Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mycket snygga emblem!!!
Inscription och AWD satt på från början och Polestar är påklistrat i efterhand?

Det är i den ordningen som ja själv vill ha men som nu redan är tagen.
Antingen ska det synas vad man har eller inte alls. För mig kan det få stå D2 även fast det är en D5 P*.
Grannarna behöver inte vet va man har.
Davajn skrev:Tror inte begränsningen sitter i motorn men snarare att dom inte klarar att hålla kraven för förbrukning å utsläpp i schack.
Men hallå, när man optimerar låter man ju motormappen vara oförändrad inom det område som man kör under certifieringen i labbet i EU-körcyckeln, så utsläppsgränsen ändras inte alls.

Det man ändrar är ju vid hög/fullast delen av motormappen, där kan ju Volvo/Polestar dra upp trycket och insprutning så att det vräker ut tonvis med NOX, det spelar ju ingen roll för det certifierar man inte.

Det är ju som en massa sportbilar som klarar eu-cerifieringen vad gäller ljudnivå för man har satt in spjäll som korkar igen avgasröret, men så fort man trycker lite hårdare på gasen än EU cykeln eller man trycker på en sport-knapp på instrumentbrädan öppnas spjällen och bilen är på en helt annan planet än den är certifierad för.

VW var ju dumma nog att göra omslaget automatiskt, hade man haft en knapp på instrumentbrädan som man fick trycka in manuellt vid certifieringen hade det varit helt ok tydligen
av Hyted
Funderar på Polestar på min D5.
Jag tycker att det fina vridet i motorn inte används alls på rätt sätt av växellådan om ni förstår hur jag menar.
Minsta pill på gasen så vill den gärna växla ner och varva istället för att ligga kvar och låta motorn dra på lägre varv.
Hur påverkas detta av Polestar??
D5 räcker gott för mig i övrigt då accelerationen räcker och blir över tycker jag.
Det är just växellådan som stör mig!
Tacksam om ni som laddat in har några svar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är sant att den gärna växlar ned och det går att ha lite olika åsikter om. Ger man lite gas till halvgas vill man ju inte att lådan ska växla ned utan först lite senare.
Det går att segdra rejält men då får man växla manuellt. D5 med Polestar 500Nm orkar massor.
av Hyted
Perra83 skrev:Det är sant att den gärna växlar ned och det går att ha lite olika åsikter om. Ger man lite gas till halvgas vill man ju inte att lådan ska växla ned utan först lite senare.
Det går att segdra rejält men då får man växla manuellt. D5 med Polestar 500Nm orkar massor.
tack för svar!
Men du upplever den lika snabb att växla ner även med polestar?

Nu har jag inte kört en xc90 men ligger inte den på tomgång när man kör i jämn fart? Då förstår jag att den behöver växla ner vid acceleration.
av Hyted
XC90_Executive skrev:Ett tips är att göra ett individuellt körläge och välja "Eco" för drivlinan. Då växlar den snabbt och tidigt och segdrar betydligt mer på växlarna är i normalt läge.
tack för tipset!
Det ska jag testa.
Svårt att veta om det är värt pengarna med polestar!
Får väl sova på sakenBild

av Hyted
Mycket bra tips att göra en egen profil med eco.
Mycket trevligare växlingar i mitt tycke!
Laddar in Polestar tror jag.
Har ju all utrustning innan så då ska väll inte det saknas

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]