Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
Twiy skrev:Haha tur att smaken är som baken, men jag tyckte jag inte alls att ljudet importerande och speciellt inte för 30k
Absolut att smaken är som baken, men du svarar själv på det. Det är inte I din smak, fine. Det finns de som tycker att Cervin Wega levererar fantastisk bas också, även om de högatalarna adderar basinfromation som inte finns I originalljudet.

Jag gillar neutrala högtalare som återger ljudet så nära som producenten avsåg att det skulle låta när han/hon mixade ljudet. Här måste jag saga att B&W är riktigt bra. Det handlar inte om smak, det handlar om objektiva fakta.

Diskanten är väkldigt bra, om än Inte I världsklass, mellanregistret är riktigt riktigt bra (mansröster och akustika gitarrer är en bra referens) och basen är torr och distinkt.

Jag skulle säga att B&W är ett helt fantastiskt system för 30k ur ett objektivt perspektiv. Lirar inte mycket sämre än mina Audiovector och Arcam på hemmaplan.

Så, slutligen: smaker skiljer sig åt, men man skall undvika att låta ens egna subjektiva bedömningar bli någon slags overall referens/betyg. Basknarkare vill alltid ha mer bas, helt ovasett om producenten avsåg det eller inte vid mixning.

B&W är ett fantastiskt bra bilsystem i absolut toppklass, no doubt. Sen är det förstås upp till var och en att avgöra om det är värt 30k eller inte.
av xc2015
Har du ett system för 40+ hemma? eller
Köper du hörlurar för 5+?

Då kan det absolut vara värt 30 i en bil. Men sitter du med sonos hemma och tycker det är bra räcker det nog med att lägga till subben och du får minst lika bra ljud i bilen som hemma.

(P.S. Tycker du BMW har bra ljud behöver du inte lägga 30k på B&W systemet :D
av Twiy
Som sagt smaken är som baken. När jag testade ljudet skramlade dörrsidorna och ljudet lät allt annat än klart. Helheten lät ok men kändes inte som man kunde dra på och att ljudet skulle räcka. Satte mig direkt i min Bmw 435 som har Hifi ljudet ( mellanklass) och upplevde det mycket mer rappt och i stil med vad jag gillar.
Har tidigare ägt en Xc70 2015 och ljudet påminner om det i xc90 men såklart bättre, alltså fylligt men inte klart.

Slutade iaf med att jag inte tog ljudet utan endast lade till baslådan på min beställning.
Skall tillägga att jag inte är någon novis gällande ljud, har både bra saker hemma plus att jag byggt billjud i mina tidigare år.
av lirsa
Twiy skrev:Som sagt smaken är som baken. När jag testade ljudet skramlade dörrsidorna och ljudet lät allt annat än klart. Helheten lät ok men kändes inte som man kunde dra på och att ljudet skulle räcka. Satte mig direkt i min Bmw 435 som har Hifi ljudet ( mellanklass) och upplevde det mycket mer rappt och i stil med vad jag gillar.
Har tidigare ägt en Xc70 2015 och ljudet påminner om det i xc90 men såklart bättre, alltså fylligt men inte klart.

Slutade iaf med att jag inte tog ljudet utan endast lade till baslådan på min beställning.
Skall tillägga att jag inte är någon novis gällande ljud, har både bra saker hemma plus att jag byggt billjud i mina tidigare år.
Skramlande dörrsidor låter oroväckande, och ngt jag stört ihjäl mig på min XC60, men har ju absolut inget med stereons kvalitet att göra.

Det är mkt pengar så jag förstår dig absolut, dock skulle jag rekommendera att ta en ordentlig provlyssning. Tänk om användaren innan dig dragit i alla EQ-reglagen och det var därför det inte lät 100.

Har mycket svårt att smälta att ljudet inte lät "klart" (vad du ju refererar till? Diskant?) då det enligt min mening lät just klart, med punchigt mellanregister och rapp bas.
av Linqid
Twiy skrev:Som sagt smaken är som baken. När jag testade ljudet skramlade dörrsidorna och ljudet lät allt annat än klart. Helheten lät ok men kändes inte som man kunde dra på och att ljudet skulle räcka. Satte mig direkt i min Bmw 435 som har Hifi ljudet ( mellanklass) och upplevde det mycket mer rappt och i stil med vad jag gillar.

