Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bankb
phantomblot skrev:
Goldenbroker skrev: Enl. Min säljare så är det endast luftfjädring bak. Och alltså inte 4C som på XC90.
4C er en funksjon i støtdemperene. Så man kan/kunne få V90 med luftfjær men uten 4c dempere.

På XC90+luftfjærer+4C kan man justere "ride height", men det _tror_ jeg ikke man kan med V90+4C+luftfjæring (siden det bare er bak)

Noen som kan bekrefte? Eller noen som har bilde på en V/S90 R-design med luftfjær+4C?
Bara bak på V90. Gjorde valet enkelt att välja bort som tillbehör.
av Goldenbroker
phantomblot skrev:
Goldenbroker skrev: Enl. Min säljare så är det endast luftfjädring bak. Och alltså inte 4C som på XC90.
4C er en funksjon i støtdemperene. Så man kan/kunne få V90 med luftfjær men uten 4c dempere.

På XC90+luftfjærer+4C kan man justere "ride height", men det _tror_ jeg ikke man kan med V90+4C+luftfjæring (siden det bare er bak)

Noen som kan bekrefte? Eller noen som har bilde på en V/S90 R-design med luftfjær+4C?
Precis det jag skrev.

XC90 finns med 4c = luftfjädring på alla 4 hjul

V90 finns endast med luftfjädring bak.

Däremot vet jag inte om det blir adaptiva/justerbara dämpare fram om man väljer att ha luftfjädring bak.

Men det blir inte luftfjädring fram, det är jag helt söker på.

Skickat från min android
Användarvisningsbild
av andreas 80
Luftfjädring enbart bak stämmer men det skall vara "4c" dämpning på alla hjul som ändrar sig beroende på drivemode.
av troubleshooter
andreas 80 skrev:Luftfjädring enbart bak stämmer men det skall vara "4c" dämpning på alla hjul som ändrar sig beroende på drivemode.
Så har jag tolkat det, så det hoppas jag :lol: :roll:
av therep
Four-C är inte samma sak som luftfjädring. Det står för Continuously Controlled Chassis Concept (alltså 4 st C) och indikerar inte hur många hjul som har luftfjädring.
Four-C innebär istället ställbart chassi.
V90 går att få med både enbart luftfjädring bak och Four-C med luftfjädring bak.
Användarvisningsbild
av Krollspell
therep skrev:Four-C är inte samma sak som luftfjädring. Det står för Continuously Controlled Chassis Concept (alltså 4 st C) och indikerar inte hur många hjul som har luftfjädring.
V90 går att få med både enbart luftfjädring bak och Four-C med luftfjädring bak.
Nu tror jag att du har lite fel, att välja mellan dessa varianter fanns inte när jag beställde, och hittar det ingenstans på Volvos hemsida heller. Det finns antingen:

1. Drive mode settings
2. Aktivt chassi med luftfjädring bak.Det innebär four-c, men bak har man kompletterat det systemet med luftfjädring. Enligt min säljare var förklaringen till dem från Volvo att det helt enkelt inte var möjligt på S/V90 att få plats med luftfjädring fram som på XC90.
av Goldenbroker
Krollspell skrev:
therep skrev:Four-C är inte samma sak som luftfjädring. Det står för Continuously Controlled Chassis Concept (alltså 4 st C) och indikerar inte hur många hjul som har luftfjädring.
Nu tror jag att du har lite fel, att välja mellan dessa varianter fanns inte när jag beställde, och hittar det ingenstans på Volvos hemsida heller. Det finns antingen:

1. Drive mode settings
2. Aktivt chassi med luftfjädring bak.Det innebär four-c, men bak har man kompletterat det systemet med luftfjädring. Enligt min säljare var förklaringen till dem från Volvo att det helt enkelt inte var möjligt på S/V90 att få plats med luftfjädring fram som på XC90.
Alltså många säljare har sååå dålig koll!

Mycket riktigt så får man 4C i kombination med luftfjädring bak.

Nu har dom ju ändrat i volvo konfig. Så att det faktiskt står aktivt chassi vilket det inte gjort tidigare.
Men man skulle helt klart kunna varit tydligare i undertexten med att det även gäller fram vagnen..

Hämtat från V90 ägar manual:
Bild

Skickat från min android
Användarvisningsbild
av Krollspell
Spoiler »
Jag kan bara hålla med dig, gäller även fler detaljer.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av argasnickaren
Måste bara få säga att fy fan vad rattvärme är skönt,
På min förra bil hade jag det bara på 10 i 2 greppet men nu på volvon är hela ratten varm,
Helt klart det mest prisvärda tillbehör du kan köpa till en bil oavsett märke :D
Användarvisningsbild
av thread
Tuppen30 skrev:Hej.
Min fru har 9,5 basbelopp så vi har beställt en v90 D4 awd r-design. Med klimatpaketet, drag och svartmettallic. Bilen levereras på dubbdäck på dom 18" original r-fälgarna. Sen har vi 17000 att köpa sommardäck/fälgar för. Men funderarar starkt på att lägga till lite för att få 21" fälgar.
Fick inte r-ratten när vi valde klimatpaketet. Bad han kolla upp det en extra gång men tyvärr.
Leverans v7.
Det låter konstigt. När jag beställde min så kunde man inte heller välja R-Design ratten om man valde rattvärme. Men senare så ändrades detta på min beställning. Jag får leverans 30/1 på en Osmiumgrå D5 med Polestar och style-kit mm.
/F
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 39
Visa din semesterbil(d)

Är på en liten Road Tripp med sv&arin[…]

Fick reklam på facebook om att det köps[…]

Bra tips med vindavvisare! Tack