Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gorban skrev: Men Volvo jämförde själva D5 mot 3-liters sexor när de presenterade Power Pulse. Från stillastående menar de att D5:an slår dessa 0-60 meter.
Om man nu jämför bilarna 0-60 meter med plattan i botten och 4-hjulsburnout iväg, vad innebär det i hastighet ?
av Gorban
VolvoB20 skrev:
Gorban skrev: Men Volvo jämförde själva D5 mot 3-liters sexor när de presenterade Power Pulse. Från stillastående menar de att D5:an slår dessa 0-60 meter.
Om man nu jämför bilarna 0-60 meter med plattan i botten och 4-hjulsburnout iväg, vad innebär det i hastighet ?
Volvo är lite vaga i materialet om Power Pulse men de säger i alla fall att V90 D5 gör 0-100 på 7.2 sekunder. Det är ungefär som en BMW 525xd och den har en tvåliters fyra. 530xd med sina 258 hk är betydligt snabbare.

För mig är det inte viktigt att vara snabbast från rödljusen. Snabba omkörningar av lastbilar på landsvägen och snabb acceleration ut på motorvägen är viktigare.
av Amli
Kan det verkligen stämma att den är så långsam? Det är samma som min gamla Audi A6 Avant Quattro 3.0TDI med 204hk.

Men jag håller med, t ex 70-120km/h är klart mer intressant hur den går även om 0-100km/h ger en viss indikation och är lätt att mäta.
av Halvmas
Såklart jämförde Volvo sig med sexcylindriga motorer och visade att den var " nästan jämförbar eller lika bra ". När sen köparna står där och jämför bil-bil i samma prisklass sitter det en fyra i motsvarande kärra och då någonstans i bakhuvudet hos vissa finns ju den där texten om att Volvos motor är lika bra som en sexa och valet tippar över till Volvos fördel. Om du ska jämföra priser så ligger listpriset på en 530 xDrive Touring Comfort edition på 529900:-. De har kampanj mot privatperson just nu där fast pris är 478900:- eller mot företag där du kommer ner till 445900:-. Dessa priser får du inga rabatter på alls. För listpriset hos volvo kan räkna med ett antal % ner och ytterligare några för de som ska ha tjänstebil. Jämför listpriset så blir det enklare och inte en speciell kampanj med viss utrustning. Därför ska du inte jämföra en V90D5 AWD med en 530 xDrive utan istället med en 525 xDrive som dock börjar på 491 900:- eller varför inte en 520 xDrive som börjar på 438 900:-. Känns mer korrekt om du frågar mig. Håller du inte med?
av Halvmas
Amli skrev:Kan det verkligen stämma att den är så långsam? Det är samma som min gamla Audi A6 Avant Quattro 3.0TDI med 204hk.

