Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
VOLVOLAST4EVER skrev:Dieselmotorerna med AWD som kommer-samma generation som XC/V70 eller är de av en nyare snålare generation?
Nya generationen, det blir inga femmor framöver
Användarvisningsbild
av EjS
Kolla i tråden "Prisjämnförelse T8 mot Q7".

Där är en kille som menar XC90 har lång väg kvar till BMW och Audi. Han har haft +10 fel på sin nya XC90.

Premium för mig är inte någon plastdetalj i dörren. Premium är när bilen har gått 20.000 utan annat än tanka och byta motorolja.

Köp gärna ett par V90 och återkom när de har gått 20.000 mil. Så vet jag om jag ska fortsätta med Volvo!
av KrilleW
EjS skrev:Kolla i tråden "Prisjämnförelse T8 mot Q7".

Där är en kille som menar XC90 har lång väg kvar till BMW och Audi. Han har haft +10 fel på sin nya XC90.

Premium för mig är inte någon plastdetalj i dörren. Premium är när bilen har gått 20.000 utan annat än tanka och byta motorolja.

Köp gärna ett par V90 och återkom när de har gått 20.000 mil. Så vet jag om jag ska fortsätta med Volvo!
Premium för mig är inte att bygga uppfattningen om hur bra bilen är baserat på en persons upplevelser.
Bara för att denna person är av åsikten att Volvo har lång väg kvar till BMW och Audi så är det ju inte så per automatik?
Dåliga exemplar finns av alla bilmärken, varesig du köper en Ferrari eller en Dacia.

Det här är ett Volvoforum, att folk skriver om sina negativa upplevelser här faller naturligt och det ger inte en rättvis bild. Besök Audiforum eller ett BMW-forum så kommer du få känslan av att de bygger skitbilar också med tanke på hur mycket fel det är på dom. Jag har erfarenheter av ett flertal Audibilar och jag kommer aldrig någonsin köpa en igen. Massor av irriterande fel. Att sedan få vänta 3-4 veckor på att få akuta problem fixade..premium?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev: Premium är när bilen har gått 20.000 utan annat än tanka och byta motorolja.
Då skulle ju alla billiga japsar vara mega-ultra-premium. Har haft både Toyota o Mazda som rullat 20.000 - 30.000 mil helt felfritt, bara oljebyte som du säger.
Användarvisningsbild
av EjS
Haha - nej du har rätt. Ska inte gå på Audi och BMW - det kan jag nästan garantera.

Och då är vi ju exakt i diskussionen i denna tråden: vad är premium?

Alla säger tyska bilar är premium. Bra exteriör och interiör, massor körlägen och prestanda. Och sedan gnällar folk när skiten går sönder.

Det är ju en vanlig diskussion blandt biltilverkare - hur mycket ska vi casha in på vårt brand-värde med den här nya modellen? (Det går ju en tid innan kund upptäcker evt. kvalitetsproblem).

I mina ögon gör Volvo rätt - men med tempo de har och den konkurrens som finns måste de helt enkelt också göra snabba saker ibland.

Är säker på de nya modeller är bra - men de får större kvalitetsproblem än tidigare (mitt påstående!) - om de har förmåga att fixa detta snabbt och bra ur kundsynpunkt behöver det inte förstöra brandet långsiktigt.

Därför är jag typen som aldrig hoppar på direkt - men avakter och kollar statistik som finns etc. (Och sedan kan man ha otur ändå).

När jag köpte hus tog det 2 år och vi såg kanske 25 hus i området. I princip borde man göra samma sak när man köper bil för en M dkk.
av Gorban
I mina ögon är premium inte helt liktydigt med kvalitet. Det handlar mer om upplevd kvalitet än om verklig avsaknad av brister. Även premiumtillverkarna har systematiska kvalitetsproblem på sina bilar. Premium för mig är att leda utvecklingen när det gäller design och teknik. Det är även förmågan att få kunden att betala extra för att det ska stå BMW, Audi eller MB i grillen och i framtiden även Volvo. Kunden köper status och framgång och tillverkaren kan ligga på marginaler på 8-10 procent.

Om man bara ska vara rationell i sitt bilägande skulle alla köra Skoda och Kia men bilägande är väldigt emotionellt för många förare. Det är ju därför som många förare blir så fanatiska bär det gäller SITT märke.
Användarvisningsbild
av EjS
Gorban - jo det kan vara rätt. Om du kollar taxiflottan i Shanghai har man börjad byta ut de gamla Santana 3000/Vista (passat limousine från 80-tallet byggd på licens) ... med Hyundai Sonata. I Singapore har man sedan länge bytt ut Toyota Crown med ... Hyundai Sonata. Och i Hong Kong åkte jag i en ... Hyundai Sonata med 1.5 M km på mätaren. Jävlar - hur åker man så långt i så litet ett land!!!

Premium är här tydligen hållbarhet. Det går jag också på - fast Sonata fås inte i kombi
av LJN
GT-mannen skrev:
LJN skrev:Har letat efter utvändiga mått för nya V90, någon som har en länk eller dylikt till faktainformation? Måste kolla om V90:an går in i garaget :)
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... oad/174095

/Håkan
Max bredd med speglar utfällda = 2019 mm? Kan detta stämma? Min V60 MY2015 har 2097 mm dito.
Användarvisningsbild
av Funk
Max bredd med speglar utfällda = 2019 mm? Kan detta stämma? Min V60 MY2015 har 2097 mm dito.
Det stämmer, men själva karossen på S/V90 är ca. 25mm bredare än V60 så speglarnas utformning och placering är hemligheten..

/Thomas
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 34

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]