Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men då är hybridsaken en miljögrej såld som prestandagrej - fast inte i motorvägshastighet. Och iövrigt är det ju tveksamt att el kommer ifrån fornybar energi - om man inte bor i Sverige.

Det börjar bli lite svårt att se syftet medmindre den pallar 0-100 bättre än en Grand Cherokee SRT8 eller RR Supercharged
Tror inte att någon köper en T8 för någon offroadkörning :wink:

Jag har kört en med 20" Hakka dubb på våt vägbana, det var ingen bra kombination med tanke på effekten. Men den spann inte bara med framhjulen utan även bak. Ryck i ratten var inget jag la märke till heller. Försökte känna skillnad när jag hoppade in i den D5 Inscription jag har kört senaste månaderna, men det blir svårt för den har inte effekt nog att spinna på våt asfalt :wink:
Mwi skrev:
TommyP86 skrev:Låter som 850 000 för en icke-tomhylsa :)
Men visst låter det lockande. Slipper man släpa runt på haldex-kilona 99% av tiden, och kan istället använda extravikten för utsläppsfri (nåja...) framdrivning i tätort.
Nja med T8 så blir det minst +200 kg ballast jämfört med Haldex AWD. T8/hybridvolvo ger väl bara fyrhjulsdrift upp till 120-130 km/h, T8 som lockande NEJ! Men XC90 som bil är är väldigt lockande.
Ja absolut, det är tyngre. Men mer användbart också.
Läste ett test av XC90 T8 mot konkurrenterna i senaste Teknikens Värld. Där stod det att T8 alltid hade kraft att driva bakhjulen. Dom hade försökt att provocera så mycket det gick för att den bara skulle bli framhjulsdriven, men den drev alltid bak med! :-)-)
Låter mycket lovande!

Rent teoretiskt tycker jag dock det borde va ett problem med så mycket tillgänglig effekt fram och relativt lite bak. En traditionell fyrhjulsdrift kan ju alltid fördela all effekten mellan fram och bak, vilket en T8 har lite svårare med. Om man har 320hk fram så lär det ju sprätta gummi oavsett om bakhjulen driver lite de med. Men det kanske fungerar fantastiskt i verkligheten, vad vet jag :)

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]