Men jag håller med, t ex 70-120km/h är klart mer intressant hur den går även om 0-100km/h ger en viss indikation och är lätt att mäta.
Siffrorna stämmer nog rätt hyfsat Amli men det brukar ju visa sig i biltesterna att knappt någon bil klarar var de lovar så 6.9 eller 7,2 är rätt ointressant. Håller dock med om att ett omkörningsprov ger mer relevanta data än ett 0-100 där div. inställningar och däckval spelar rätt stor roll.
av Amli
Sant.
Jag vill även ändra ordval i mitt inlägg. En bil som gör 0-100 på under 7,5 är inte på något sätt långsam, tvärtom. Jag trodde bara den skulle vara snabbare med det effektuttaget samt att Volvo gjort en sådan stor sak av Power Pulse.
av Gorban
Halvmas skrev:Såklart jämförde Volvo sig med sexcylindriga motorer och visade att den var " nästan jämförbar eller lika bra ". När sen köparna står där och jämför bil-bil i samma prisklass sitter det en fyra i motsvarande kärra och då någonstans i bakhuvudet hos vissa finns ju den där texten om att Volvos motor är lika bra som en sexa och valet tippar över till Volvos fördel. Om du ska jämföra priser så ligger listpriset på en 530 xDrive Touring Comfort edition på 529900:-. De har kampanj mot privatperson just nu där fast pris är 478900:- eller mot företag där du kommer ner till 445900:-. Dessa priser får du inga rabatter på alls. För listpriset hos volvo kan räkna med ett antal % ner och ytterligare några för de som ska ha tjänstebil. Jämför listpriset så blir det enklare och inte en speciell kampanj med viss utrustning. Därför ska du inte jämföra en V90D5 AWD med en 530 xDrive utan istället med en 525 xDrive som dock börjar på 491 900:- eller varför inte en 520 xDrive som börjar på 438 900:-. Känns mer korrekt om du frågar mig. Håller du inte med?
Fast om man verkligen tänker beställa en av bilarna är det ju bättre att begära offert på bägge bilarna och jämföra. Jag har gjort det för 520xd, 530xd och V90 D5 Inscription. Om jag lägger på rejält med utrustning på V90 så är den betydligt billigare än bägge tyskarna vid samma utrustningsnivå. Dessutom en hel generation nyare så allt går inte att få till BMW.
av Halvmas
Gorban skrev:
Halvmas skrev:Såklart jämförde Volvo sig med sexcylindriga motorer och visade att den var " nästan jämförbar eller lika bra ". När sen köparna står där och jämför bil-bil i samma prisklass sitter det en fyra i motsvarande kärra och då någonstans i bakhuvudet hos vissa finns ju den där texten om att Volvos motor är lika bra som en sexa och valet tippar över till Volvos fördel. Om du ska jämföra priser så ligger listpriset på en 530 xDrive Touring Comfort edition på 529900:-. De har kampanj mot privatperson just nu där fast pris är 478900:- eller mot företag där du kommer ner till 445900:-. Dessa priser får du inga rabatter på alls. För listpriset hos volvo kan räkna med ett antal % ner och ytterligare några för de som ska ha tjänstebil. Jämför listpriset så blir det enklare och inte en speciell kampanj med viss utrustning. Därför ska du inte jämföra en V90D5 AWD med en 530 xDrive utan istället med en 525 xDrive som dock börjar på 491 900:- eller varför inte en 520 xDrive som börjar på 438 900:-. Känns mer korrekt om du frågar mig. Håller du inte med?
Fast om man verkligen tänker beställa en av bilarna är det ju bättre att begära offert på bägge bilarna och jämföra. Jag har gjort det för 520xd, 530xd och V90 D5 Inscription. Om jag lägger på rejält med utrustning på V90 så är den betydligt billigare än bägge tyskarna vid samma utrustningsnivå. Dessutom en hel generation nyare så allt går inte att få till BMW.
Förvånar mig inte alls att tyskarna är dyrare om du lägger på en del utrustning för de tar duktigt betalt på vissa extraprylar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gorban skrev:Volvo är lite vaga i materialet om Power Pulse men de säger i alla fall att V90 D5 gör 0-100 på 7.2 sekunder.
Det är ju stor skillnad, V70 D5 gör ju 0-100 på 7.8 sek med 230 hk 470 Nm
av jonitz
Här har ni kriterierna som måste vara uppfyllda för att power pulse ska aktiveras (= skicka iväg en puls).

• Gaspedalens position > 36 %.
• Gaspedalens rörelsehastighet (derivata) > 100 %/s.
• Växel 1 eller 2 oavsett automatiskt eller manuellt växelläge.
• Motorns varvtal < 2000 rpm.
• Luftventilens beräknade temperatur är >+5°C. Temperaturen beräknas utifrån växellådans oljetemperatur som ska överstiga ca +25°C.
• Omgivningstemperaturen >-15°C.

Växel 2 och 2000 rpm motsvarar ca 30 km/h.
D4 VEA dricker olja

Är det någon som har koll på vad […]

Sensorring bak Volvo V40

Har artikelnr! Självklart utgått hos B[…]

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]

Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någo[…]