Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är som för XC90. Trodde aldrig den skulle gå in i garaget med tanke på hur stor den är. Men bara 2 cm bredare med utfällda speglar än XC60, så det var lugnt i garaget! :-)-)
Användarvisningsbild
av 800serien
GustavB skrev:Fasen va synd att dom inte hade denna vinkel på bakluckan. Både mycket snyggare, mer harmonisk och mer utrymme!
Bild
Så skulle den sett ut!
Lövet skrev:Ja den där var ju "tillräcklig" snygg. En del skisser jag sett med upprätt baklucka har verkligen sett förjävliga ut.
Den här ser ju ut som en likbil
Bild
Den där såg rent ut sagt förjävlig ut. Otroligt ful skiss.

Lite synd är det ändå att Volvo gick ifrån stående ruta. Alla de klassiska Volvokombisarna med stående ruta har passat grymt bra i det. 2/7/945, 855/V70, V70N och V70II.

Märkligt att bilarna blir större och större på utsidan men mindre och mindre på insidan, jag läste en bra text i senaste Teknikens Värld av Mikael Stjerna. Han skrev att han tyckte det var synd att Volvos byggprinciper från 850/855 inte har tagits tillvara på: "Liten" på utsidan men stor inuti.

Tidningen: http://teknikensvarld.se/teknikens-varl ... 16-273138/
av andersuw
800serien skrev:Lite synd är det ändå att Volvo gick ifrån stående ruta.
Instämmer.
800serien skrev:Märkligt att bilarna blir större och större på utsidan men mindre och mindre på insidan, jag läste en bra text i senaste Teknikens Värld av Mikael Stjerna. Han skrev att han tyckte det var synd att Volvos byggprinciper från 850/855 inte har tagits tillvara på: "Liten" på utsidan men stor inuti.
Att säga att bilarna generellt sett blir mindre och mindre på insidan är en överdrift. Vad som däremot är uppenbart är att de växer mer på utsidan än på insidan. Jag misstänker att en del av förklaringen kan vara att det ger förbättrat krockskydd och en annan del att det även ger förbättrad ljudisolering. Man kan åtminstone hoppas på att det finns ett eller annat bra sakligt skäl. ;-)
Användarvisningsbild
av GustavE
snoddasD5 skrev:
s6025t skrev:Det finns ett fast drag att köpa iaf till XC90 o troligtvis även till S/V90 det är ett eftermonterat tillbehör som inte finns i bygg din bil
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 82197/2016
Perfekt så ska det vara fast drag punkt slut.
Det går att beställa fast drag till V90 :). Kostar 7300:-

Som kuriosa berättade försäljaren på Volvo att man inte kan köpa fast drag till S90 då den har lågt placerad regskylt som täcks av kroken. Undra om man får skäll av snutarna om man skulle köra sin S90 med den utfällbara kroken utfälld utan släp? :D
av Malmstroem
Packningsgraden på de flesta bilar som säljs idag har ökat. De har med andra ord blivit mer plats på insidan även om yttermåtten inte ökat.

Det finns också en parallell trend. Det är att design premieras och betalas för. Här finns många exempel på att det viktigaste är att bilen ser bra ut. Här finns fyradörrars kupeer, SUV:ar med kupeöverdel, kombibilar med riktigt dåligt lastutrymme.

Det är i den här senare delen av "premium"-produkter som Volvo vill in. Därför lastar nya V90 mindre än gamla V70, även fast bilen är större. Däremot tror jag att de flesta håller med om att nya V90 ser bättre ut.

(Hade de bara haft en bättre genomlastningslucka hade jag varit helt nöjd med nya V90, och med stor sannolikhet skaffat en sådan inom något år.)
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag tror, utan att ha sett V90 på riktigt än, att den hade mottagits bättre om bakluckan hade formen som denna som postats tidigare i tråden.
Precis som GustavB skriver, mer harmonisk, en gnutta mer utrymme och definitivt snyggare.
Formen på denna är spot on i mina ögon.
Bild
av volvokhaled
grillchips skrev:Jag tror, utan att ha sett V90 på riktigt än, att den hade mottagits bättre om bakluckan hade formen som denna som postats tidigare i tråden.
Precis som GustavB skriver, mer harmonisk, en gnutta mer utrymme och definitivt snyggare.
Såg nya V90 live för en stund sen, skulle inte ändra något. Den är riktigt snygg!!
Användarvisningsbild
av snoddasD5
volvokhaled skrev:
grillchips skrev:Jag tror, utan att ha sett V90 på riktigt än, att den hade mottagits bättre om bakluckan hade formen som denna som postats tidigare i tråden.
Såg nya V90 live för en stund sen, skulle inte ändra något. Den är riktigt snygg!!
Malmstroem skrev:Jag har också tittat på V90 live. Den är utan tvivel riktigt snygg.
Lägg upp bilder här då så andra får se hur dom såg ut.
av KrilleW
snoddasD5 skrev:
volvokhaled skrev:
Malmstroem skrev:Jag har också tittat på V90 live. Den är utan tvivel riktigt snygg.
Lägg upp bilder här då så andra får se hur dom såg ut.

Finns massor av bilder på dom på nätet, så varför är det nödvändigt?
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 34
Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Koppling föll i golvet

Tillägg, har funnit lite lite olja på b[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]