Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
HitTheRoadJack skrev:I väntan på att komma med i FB gruppen så gissar jag bilen aldrig fått en underspolning men visst är det dålig trafiksäkerhet med ett bakaxel fästet går av. Är det ingen som kommit på att tillverka förstärkta bakaxelbalk 32246521 i rostfritt?
Vid sidan om - vad f-n FB har ingen callcenter att ringa som i mitt fall som råka låsa mitt konto Bild Nu reggade jag ett nytt konto - inte undra på att de kan ståta med så många användare, häften är säkert döda konton. De borde vara lag på att tillhandahålla en kundtjänst för att verka i landet. T.o.m tvivelaktiga telefonsäljare har kundtjänst. Helt sjukt att FB inte har nån kundtjänst alls! Upprinnelsen till början av eskapaden var en annan okänd profil råkat lägga upp sig med mitt mobilnummer som gjorde jag inte kunde lägga till mitt nummer i min profil. Så i turerna i att få min mobil registrerad blev mitt FB konto spärrad - FB skit kundservice. Så där ja - nu känns mycket bättre :-)
av Xanthopteryx
HitTheRoadJack skrev:I väntan på att komma med i FB gruppen så gissar jag bilen aldrig fått en underspolning men visst är det dålig trafiksäkerhet med ett bakaxel fästet går av. Är det ingen som kommit på att tillverka förstärkta bakaxelbalk 32246521 i rostfritt?
För det första är ju mestadelen under bilen täckt av plast och skit som ju effektivt hindrar underspolning.
Dessutom så är det ju faktiskt... alltså, har ni sett hur blöt en bil blir under när det regnar och är blött på vägarna?
Det spolas liksom av av sig självt.
Och att spola vintertid är ju bara helt onödigt då en enda tur på många vägar innebär att bilen är vit av salt.
Användarvisningsbild
av perin
I senaste numret av ViB så finns en ny artikel om rostskyddet på Volvo. Efter det att tidningen varit i kontakt med Volvo och visat bilder hur det ser ut med rostangrepp så kontrar Volvo med att ställa frågan till ViB: -Hur använder ni bilen?
Dåligt försvarstal från Volvo måste jag säga.
Användarvisningsbild
av bem
perin,
Och Vi bilägare svarade Volvo hur de använder bilen:
De senaste 4 åren har Volvon [V90 D3 AWD inköpt ny i nov. 2017 av Vib] rullat cirka 1,5 km grusväg dagligen längs en 30-väg i lugnt tempo. När vi summerar körda sträckor nämnda år innebär det ungefär 250 mils grusväg plus resterande 13000 mil på asfalterad motorväg. Dagtid står bilen parkerad inomhus och utomhus på natten vilket får anses vara ett fullt normalt brukande av en bil i Sverige.

Volvo säger:
Vi har inte sett den här nivån av korrossion på en bil efter 5 år - utifrån de omfattande så kallade fältuppföljningar vi gör. Vi bilägares testmiljö har således varit mer korrosiv än vad våra tester över lång tid har visat vilket förklarar vissa avvikelser.

Det är ingen kul läsning i Vi bilägare i artikeln om V90 i senaste nummret (nr 1 4 januari 2022).

Modellen [V90] … SPA-plattform… som tyvärr visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Skriver Vib.

Vib rostskyddsexpert gav V90 när den var ny en 3:a i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddade skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsningar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax…

För att vara en Volvo är det dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Skriver Vib.

Angreppen är alldeles för omfattande för att det skall löna sig kosta på bilen en underredsbehandling.
Bästa lösningen är att byta de bakvagnsdetaljer som har rostat sönder vilket kommer att behövas inom 10 år om bilen fortsätter rosta i den här takten. Säger Vib rostskyddsexpert.

…i begagnathallen ska du se upp. En ordentlig rostskyddskontroll undertill är ett måste för att granska skicket på bakvagnen. Skriver Vib.

Tur jag inte skall ha min V90 Recharge 2022 i mer än tre år.
Skulle jag haft den i många år hade jag låtit rostskyddsbehandla den direkt efter jag hämtat ut den ny.
Att det nog behövs på en premium Volvo SPA-bil är anmärkningsvärt. Anser jag.
Bara hoppas nästa generation Volvo elbilar med ny bottenplatta inte rostar som nuvarande SPA-plattformen verkar göra eller har potential att göra.