Smaken är verkligen som baken, jag förstår å min sida då inte hur BMW ens kan med att erbjuda så dåligt ljud som basstereon resp. HiFi ger (i mitt tycke). Jag skulle aldrig ens titta åt en BMW utan minst HiFi.
av Davajn
Har själv lagt till B&W systemet och mina tidigare erfarenheter är Individual Dirac high end system på min 5 serie E60 som jag tyckte var riktigt bra. Men B&W systemet är ju hästlängder bättre.
Provlyssnat lite i en Audi samt Merca med deras high end system och nog låter dom bra. Men inte direkt så att jag känner att B&W i xc90in låter sämre än deras lösningar!

Och största fokus sätter jag helt klart på klarheten i ljudet! Twiy någon måste ha varit och fipplat på EQ'n lr något. Jag satte den helt standard samt fokus på föraren. Switchade mellan Stereo och Koncerthallen och bägge var bra på sina sätt. Vissa låtar lät gudomliga på koncerthall. Typ Hammerfall :twisted:

Skramlande dörrsidor lät dock värre... Det måste vara något som lossnat eller slarv från fabriken. Bör ju åtgärdas om det var en demobil du prövade det i? Skrämmer ju tänkta köpare...

Men i slutändan är det ju som du säger. Smaken är som baken :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har förmånen att få köra (700+mil hittills) en helt fullmatad XC90 Inscription. Kör även bland annat en MY16 V40 (med Premium Sound).

Trots att jag dagligen kör XC90in så blir jag ändå impad av ljudet varje dag. Det är helt STÖRT bra! :shock: Harman Kardon i V40in låter riktigt bra det med, men det är inte alls i samma liga som B&W. Det går att vrida upp volymen hur mycket som helst utan att det blir dåligt. Sjukt klart och fylligt ljud samtidigt som basen är snabb och snärtig. :-)-)

Jag har skruvat på inställningarna så att det blir precis som jag vill ha det!
av lirsa
En sak som oroar mig lite är standardskinnet i Inscription som ser väldigt perforerat ut. Jag tog inte inscription upgrade - fick stoppa någonstans.

Fråga: i och med att det inte finns några demobilar med annat än nappaskinn, är det ngn av er som sett standardskinnet på komfortstolarna? Stor skillnad? Har försökt googla, men hittar inga bilder. Likaså på "bygg din bil" ser det slätt och fint ut. Vill inte lägga en så stor investering för att sedan bli sjukt besviken på premiumkänsla och kvalitet. Notera att jag också har två barn, tjejer nio resp sex år.

Vore lysande med lite input från er! :D
av MTH
lirsa skrev:En sak som oroar mig lite är standardskinnet i Inscription som ser väldigt perforerat ut. Jag tog inte inscription upgrade - fick stoppa någonstans.

Fråga: i och med att det inte finns några demobilar med annat än nappaskinn, är det ngn av er som sett standardskinnet på komfortstolarna? Stor skillnad? Har försökt googla, men hittar inga bilder. Likaså på "bygg din bil" ser det slätt och fint ut. Vill inte lägga en så stor investering för att sedan bli sjukt besviken på premiumkänsla och kvalitet. Notera att jag också har två barn, tjejer nio resp sex år.

Vore lysande med lite input från er! :D
Standardskinnet håller i mina ögon hög kvalitet. Det har en ganska markant struktur men är ändå väldigt mjukt att sitta på. Väljer du Blond färg på sätena skulle jag inte rekommendera att du tar nappalädret, det ser väldigt fort solkigt och tråkigt ut. Sett bilar som gått mindre än 100 mil där armstöden i dörrarna i princip är gråa. Så ta Amber eller svart i så fall. Hade jag haft barn och köpt en XC90 hade jag varit väldigt nöjd med standardskinnet. Det jag skulle välja nappa för är främst de justerbara sidostöden, ventilationen och massage.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 44

Min gamla V70 höll på sådär[…]

Enligt Volvos chattsupport är där kä[…]

CarPlay i v70 2016

Frågan är. Hur påverkas denna n&a[…]

Volvo Assistans - och sedan?