Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Jag har också hört att det pågår finjusteringar av T8 ännu men det är inget konstigt i det. Jag tycker det är helt korrekt av Volvo att hellre vänta ett halvår/år och få det helt rätt än att stressa ut den på marknaden.

Dessutom är det nog svårt att hinna med i tillverkningstakten så här i början då det även sätts stor press på underleverantörer. Samma sak är det ju med R-design, man har inte börjat tillverka den ännu och det lär knappast beror på tekniska svårigheter. En sak i taget helt enkelt.
av Paulo77
Undrar bara om Volvo har nån plan om beställningar börjar överträffa produktionskapaciteten... Inte kul att behöva vänta 6 månader på en bil och att priset börjar skjuta i höjden. Däremot håller jag med om att det är bra att man väntar lite med att skeppa ut T8 till de fått till det med alla finjusteringarna.
av fredrikwt
bjornw skrev:
fredrikwt skrev: Jag har ingen exakt insyn i det hela utan vet folk via yrkesnätverk. Eftersom jag köpte en Cayenne kom vi in och prata om biltypen och jag fick den informationen, frågade inte mer... Men nu som synes i media kom en återkallning...
Vore nog bra att kunna underbygga ett sådant påstående mer om det ska vara trovärdigt. Det vi vet är att hybriden är försenad pga tekniska utmaningar, behöver inte alls vara kvalitetsproblem hos de modeller som levereras som ligger bakom dina kollegors info.

Att man nu upptäcker att en krockgardin inte expanderar korrekt på tredje raden pga en detalj i en panel kan bero på massor av saker, tex att något krockprov gjorts om och visat på ny info. Ett krockprov som de flesta andra tillverkare troligen aldrig skulle övervägt att göra.
Var och en får ju välja hur man värderar information och vart man lägger sina 700k+. Jag behöver inte underbygga mer än så, trådskaparen frågade ju om XC90 eller nåt annat, jag skulle just nu välja nåt annat... Volvo kommer säkert till rätta med sina problem och kunderna kommer säkerligen kompenseras, men personligen tycker jag det är besvärligt att åka fram och tillbaka till verkstad oavsett.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har kört XC90 i 5 veckor, helt utan problem. Så alla XC90 krånglar definitivt inte.....

Att jag kommer få lämna den ett litet tag till verkstan för att fixa airbagen kan jag leva med!
av perhall
Så är det ju alltid, oavsett märke. Ny modell, längre pre-delivery check och fler fel. Gammal modell, tråkigt, men färre fel... så kommer det alltid att vara. Gamla Q7 eller en XC70 är mer safe nu än en ny Q7 eller ny XC90...
av Malmstroem
Min uppfattning är att de flesta bilmodeller numera är hyfsat OK när de kommer ut. Valideringen innan produktionsstart är bättre nu än tidigare. Även om bilarna är mer komplexa, så är möjligheterna att testa dem bättre.

Av uppenbara skäl så kommer helt nya modeller att ha fler brister än en som har tillverkats ett tag -- allt annat lika.

Kraven på återkallning är också högre idag än tidigare. Många av de återkallningar som görs numera skulle inte gett en återkallning för 30 år sedan.
av Amli
XC90_Executive skrev:Jag har kört XC90 i 5 veckor, helt utan problem. Så alla XC90 krånglar definitivt inte.....

Att jag kommer få lämna den ett litet tag till verkstan för att fixa airbagen kan jag leva med!
Med risk för att låta dryg, har du någonsin haft en Volvo som krånglat? ;-//
av perhall
Malmstroem skrev:Min uppfattning är att de flesta bilmodeller numera är hyfsat OK när de kommer ut. Valideringen innan produktionsstart är bättre nu än tidigare. Även om bilarna är mer komplexa, så är möjligheterna att testa dem bättre.

Av uppenbara skäl så kommer helt nya modeller att ha fler brister än en som har tillverkats ett tag -- allt annat lika.

Kraven på återkallning är också högre idag än tidigare. Många av de återkallningar som görs numera skulle inte gett en återkallning för 30 år sedan.
Helt sant!
a/ Kvalitet jämnare mellan märken
b/ De riktiga problembarnen är borta, t ex Opel Omega, Volvo 480, Saab 900, bilar med 40-50 fel i många fall...
c/ Många bilar klarar trots att det alltid sparas på än det ena, än det andra 10 000 mil utan ett enda fel i princip. Myckte ovanligt för 20 år sen.
PH

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]