Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
EjS skrev:Håller med om att baklucka och sätesfällning på el är tokig standardutrustning. Så var det bättre med nivåreglering.

Fast när jag jobbade med aktiv säkerhet såg jag aldrig en enda statistik eller rapport om säkerhetseffekter på nivåreglering. Däremot är just alla funktioner i Intellisafe baserad på olycksstatistiker - och så har man ju bästa förutsättning för att få mest "säkerhet för pengen".

Håller som sagt med om att man måste ta sig i huvudet när man kollar standardspec. Ofta viktas komfort och design framför säkerhet. Det är trist!
Fast elektrisk baklucka är ju en självklarhet i den här klassen. Det har alla konkurrenter. Det är dessutom otroligt smidigt och praktiskt. Inga skitiga händer när bilen är kletig av vägsalt och man kan öppna luckan på avstånd så att barnen bara kan slänga in sina ryggsäckar där när man ska iväg på morgonen. Med fotöppning som standard blir det ännu bättre. Det har inte alla konkurrenter utan tillägg.
av Nordan
Gorban skrev:Luftfjädringen fanns i konfiguratorn för S90 men är nu bortplockad där och saknas för V90. Men som påpekats tidigare finns den i den tyska konfiguratorn.

I det här klippet ser man knapparna i bagageutrymmet för att höja och sänka bilen. Jag tycker även att klippet visar bilens linjer väldigt bra. Bilen är snyggare än i konfiguratorn.

Bilen är väldigt snygg i verkligheten [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Sharkbait skrev:
Gorban skrev: I det här klippet ser man knapparna i bagageutrymmet för att höja och sänka bilen. Jag tycker även att klippet visar bilens linjer väldigt bra. Bilen är snyggare än i konfiguratorn.

Fantastiskt att Volvo visar i en reklamfilm hur lite man kan lasta i nya V90. När de lastar i klätterutrustningen så blir det inte mycket med plats kvar ute i spetsen/bak.
av Nordan
Gorban skrev:
EjS skrev:Håller med om att baklucka och sätesfällning på el är tokig standardutrustning. Så var det bättre med nivåreglering.

Fast när jag jobbade med aktiv säkerhet såg jag aldrig en enda statistik eller rapport om säkerhetseffekter på nivåreglering. Däremot är just alla funktioner i Intellisafe baserad på olycksstatistiker - och så har man ju bästa förutsättning för att få mest "säkerhet för pengen".

Håller som sagt med om att man måste ta sig i huvudet när man kollar standardspec. Ofta viktas komfort och design framför säkerhet. Det är trist!
Fast elektrisk baklucka är ju en självklarhet i den här klassen. Det har alla konkurrenter. Det är dessutom otroligt smidigt och praktiskt. Inga skitiga händer när bilen är kletig av vägsalt och man kan öppna luckan på avstånd så att barnen bara kan slänga in sina ryggsäckar där när man ska iväg på morgonen. Med fotöppning som standard blir det ännu bättre. Det har inte alla konkurrenter utan tillägg.
På V90 går luckan även att stänga inifrån.
av andersuw
EjS skrev:Fast när jag jobbade med aktiv säkerhet såg jag aldrig en enda statistik eller rapport om säkerhetseffekter på nivåreglering.
Kan kanske vara en fråga om exakt vad som regelmässigt mäts i samband med trafikolycka. Misstänker att våg inte ingår i standardutrustningen.
av KrilleW
Min åsikt att automatisk nivåreglering gör sig bäst när man kör med släp. I övrigt så skulle jag klara mig bra utan det...
av andersuw
KrilleW skrev:Min åsikt att automatisk nivåreglering gör sig bäst när man kör med släp. I övrigt så skulle jag klara mig bra utan det...
Jag kommer inte att köra min "nya" bil med släp eftersom den inte har något drag. Den "gamla" har delbart drag som dock förblivit oanvänt för min del. Ändå behöver jag definitivt nivåreglering därför att jag ibland lastar in flera hundra kilo där bak. Det trycker ner bakvagnen bra mycket mer än ett släp med max något hundratal kilo kultryck gör.
av Malmstroem
Enda gången jag saknat nivåreglering på min XC70 är när bilen var fullastad och ett fellastat släp med lite väl högt kultryck hängdes på. Då hade det varit skönt med nivåreglering, eftersom fjädringen sackade ihop hyfsat mycket.

Kultrycket hamnar så pass långt bak att det ger mer effekt på bakfjädringen än vad last som placeras centralt i bilen gör.

Som jag använder Volvon, så fungerar standardchasit i princip alltid tillräckligt bra. Jag har full förståelse att de som ofta lastar mer vill ha nivåreglering.

Jag har luftfjädring på Audin, och jag måste erkänna att det är rätt trevligt att kunna välja vilken markfrigång som jag för tilfället behöver. Jag lastar dock väldigt sällan så pass mycket att nivåreglering behövs för att undvika nedlastning.
Användarvisningsbild
av EjS
Gorban skrev:

Jag har elektrisk lucka på min xc70 och jag kunde lätt vara utan det. Ska man ha det håller jag med om att den måsta kunna aktiveras med fot samt stängas med fjärr eller från förarplatsen.
av andersuw
EjS skrev:Jag har elektrisk lucka på min xc70 och jag kunde lätt vara utan det. Ska man ha det håller jag med om att den måsta kunna aktiveras med fot samt stängas med fjärr eller från förarplatsen.
Varför inte även stängning via foten? Lite synd att det inte finns fotmanövrering till V70/XC70 ens som tillval. Visst hjälper elluckan lite när man har händerna fulla men den skulle vara till ännu större hjälp om man kunde öppna, och även gärna stänga, med foten.
av KrilleW
andersuw skrev: Varför inte även stängning via foten? Lite synd att det inte finns fotmanövrering till V70/XC70 ens som tillval. Visst hjälper elluckan lite när man har händerna fulla men den skulle vara till ännu större hjälp om man kunde öppna, och även gärna stänga, med foten.
Därför att det skulle resultera i att folk fick en baklucka i huvudet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]