/Bo
Användarvisningsbild
av js1
Det verkar som andrahandsmarknaden blivit totalt ointressant för Volvo. Dom säljer sina leasingbilar ändå. Bygg så billigt som möjligt, bara det håller tre år. :-(
Användarvisningsbild
av bem
js1 skrev: tor 06 jan 2022, 12:56 Det verkar som andrahandsmarknaden blivit totalt ointressant för Volvo. Dom säljer sina leasingbilar ändå. Bygg så billigt som möjligt, bara det håller tre år. :-(
Ja vad skall man tro.
Bygg så billigt som möjligt och sälj så dy… som möjligt.
Kanske en Volvo SPA-plattformsbil håller ihop vad rosten anbelangar hela dess livslängd. Men hur kul är det att åka med en bil när den har några år på nacken och rosten kommer allt mer under bilen, främst i bakvagnen verkar det som. Kanske Volvo vill deras bilar skall ha kortare livslängd så de får sälja fler bilar? Näe den gubben går inte hem hos mig i alla fall. Några tusenlappar till på redan dyra bilar gör väl varken till eller från om Volvo skulle rostskyddsbehandla nya Volvobilar för marknader dom kan ha behov av bra rostskydd som i Sverige och övriga nordiska länder. T.ex. att en bil rostar rejält redan efter 5 år, som Vi bilägares långtidstest V90 2017, är bara för dåligt och ger ju Volvo badvill då det visslar om det. Dessutom är det slöseri med resurser att kanske behöva skrota bilar i förtid om rostdöden tar dem. Vissa andra bilfabrikat, s.k. Premiumbilar, får ju 5 i rostskyddsbetyg medan Volvo ligger på 3. Premiumbilar borde ligga i topp även ang. rostskydd, anser jag. Men man kan tydligen kalla sitt märke premiummärke med ändå vara medioker på vissa områden som t.ex. rostskyddet.
/Bo
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Zed82
Är tyvärr rätt säker på att dagens Volvoägare eller rättare sagt tjänstebilsförare inte bryr sig. Detta är en icke-fråga som inte drabbar dem under de tre åren som bilen ska brukas. Det är bara att läsa denna tråd. Svalt intresse.
Användarvisningsbild
av bem
Zed82 skrev: tor 06 jan 2022, 18:55 Är tyvärr rätt säker på att dagens Volvoägare eller rättare sagt tjänstebilsförare inte bryr sig. Detta är en icke-fråga som inte drabbar dem under de tre åren som bilen ska brukas. Det är bara att läsa denna tråd. Svalt intresse.
Nä de som har bilen bara 3 år bryr sig förstås inte om bilen så rasar isär av rost senare. Men när tjänstebilsåkarna kört klart med bilen blir bilen ofta i en vanlig Svenssons ägo. De sitter med Svarte Petter. Sån otur för dem.
Om folk inte vill köpa Volvobilar som beg. t.ex. för att de rostar för mycket får inte Volvoverkstäderna några bilar att serva. Och Volvobilar som tjänstebilsförare kört klart med kanske blir stående hos Volvohandlare som svårsålda. Om ett bilmärke får ryckte om sig att rosta kan det bli väldigt svårt tvätta bort det ryktet även om tillverkaren bättrar dig. Det tror jag. Ett varumärkes rykte byggs väl inte upp över en natt precis men det kan nog raseras rätt kvickt.
Jag skulle nog undvika en beg. SPA-plattforms Volvo alltmer ju äldre den blir. Finns ju andra fabrikat som inte är så rostbenägna.
Jag kör en Volvo på SPA-plattformen. Men jag skall inte ha den så många år. Jag slipper nog se rosten.
/Bo
av Zed82
bem skrev: tor 06 jan 2022, 19:20
Zed82 skrev: tor 06 jan 2022, 18:55 Är tyvärr rätt säker på att dagens Volvoägare eller rättare sagt tjänstebilsförare inte bryr sig. Detta är en icke-fråga som inte drabbar dem under de tre åren som bilen ska brukas. Det är bara att läsa denna tråd. Svalt intresse.
Nä de som har bilen bara 3 år bryr sig förstås inte om bilen så rasar isär av rost senare. Men när tjänstebilsåkarna kört klart med bilen blir bilen ofta i en vanlig Svenssons ägo. De sitter med Svarte Petter. Sån otur för dem.
Om folk inte vill köpa Volvobilar som beg. t.ex. för att de rostar för mycket får inte Volvoverkstäderna några bilar att serva. Och Volvobilar som tjänstebilsförare kört klart med kanske blir stående hos Volvohandlare som svårsålda. Om ett bilmärke får ryckte om sig att rosta kan det bli väldigt svårt tvätta bort det ryktet även om tillverkaren bättrar dig. Det tror jag. Ett varumärkes rykte byggs väl inte upp över en natt precis men det kan nog raseras rätt kvickt.
Jag skulle nog undvika en beg. SPA-plattforms Volvo alltmer ju äldre den blir. Finns ju andra fabrikat som inte är så rostbenägna.
Jag kör en Volvo på SPA-plattformen. Men jag skall inte ha den så många år. Jag slipper nog se rosten.
/Bo
En rostskyddad SPA är dock en fin bil som borde behålla sitt värde och vara åtråvärd. Men det gäller att skyddet lagts innan rostet fått fäste.
Användarvisningsbild
av bem
ZED82,
Exakt, en rostskyddsbehandlad SPA-plattforms Volvo borde vara mycket eftertraktad. Det gäller bara nån tidig ägare förstår bilen behöver en rostskyddsbehandling och förstår att man får nog lite tillbaka den dag man skall sälja bilen. Blir liksom lite lättare om köparen vill att bilen skall kollas efter rost. Då står man där med Esset i rockärmen. Medan en som skall sälja sin SPA-plattforms Volvo som inte är rostskyddsbehandlad sitter med Svarte Petter den dag bilen skall säljas om köparen begär en rostskyddskontroll.
Vilken bil väljer du? Om i övrigt jämförbara. Är du villig betala lite mer för en rostskyddsbehandlad bil? Det skulle jag i alla fall.
/Bo
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 35
B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]