Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
andersuw skrev:
Lövet skrev:Helt enkelt för att konkurrenterna till V70 har aldrig lastat i närheten av lika mycket och de säljer bra ändå. Utomlands dessutom betydligt mer än V70.
Så du tror att Volvo kan konkurrera mer framgångsrikt med konkurrenterna genom att ge upp sina kärnvärden och bara apa efter vad andra gjort för länge sedan?
Ja. Försäljningen talar redan för det.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
SvenB skrev:
W.A.P.E. skrev: Hade gärna sett något liknande T5 Twin Engine i framtiden.
Är det inte den som kommer kallas T 8 TE när den kommer?
Nja jag tänker mig mer liknande den T5 hybrid som finns på Kinesiska marknaden idag i S60L, eller framtida 3-cyl + el med runt 250hk inte 407 :)
av andersuw
Gorban skrev:Jag är här nu och tänker byta min BMW mot en V90. Det hade jag inte varit om bilen hade haft en rak baklucka och varit fyrkantig i linjerna. På BMW-forumet är tonen genomgående positiv i S90/V90-tråden.
Vilka är skälen till att du tänker byta ut din BMW mot en V90? Vad är det som V90 har som din BMW saknar. Jag ser att BMWn är en 520d Touring xDrive men vilken årsmodell?
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
W.A.P.E. skrev: Nja jag tänker mig mer liknande den T5 hybrid som finns på Kinesiska marknaden idag i S60L, eller framtida 3-cyl + el med runt 250hk inte 407 :)
Du menar att det skulle finnas fler varianter av Twin Engine i lika karosser? Ja jag vet att det finns två val vad beträffar fossilmotorn i V60TE. Men det är ganska lika motorer. Inte en trecylindrig i alla fall. Jag tror att en så liten motor skulle få svårt att orka med den vikt en TE bil har. :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Liten motor skulle funka jättebra i en TE. Elmotors driv skulle väga upp det den ökade vikten tar. Jag skulle hellre ha en mindre snålare dieselmotor i min TE. Även om det är kul med 0-100 på 6.9 sek (jag har den mindre 5-cyl motorn på 163hk plus elen på 68hk) skulle det funka utmärkt med minsta och snålaste VEAn. Min bil väger ca 350-400kg mer än motsvarande V60 AWD.
Skulle tro att V90 får en lite starkare elmotor, precis som XC90 fått.. Och det skulle egentligen då räcka fint med en mindre motor på runt 110-130hk till den. Det skulle ändå ge bra tryck tillsammans med elmotorn.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle vilja göra ett pack-test i den... Den här "riggen" skulle jag vilja få in lika smidigt:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
av grillchips
En vän kom igår förbi med sin flång nya BMW 330e och hade tidigare varit orolig för den extra vikten hybriden innebar kontra en vanlig 330. Jag satte mig i passagerarsätet och vi gled iväg med tysta 88 el-hästar. Väl ute på en större väg så pressade han ner högerfoten och 184hk extra levererades. Vilket tryck! Han är inte längre orolig för vikten om vi säger så. :lol:

Nu är de siffrorna lite högre än vad V60 D5 TE har, men ändå. Elkraften gjorde bra mycket mer än jag anat.

Edit:
Med det sagt, en T5 TE skriver jag gärna upp mig på!
av Gorban
andersuw skrev:
Gorban skrev:Jag är här nu och tänker byta min BMW mot en V90. Det hade jag inte varit om bilen hade haft en rak baklucka och varit fyrkantig i linjerna. På BMW-forumet är tonen genomgående positiv i S90/V90-tråden.
Vilka är skälen till att du tänker byta ut din BMW mot en V90? Vad är det som V90 har som din BMW saknar. Jag ser att BMWn är en 520d Touring xDrive men vilken årsmodell?
Jag har en 520d Touring xDrive -14 och innan dess en 520d Touring -10 och en 525d Touring -07. Alla tjänstebilar. Parallellt med det har jag haft ett antal BMW 1-serie privat.

Då jag måste byta tjänstebilen var 36:e månad och nästa byte är i november i år så hamnar jag i ett läge där den nya generationen femserie ännu inte har kommit och jag får då beställa min tredje bil i samma generation. Den börjar kännas gammal. Dessutom är jag lite tveksam till i vilken riktning BMW:s designspråk är påväg. Jag har sneglat åt Audi, VW och MB men känner mig inte så lockad. Jag hade aldrig sneglat åt Volvo med det gamla modellprogrammet men med den nya 90-serien och ett mer självständigt Volvo som inte lyder under Ford känns det märket väldigt progressivt och har äntligen skapat sig en egen premiumidentitet.

Jag är lockad av V90:s yttre design men ännu mer av insidan på bilen som är outstanding i mitt tycke. Sedan har vi all säkerhetsutrustning, pilot assist, marknadens snyggaste integration av Apple CarPlay och en fantastisk stereo. Allt detta gör att jag mu känner mig redo att ge Volvo en chans. Maximalt lastutrymme är inte ett krav. Jag hyr ett släp för att köra skräp till tippen och slänger på boxen för skidsemestern.
av andersuw
Gorban skrev:Jag hade aldrig sneglat åt Volvo med det gamla modellprogrammet men med den nya 90-serien och ett mer självständigt Volvo som inte lyder under Ford känns det märket väldigt progressivt och har äntligen skapat sig en egen premiumidentitet. Jag är lockad av V90:s yttre design men ännu mer av insidan på bilen som är outstanding i mitt tycke. Sedan har vi all säkerhetsutrustning, pilot assist, marknadens snyggaste integration av Apple CarPlay och en fantastisk stereo. Allt detta gör att jag mu känner mig redo att ge Volvo en chans. Maximalt lastutrymme är inte ett krav. Jag hyr ett släp för att köra skräp till tippen och slänger på boxen för skidsemestern.
Mycket av det där är vi helt överens om. Du verkar till stor del lockas av vad som kan betraktas som kärnvärden för Volvo (t.ex. säkerhet och "skandinavisk design"). Skillnaden är egentligen bara att jag även tycker lastutrymmets storlek och utformning tillhör kärnvärdena och att de kunnat bevaras utan några väsentliga förluster på den estetiska sidan.
Användarvisningsbild
av White
volvokhaled skrev:
White skrev:Ingen bil om man vill ha hundbur direkt! :roll:
Den hund som får färdas i en V90 blir nog väldigt glad... Bild

Bild

I övrigt förstår jag inte klagomålen på bagaget, det är stort...det mesta får plats. Vänta tills ni får se den live, de flesta "bekymmer" försvinner bara Bild
Det där är ju bara grindar, jag menar riktig bur. :)
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 34

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]