammåtkompatibel och det har ju inte varit den starka sidan av mjukvaruutveckling för fordonssidan.

Jag kan köra spelet "Pipe Dream" spelet i Windows från 1989 på Windows 10 2016, inte mycket mjukvaror från Volvo 1989 som man kan köra i en MY16 ..

Det behövs ett vist mindset om man ska ta fram mjukvara som klarar detta.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Lyckades komma in och få min uppdaterad idag med. :D
Spotify fungerar fint, laddar snabbt, enkelt att komma åt sina spellistor eller söka efter nytt.
Smidigt att det kan styras via telefonen också om man har någon passagerare ibak som vill leka DJ.

Användarprofiler har äntligen dykt upp, det kräver lite jobb då man får börja med alla inställningar från början om man väljer en egen profil.
Men efter några minuter så var det klart, tog en liten stund innan jag hittade var man kopplade det mot nyckeln då det låg lite längre ner i menyerna.
Nu fungerar det som man hade velat ha från början, stol, tema och alla andra inställningar följer med nyckeln.
Ändrar sig direkt man öppnar dörren.

PilotAssist är fortfarande det gamla tyvärr :|
Användarvisningsbild
av PstreckG
MY16, MY17 o.s.v är benämningar som används mot kund. Internt på Volvo används det aldrig. Varje nod (dator) i bilen har sin egen mjukvara och den mjukvaran har helt andra benämningar. Vissa noder uppdateras flera gånger per år. Andra noder kan ha samma mjukvara i tio år. En fullspecad XC90 har över hundra noder med mjukvara. Alla tänkbara kombinationer av mjukvara som kan finnas i en kundbil är naturligtvis testade, i flera olika steg.

Köper du en bil som är MY16 så är det MY16 oavsett om du uppdaterar mjukvaran. Jämför med en dator. Köper du en dator av årsmodell 2016 så är det årsmodell 2016 även om du uppdaterar drivrutinerna till grafikkortet, ljudkortet och moderkortet.
av Davajn
andreas 80 var du tvungen å installera spotify via app listan på download center eller var det något som verkstaden installerade åt dig i form av mjukvaru uppdatering? Frusterande att jag inte får till det.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Min tekniker gjorde det åt mig, men den låg i download center förstod jag det som.

Tråkigt att det inte fungerar för dig.
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]