Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Jo, det finns saker man kan göra. Däcken är som sagt en men det är svårt att veta i förväg vilka som är bäst. Bara man har ganska nya däck kommer man ofta långt.

Sedan finns det ofta flera svaga punkter som kan isoleras i efterhand. Hjulhus, dörrar, golv och torpedväggen för att ta bort vägljud, i den ordningen.
Har grejat på med två XC60 och en XC70. Trots att bilarna är mycket lika i konstruktionen finns det flera små detaljer som påverkar oljudsnivån i dem. Vissa delar går inte att komma åt i efterhand så vi har inte fått någon XC60 lika tyst som 70:n men de har blivit mycket mer lika.

90-serien är bättre byggd och har därmed bättre förutsättningar att vara tyst. Jag tror det går att få ner det i huvudsak ganska högfrekventa vägljudet med isolering runt hjulhus och dörrar. Stomljud är svårare men i de korta provturer jag gjort har jag inte hört mycket sånt.
av volvojesus
MartinS skrev:
XC90_Executive skrev:Hur kommer det sig att du valde Landsail till en XC90?
Slut på pengar efter att ha löst ut bilen? :roll: :roll: :roll: För mig är det helt oförståeligt hur man kan köpa en av världens absolut säkraste bilar och sedan sätter man på riktiga skitdäck, det enda som håller bilen kvar på vägen.
Det är inget fel på däcken, de håller absolut toppklass.
Det som är problemet är en rad andra omständigheter, som t.ex att däckets kontaktyta mot vägbanan är bra mycket större jämfört med tidigare volvobilar och därför skapas det mer ljud än vad kunden kan vara van vid. Vissa däckdimensioner är bättre än andra osv. Generellt sett är 19" bättre än 21". Dessutom har Volvo styvat upp chassit (bussningar osv) på XC90 för att bilen ska framstå som en sportigare SUV än sina konkurrenter, detta medför att vägljudet letar sig in från chassit in i kupen pga hårda bussningar, men rykterna säger att nya mjukare bussningar kanske kan lösa detta i framtiden. Det finns en del håligheter i karossen som släpper in ljud framför allt vid B-stolpen, det finns service fix för detta hos volvohandlaren. Det är även ganska vanligt med kavitetsljud från däcken som kan uppstå pga vägbanans ytegenskaper och däckens dimensioner, men däcktillverkarna som t.ex Pirelli, Continental jobbar på att ta fram ny generation tystare däck som kommer i produktion inom ett år. Återstår dock att se om Volvo köper in dessa eller inte.
Användarvisningsbild
av swed
Det är absolut skillnad mellan olika däck i samma dimension, MEN dimensionen i sig är den största skillnaden.

Åkte förut V60 T6 och har provat 4 olika däck uppsättningar på den. Den hade four-C och laminerade rutor.

Min nuvarande XC70 rullar på 65 profil just för ljudnivån.
Vinterdäcken Hakka R2 var tystare än org. Conti 4x4,
men mina nya Conti PremiumContact5 är ännu tystare...

Har provkört X5 40e, XC90 både D5 ochT8 och ingen av dom har lika lite vägljud som min XC70.

Dimensionen är viktigast för vägljudet,
men generellt så låter oftast däck med tillägget 4x4 eller SUV lite mer, då dessa oftast har grövre mönster och kraftigare däcksida, för att kunna köras "bredvid vägen".

Detta är mina erfarenheter, men allt i detta område innebär mycket tycke och smak.
av andreas202
volvojesus skrev:
MartinS skrev:
Slut på pengar efter att ha löst ut bilen? :roll: :roll: :roll: För mig är det helt oförståeligt hur man kan köpa en av världens absolut säkraste bilar och sedan sätter man på riktiga skitdäck, det enda som håller bilen kvar på vägen.
Det som är problemet är en rad andra omständigheter, som t.ex att däckets kontaktyta mot vägbanan är bra mycket större jämfört med tidigare volvobilar och därför skapas det mer ljud än vad kunden kan vara van vid. Vissa däckdimensioner är bättre än andra osv. Generellt sett är 19" bättre än 21". Dessutom har Volvo styvat upp chassit (bussningar osv) på XC90 för att bilen ska framstå som en sportigare SUV än sina konkurrenter, detta medför att vägljudet letar sig in från chassit in i kupen pga hårda bussningar, men rykterna säger att nya mjukare bussningar kanske kan lösa detta i framtiden. Det finns en del håligheter i karossen som släpper in ljud framför allt vid B-stolpen, det finns service fix för detta hos volvohandlaren. Det är även ganska vanligt med kavitetsljud från däcken som kan uppstå pga vägbanans ytegenskaper och däckens dimensioner, men däcktillverkarna som t.ex Pirelli, Continental jobbar på att ta fram ny generation tystare däck som kommer i produktion inom ett år. Återstår dock att se om Volvo köper in dessa eller inte.
"de håller absolut toppklass"

Är inte det lite "starka" ord för ett däck som heter Landsail och som har teknik som inte är i närheten av "premium" däckens?
av maranander
volvojesus skrev:
MartinS skrev:
Du skriver att det finns en servicefix för att isolera håligheter i karossen, vet du vad denna servicebulletin har för namn/nummer?

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]

Vad är det för del på sista bilden[…]

https://www2.bilia.se/biltillbehor/teknik-och-bild[…]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]