Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmyK
lirsa skrev:Att det är en självklarhet att investera 30k i en ljudanläggning i en bil är i min bok inte en självklarhet. Även om jag på hemmaplan sitter med bio- och ljudanläggning för mer än det tiodubbla

Jag sitter inte och finlyssnar i en bil, musik och radio mer som tidsfördriv.

Med det sagt: åkte upp och satte mig i en demobil i en timme och skruvade och lyssnade på all sorts musik. Jag kan ärligt säga att det doftar high end om systemet. Aldrig hört ett så cleant mellanregister och baskontroll även utanför bilvärlden. Volvo har verkligen lyckats med sim B&W-implementation. Som bäst lät studio och ljudet anpassat till föraren, helt sjukt bra även med rak EQ-kurva. Finns också utrymme för finlirandet

Problemet: jag kan inte få tag i en bil med "bara" high performance och därmed köper jag grisen i säcken om jag tar det olyssnat. Är det värt 30k för att inte köpa grisen i säcken? Det är själva nöten det.

Mitt val är följande: premium sound betyder bort med fyrazonsklimat, dragkrok och ner till 18" på vinterhjulen eller behålla de tre options och nöja mig med high performance. Dragkrok är rätt lätt att välja bort då det i vilket fall som helst är en eftermontering och kan hakas på senare. 18" på vinterhjul, tja varför inte även om de enda fälgarna inte är superheta. Fyrazonsklimat har jag klarat mig utan i 43 år så det går säkert också att avvara

Så tänker jag just nu...
Du kan få lyssna i min bil om du befinner dig i väst Sverige.
av lirsa
JimmyK skrev:
lirsa skrev:Att det är en självklarhet att investera 30k i en ljudanläggning i en bil är i min bok inte en självklarhet. Även om jag på hemmaplan sitter med bio- och ljudanläggning för mer än det tiodubbla

Med det sagt: åkte upp och satte mig i en demobil i en timme och skruvade och lyssnade på all sorts musik. Jag kan ärligt säga att det doftar high end om systemet. Aldrig hört ett så cleant mellanregister och baskontroll även utanför bilvärlden. Volvo har verkligen lyckats med sim B&W-implementation. Som bäst lät studio och ljudet anpassat till föraren, helt sjukt bra även med rak EQ-kurva. Finns också utrymme för finlirandet

Problemet: jag kan inte få tag i en bil med "bara" high performance och därmed köper jag grisen i säcken om jag tar det olyssnat. Är det värt 30k för att inte köpa grisen i säcken? Det är själva nöten det.

Mitt val är följande: premium sound betyder bort med fyrazonsklimat, dragkrok och ner till 18" på vinterhjulen eller behålla de tre options och nöja mig med high performance. Dragkrok är rätt lätt att välja bort då det i vilket fall som helst är en eftermontering och kan hakas på senare. 18" på vinterhjul, tja varför inte även om de enda fälgarna inte är superheta. Fyrazonsklimat har jag klarat mig utan i 43 år så det går säkert också att avvara

Så tänker jag just nu...
Åh det låter ju fantastiskt bra Jimmy. Vart befinner du dig? Jag bor i Laholm men pendlar dagligen till Skåne (Helsingborg) och kan givetvis ta mig...
av JimmyK
lirsa skrev:
JimmyK skrev:

Så tänker jag just nu...
Åh det låter ju fantastiskt bra Jimmy. Vart befinner du dig? Jag bor i Laholm men pendlar dagligen till Skåne (Helsingborg) och kan givetvis ta mig...
Bor i Trollhättan och jobbar inte långt från Göteborg. Så det är en bit. Men har du vägarna hit upp får du gärna komma och lyssna.
av Davajn
Ni som beställt T8 vågar ni kanske dela med er hur mycket rabatt ni fått på era köp? Går i tankar om att byta från min beställda D5 till T8.
Tack på förhand!
av lirsa
Då har jag äntligen - efter sjukt mycket velande - gjort min sista ändring av options på XC90.

Jag vågade inte chansa efter att ha hört Premium Sound på att ta High Performance. B&W är det sjukaste jag hört i en bil, kommer stortrivas trots en saftig peng.

Behöll också dragkrok, fyrazonsklimat samt 19" vinterhjul med Hakka 8 SUV.

Jag känner att jag flyttar gränser hela tiden, det blev sanslöst dyrt detta som ni ser. Ville gärna kört inscription upgrade också, men fick nu dra en gräns.

Vad tycks?
Bilagor
image.png
image.png (294.76 KiB) Visad 526 gånger
Användarvisningsbild
av crumpets
Vad man än köper kunde man alltid köpt dyrare eller bättre. Du gjorde rätt som satte en gräns nånstans, köper man FÖR dyrt går man också bara och grämer sig i slutändan.
Ser ut som en riktig höjdarspec :)
av V60D5AWDPolestar
Grattis till valet, roligt att Volvo kan få bra betalt för sina produkter.
av Twiy
Har själv beställt en xc90 och valde med lätthet bort B&W ljudet. Tycker det inte alls är bra, har ägt många Bmw och deras mellanklassljud är i min mening bra mycket bättre. B&W ljudet bara brummar och skramlar, inte alls det ljudet jag hade förväntat mig. Gillar själv mer rappt ljud där man har en snärt i basen och en diskant som är väldigt klar. Volvos ljud är mer fylligt men inte alls lika klart och välspelade.

Alla verkar tycka annorlunda så jag undrar därför vad ni andra jämför med?
av Linqid
Twiy skrev:Har själv beställt en xc90 och valde med lätthet bort B&W ljudet. Tycker det inte alls är bra, har ägt många Bmw och deras mellanklassljud är i min mening bra mycket bättre. B&W ljudet bara brummar och skramlar, inte alls det ljudet jag hade förväntat mig. Gillar själv mer rappt ljud där man har en snärt i basen och en diskant som är väldigt klar. Volvos ljud är mer fylligt men inte alls lika klart och välspelade.

Jag håller inte med alls. Tycker B&W låter fantastisk och tycker tvärtom att BMW:s ljud ofta är under all kritik. Std-radion är i nivå med en klockradio, HiFi inte särskilt mycket bättre. H/K låter riktigt bra, men inte i klass med B&W... B&O i BMW har jag inte lyssnat på.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Twiy skrev:Har själv beställt en xc90 och valde med lätthet bort B&W ljudet. Tycker det inte alls är bra, har ägt många Bmw och deras mellanklassljud är i min mening bra mycket bättre. B&W ljudet bara brummar och skramlar, inte alls det ljudet jag hade förväntat mig. Gillar själv mer rappt ljud där man har en snärt i basen och en diskant som är väldigt klar. Volvos ljud är mer fylligt men inte alls lika klart och välspelade.

:-O)

Är du verkligen säker att det var en ny XC90 med B&W du lyssnade i? :wink: Jag har en nämligen och enligt mig utklassar den allt annat billjud! Låter t.o.m bättre än Audis 100000-kronors B&O i t.ex A8.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 44

Min gamla V70 höll på sådär[…]

Enligt Volvos chattsupport är där kä[…]

CarPlay i v70 2016

Frågan är. Hur påverkas denna n&a[…]

Volvo Assistans - och sedan?